Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.  (läst 28636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Faidros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« skrivet: 21 januari 2010, 19:19:07 »
Tjo värmefolk!

Ny på forumet, rätt ny husägare, noll koll på värme och ventilation...

Jag har identifierat min anläggning som följande:
Ventilationsaggregat ACF Minivent.
Luftvärmeaggregat ACJ Minitemp.

Det går luftrör med ventiler till varje rum i kåken, samt så finns det
luftintag i badrum och vid vedkaminen.

Huset är ett Borohus på 138kvm, byggår 1989. Det är golvvärme i badrummet.
Planlösningen är öppen.

Det går åt runt 21500kWh/år, vilket jag tycker är mycket.

Därför har jag funderat på detta med värmen.
Tycker den är lite väl ojämn dessutom, och lite låg ibland.

Jag fick givetvis noll manualer, förre husägaren hade ingen koll heller..
Vilket jag märkte då jag undersökte lite.

Någon som har erfarenhet av ovan anläggning?
Finns det några bra tips och trix att dela mer er utav?
Kan något förbättras för en rimlig kostnad?

Har lyckats googla fram inscannade pdf-manualer, till nästan likadan lösning,
men svårtyda bilder, och rätt bristfällig information.

Har jag sökt för lite på forumet, skäll på mig, men var gärna snäll och länka till infon isåfall :)

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2010, 14:47:39 »
jo jag har samma system.
21500kwh låter rätt mkt men beror mkt på temperatur inne,temperatur ute, vattenförbrukning, vart huset är beläget samt framförallt om man lever energimedvetet.
Förra ägaren till vårt hus låg på ca 21000 kwh, vi verkar hamna runt 15-16.000 enl elbolagets prognos.

lite tips o trix
Gör rent alla filter eller byt ut, kolla över alla motorer att de går tyst o utan vibrationer, gör rent fläktbladen med tandborste. rubba ej balansvikterna.
Gör rent värmeväxlaren i köket, sätt aluminium växlaren i varmt vatten med lite handdiskmedel i badkaret över natten så all skit löses upp. även här titta över motorerna, stäng av förvärmning av luften i ACF. detta kan dock behövas om det är riktigt svinkallt ute för att luften inte ska kännas kall.


Om ACJ skiftar i värme köper du oljefri elektronikrengörning och sprejar på vridpotentiometern i ACJ aggregatet, vrid samtidigt som du sprejar på rikligt med detta. inom kort har detta sedan dunstat bort och vridpotentiometern är som ny.
För att komma åt denna behöver du skruva bort knappen och en täckplåt som sitter med två skruvar.


I övrigt kan man väl säga att det inte är de snålaste systemen men att det finns vägar. Byta ut ACJ mot ett vatten batteri typ Alig VB250L och koppla detta mot bergvärme, fjärrvärme eller vad man nu har lust att koppla på mot detta.

Har själv funderat på att skaffa mig en luft/luft vp och sätta innerdelen i närheten av luftintaget i hallen för att på så vis kunna sprida värmen. Går man på luft vp spåret måste man ju gasa på med ACJ när det blir riktigt kallt.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 15:20:38 av whoppi »
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad AC-DC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2010, 20:42:28 »
Hej. Vi har gjort det whoppi föreslår, L-L pump som blåser in i rummet där utsuget för cirkulationsluften sitter. Har haft husets orginalvärme ACJ avstängd i två år nu (utom när man reser bort, eller det är kallare än -20), den används bara för att cirkulera luften runt i huset.
17000KWh/år blev 12500 med luftvärmepump.
I miniventen (kökskåpan) finns det ett förvärme aggregat för luften som gått utifrån in genom plattvärmeväxlaren. Den har jag vridit ner termostaten på (cop=1). Den är mest till för att minska kallras från takventilerna om huset inte har ACJ-aggregatet tror jag.
Annars tycker jag det är ett driftsäkert system med få grejer som kan gå sönder. Fläktarna är borstlösa och kullager finns på biltema. Tipps: filter kan man klippa till av Biltemas vita högtalarvadd 31-604 .Sätt myggnät utanför gallret på friskluftsintaget så slipper du få in flugor maskrosfrön mm in i filtret.

