0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderade på om backventil skulle funka när jag skrev inlägget och det kanske är lösningen men det brukar det normalt inte sitta på bypass. Daikin har ju en lösning att deltat ökar vid högre framledning då bör man hålla nere flödet och har man då bypass så får man ok flöde även vid låg effekt. Jag tror man kan fixa det mesta med att begränsa hastigheten cp får jobba mellan och sen får deltat genom vp bli lite felaktigt antar att inverters är konstruerade att fixa det ok.
Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutningFinjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.kristallklart!
Hur länge kan du duscha innan tempen sjunker under 38 som dusch blandarna normalt är inställda på? Våran gamla blandare "läckte" så vi bytte till en ny med inställbar ekonomispolning det blev mycket bättre. Kan nu duscha i 25 min med 9 l/min. Enligt spec ska man ju få ut över 300 l 42 gradigt tappvarmvatten. Jag är inte helt nöjd ännu så vi ska installera automatisk avluftare då vi får luft i toppen av tanken trots manuell avluftning. Vi kör med 58 grader i börvärde på vv tanken som SP körde i sin test. Vore kul om fler skrev hur länge dom kan duscha eller tappa upp bad. Som default är ju elpatron inte tillgänglig för vv så den ska ju inte behöva gå på. Förövrigt blir jag inte klok på om vpns styrsystem prioriterar vv vid tappning..har sett att vp kört vs under pågående dusch trots att vv tanken tappat till under 50 grader o enligt ctc support är det tiderna som priorieras så jag har ställt 30 min vv o 40 min vs.
Har fått nya besked nu från ctc att även dom som har automatisk avluftare kan ha problem med luft i toppen som påverkar varmvattenproduktionen. Det är viktigt att man har rätt dimensionerat förttryck i expansionkärlet, har man för högt så har det visat sig att pannan kan suga in luft via avluftaren när pannan växlar vv/vs om jag förstod rätt; värt att kolla ditt förtryck o beräkna höjden i dit värme system. Automatisk avluftare ingår numera i installations kitet. Väntar fortfarande på att få min installerad.Har definitivt luft i min panna som jag inte blir av med helt trots avluftning från säkerhetsventil o extra monterad avluftare, märkligt😡
Jag förstår inte varför trycket på radiatorkretsen sjunker med upp till 1 bar när man tar ut mycket tappvarmvatten?
Troligtvis ett felande expansionskärl, prata med installatören..
Ni som har gsi 12, vad kör ni med för temp ut på tappvarmvattnet från pumpen? Min var inställd på 45 grader tidigare men jag har nu ställt den på 55 istället. Tycker jag fått en mycket jämnare varmvattentemp i duschen nu
Bowseer, blev det bättre efter justeringen av trycket i expansionskärlet?
Det är aldrig bra att elpatronen stöder.Den förbrukar mellan 3 och 5 gånger mer energi än om kompressorn får värma alltihop.
Hej!Vi ska bygga hus och har fått en offert på bergvärme och en CTC GSI värmepump. Är det någon av er som skulle avråda från denna pump, eller är den fullt duglig?/Pfv
Indikerar flödesproblem på kolla eller varma sidan.Kolla så cirkpumparna snurrar som de ska och att dina filter är rena.
Hej,Har blivit rekommenderad en GSi-12 framför en Nibe 1255-12 inverter. Men när jag läser denna tråden blir jag ju vettskrämd! Verkar vara makalöst med problem med vv-mängd, vv-temp och lufttryck. Jag kan lite om pumpar och har inte planerat att behöva bli någon expert heller. Lägger en herrans massa pengar på pump och välrenommerad stor installatörsfirma, inte fasiken vill jag behöva posta frågor i pump-forum stup i kvarten i framtiden för att maskinen krånglar... Efter installation vill jag liksom inte behöva bry mig, jag vill att min maskin ska fungera - är det för mycket begärt när man lagt 100 000 kr drygt för ett system samt installation? Ni som är ägare till en GSi-12, hur går den egentligen? Tuffar den på eller är problemen återkommande? Ångrar ni att ni köpte en GSi, och i så fall vilken skulle ni annars hellre ha köpt? Hade ni tom valt bort en inverter och haft on/off för att slippa krångel?
Har en GSi-12, Innan fyllning av badkar körs den i Komfortläge (höjd till högsta inställningar i Komfort-programmet 65 gr stopptemp på VV). Maxtid VV är 70 min.Dock slutar den allra oftast VV-tillverkningen "redan" vid 60 gr. När den avslutat VV-tillv. byts även börvärdet från (65) till (60).Har provat olika inställningar på laddpumpen vid VV-tilkv, senast med 100%. Även provat sänkning av lägsta rps vid VV. Hur beter sig era?Undrar om det är en egenskap eller någon inställning, mjukvarufråga. Luftning är gjord, automatluftare har funnits sedan nyinstallation, allt annat fungerar prima.MvhMartin
Utan att helt säkert veta så gissar jag att du måste ha eltillskott på för temp över 60c.
Hej,Installerade en CTC GSi-12 den 23e december. Det har fungerat utmärkt än så länge. Det jag undrar är ifall det är normalt att framledningstemperaturen ibland en kort stund går upp mot 60c?
Vattnet värms ju av en värmeväxlare med cirkpump som startar när den känner flöde.Låter som att cirkpumpen bara startar om du har elpatron aktiverad?Har du micklat nåt med tidsstyrning, semesterinställningar, sommartemp, nattsänkning eller liknande som skulle kunna påverka hur detta styrs?Eller har du ställt ned önskad tappvarmvattentemp? (Borde inte funka ens med elpatron i så fall...)
Varmvattnet är en felkonstruktion tyvärr.Sänk laddpumpen till lägsta hastighet, förmodligen 15% är fortfarande minsta möjligt. Det blir något bättre då.Sätta en extern beredare som du konfigurerar och laddar från värmepumpen är bättre än interna systemet.Totalpris för bergvärmen ökade plötsligt 30k..Tvångsstrypa flödet via tappvattenvärmeväxlaren kan mildra problemet lite, minns inte om det finns plats att sätta någon injusteringsventil. Med vilja går det hitta på något.
Tack för svar! Förstår inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär. Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen? Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem. Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.
Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.
Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
Hej! Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar... Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.Blå: topp, lila: laddning
Hej, vet någon hur man får upp frontplåten på en GSi 12 ??Jag har tagit bort översta skyddsplåten och skruvat ut två skruvar.Frontplåten ter sig lös och som att den ska gå att svänga ut, men något håller i den i den nedre delen.Jag skulle också vilja vet hur man startar om den.