Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Givare  (läst 737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
Givare
« skrivet: 14 maj 2015, 08:09:46 »
Hej!
Ska snart byta pump, och undrar ang ute och innegivare. Finns mÃ¥nga olika förslag har jag förstÃ¥tt. Funderar pÃ¥ att ha 3st.  1 ute och 2 inne, 1 uppe och en innegivare i källare. Kan det funka? För har man bara en givare uppe blir det ju kallare i källare om man typ sänker uppe en solig dag.
Några förslag??
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Givare
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2015, 08:52:34 »
Men sänker du inte värmen en solig dag för att du får kall källare blir det varmt uppe. Normalt har man utegivare och del flesta fabrikat har numera inne givare får man problem med olika temperaturer tex i källare och övriga huset går det att komplettera med termostater samt ev arbetstank om det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Givare
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2015, 09:02:43 »
Om det är sÃ¥ att den pump du funderar pÃ¥ att köpa verkligen kan hantera  tvÃ¥ stycken innegivare (det kan inte min gamla IVT) sÃ¥ mÃ¥ste väl i sÃ¥ fall pumpen vara försedd med tvÃ¥ separata utgÃ¥ngar för elementvatten (en till övervÃ¥ningen och en till nedervÃ¥ningen) samt tvÃ¥ separata styrsystem.

Pumpen måste ju (i "värsta" fall) kunna strypa värmen helt till övervåningen en solig vårdag samtidigt som den skall kunna "ösa på" med värme till nedervåningen som fortfarande kyls ner av vinterns kalla väggar och kalla mark.

Inget av detta kan min pump så jag får välja vilken våning jag vill styra värmen på.
I praktiken blir det övervåningen som får styra värmen normalt sett. Givaren sitter på övervåningen och jag får acceptera kallare i källaren/nedervåningen.
När jag har gäster som sover på nedervåningen styr jag värmen från en givare där (jag får själv koppla om mellan vilken givare som skall vara aktiv) och då blir det "för varmt" på övervåningen.

Jag har skaffat mig en on-off-on brytare som jag skall sätta på pumpen så att jag enkelt kan välja vilken av det två givarna som skall vara aktiv utan att behöva gå in på kretskortet och byta sladdar

Per L

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!