På sommaren kan man plocka bort "sommarluckan" och täcka för plattväxlarpaketet uppe till vänster med en skiva för att koppla bort återvinningen av värmen och få svalare inne.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 20:49:14 av AC-DC »
130 m2 Borohus luftburen el värms numera med Panasonic E9EKEB.
Garage 40 m2 värms med Zibro-1226 on-off

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010, 20:53:19 »
Hej. Vi har gjort det whoppi föreslår, L-L pump som blåser in i rummet där utsuget för cirkulationsluften sitter. Har haft husets orginalvärme ACJ avstängd i två år nu (utom när man reser bort, eller det är kallare än -20), den används bara för att cirkulera luften runt i huset.
17000KWh/år blev 12500 med luftvärmepump.
I miniventen (kökskåpan) finns det ett förvärme aggregat för luften som gått utifrån in genom plattvärmeväxlaren. Den har jag vridit ner termostaten på (cop=1). Den är mest till för att minska kallras från takventilerna om huset inte har ACJ-aggregatet tror jag.
Annars tycker jag det är ett driftsäkert system med få grejer som kan gå sönder. Fläktarna är borstlösa och kullager finns på biltema. Tipps: filter kan man klippa till av Biltemas vita högtalarvadd 31-604 .Sätt myggnät utanför gallret på friskluftsintaget så slipper du få in flugor maskrosfrön mm in i filtret.

På sommaren kan man plocka bort "sommarluckan" och täcka för plattväxlarpaketet uppe till vänster med en skiva för att koppla bort återvinningen av värmen och få svalare inne.

Tackar!, kanonbra tips med filtmattan. ska testa denna.
vilka lager var det du köpte, -jag e på g att byta mina då jag tycker mig höra ett malande ljud.
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad AC-DC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010, 21:29:24 »
Art nr 41-450, (dxDxB=8x22x7). Du behöver även en lÃ¥sringtÃ¥ng för smÃ¥ utvändiga lÃ¥sringar, tex Biltema 12-170. Man fÃ¥r peta bort en liten aluminiumbricka bak pÃ¥ motorn. Under den sitter lÃ¥sringen. Det inre lagret kan behöva en avdragare för att komma loss. Det sitter djupt ner. Jag byggde en egen av en liten stÃ¥lbit och gängstÃ¥ng.  Det är även bra att ha en rörbit innerdiameter lite större än 8 för att knacka lagren pÃ¥ plats med. Platta till brickan lite igen sÃ¥ fastnar den bättre när du trycker tillbaks den.
 Lycka till
130 m2 Borohus luftburen el värms numera med Panasonic E9EKEB.
Garage 40 m2 värms med Zibro-1226 on-off

Utloggad Faidros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2010, 11:49:08 »
Ett jättestort tack för alla tips och trix, samt infon!
Känns som om jag måste ta tag i en ordentlig rengöring, förre husägaren gjorde bara rent filtret, inge mer...
Jag har hittat lite fler ställen att rengöra, men har inte rengjort fläkten och värmeväxlaren tex ...  :D

Är sugen på en mätare för att se energiförbrukningen, helst efter att ha läst om alla lösningar här på forumet.
Så man ser lite före och efter... Samt vad en grad kostar.. På ett ungefär..

Utloggad AC-DC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
130 m2 Borohus luftburen el värms numera med Panasonic E9EKEB.
Garage 40 m2 värms med Zibro-1226 on-off

Utloggad Hampe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 00:01:02 »
Hej

Håller med om att det kan vara svårt att hitta manualer och data på
de här aggregaten
Beror nog på att Bacho Ventilation som tillverkade dem köptes upp av
Svenska Fläkt numera Fläkt Woods. På deras webplats finns dock en del av
orginaldokumentationen att hittaäven om dom har gömt det ganska väl...

ACF

Skötsel & Driftinstruktion:   
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/f034c96f-dc3b-4ba4-a93e-476f53379148
     
Tekniska Data:
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/f034c96f-dc3b-4ba4-a93e-476f53379148


ACJ

Skötsel & Driftinstruktion:
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/09ac9b0f-f10d-40b3-a99e-306ab08fde2f

Tekniska Data:
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/9f52bca0-a7e6-44f1-8853-f5ea9aba9300




Genell

  • Gäst
Genell
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #8 skrivet: 06 april 2013, 20:05:03 »
Art nr 41-450, (dxDxB=8x22x7). Du behöver även en lÃ¥sringtÃ¥ng för smÃ¥ utvändiga lÃ¥sringar, tex Biltema 12-170. Man fÃ¥r peta bort en liten aluminiumbricka bak pÃ¥ motorn. Under den sitter lÃ¥sringen. Det inre lagret kan behöva en avdragare för att komma loss. Det sitter djupt ner. Jag byggde en egen av en liten stÃ¥lbit och gängstÃ¥ng.  Det är även bra att ha en rörbit innerdiameter lite större än 8 för att knacka lagren pÃ¥ plats med. Platta till brickan lite igen sÃ¥ fastnar den bättre när du trycker tillbaks den.
 Lycka till

Hej!
Vill bara skriva här och tacka för tipsen!
Har idag bytt båda lagren i tilluftfläktmotorn enligt dessa instruktioner. Det var lätt att knacka ur båda lagren med en hammare och ett gammal borr. Lagren har fortfarande samma artikelnummer hos biltema och kostade 30:-/st.

Med vänlig hälsning,
Anders

Utloggad Warmup

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2014, 22:46:14 »
Jag vill först tacka inläggen angående lager bytet här.
Jag var på väg att beställa ny fläkt, men det ser ut att jag sparade ett par tusen på att byta bara lagren själv.
Mina fem ören till denna tråd.

Jag har inte någon som helst erfarenhet om elmotorer, dock har jag hållit på med andra saker.
SÃ¥ beskrivningen kanske kan detaljeras lite mer.
Hoppas på att detta hjälper några nya.
Första "problemet" jag upptäckte, var att när man tagit ut motorn ur plåtlådan,
pillat bort aluminium locket på motorsidan (knackade lite lätt med en bult på mitten av den), var att hur jag skulle få ut lagren.
Jag klurade ett bra tag på detta. Provade att slå ut axeln från båda hållen, då jag trodde detta hade ni andra gjort med 8mm borr osv.
Som tur var, slog jag inte alltför hårt.
Till slut försökte jag lyfta motordelen från fläktdelen genom att skruva tillbaka några av skruvarna som fäster motorn mot plåten.
Jag såg då att det började sära på sig, motorn lyfts ur fläktdelen. Min satt ganska hårt, så om man inte vet detta vågar man kanske inte dra osv. för hårt.
Självklart måste man ha tagit bort låsbrickan och de två fjädrande brickor bakom aluminium locken.
Dvs att man ser det "övre" lagret. Annars blir det jobbigt.   :)
När motorn är lös, då knackar man lätt på lagren från varsit håll åt gången med det som man tycker är lämpligt. Dvs genom hålet och mot lagret på andra sidan. Kortaste vägen ut för lagret, så att säga. För mig fungerade det bra att slå på själva lagrets inre ring. Ingen övervåld behövs.
Sedan är det bara göra allt i omvänd ordning.
Som sagt, är novis i dessa delar av hantverkandet, så mina råd används på egen risk, dock fungerade det bra för mig.
Annars var beskrivningen innan väldigt bra och enkel och gav i alla fall mig modet att prova att laga problemet själv.
//En utan morrande fläktljud....
« Senast ändrad: 09 augusti 2014, 22:53:51 av Warmup »

grolin

  • Gäst
grolin
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #10 skrivet: 13 november 2016, 12:19:28 »
Hej,

Jag försökte precis få loss detta och byta lager på min Bacho ACJ fläkt men får inte loss motordelen som beskrivs ovan. Hur gör du/ni för att få i motordelen? Hur bänder eller drar ni? Förmodar att förfarandet är likadant på denna ACJ fläkt som på en ACF fläkt eller är det en ACF fläkt som lager byts på ovan?

Utloggad SSo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2023, 10:32:13 »
Återlivar en gammal tråd med förhoppning om hjälp.

Min fläktmotor i ACJ:n har börjat låta illa, vore trevligt om det räckte med lagerbyte.
Men tycker jag enbart sett folk som bytt lager i ACF:n, är ju olika fläktar, men principen är kanske likadan?
Passar samma lager som det är till ACF:n?
Försökte plocka ur fläkten här om dan, men gick bet på att få loss elkontakten till fläktmotorn, nån typ av snäppfäste som jag inte fick att släppa. Har någon tips på hur jag får loss kontakten utan att ha sönder hela kontakten? (den verkar inte gå att få tag i längre..)

marti Bo

  • Gäst
marti Bo
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2023, 09:22:44 »
Och om man inte lyckas/kan byta, var hittar man nya?
(önskar oxå få liv i tråden)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Info om ACJ MiniTemp samt ACF MiniVent sökes.
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2023, 09:37:48 »
Man bör även byta motorkondensatorn om man byter fläkten. https://www.ventilationsshopen.se/se/motor-med-flakthjul-4-f-ingar-2
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!