Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Estetik vid installation, vad kan man kräva?  (läst 18343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« skrivet: 29 augusti 2014, 10:27:11 »
Hej alla glada!

I dagarna har vår nya bergvärmepump installerats och efter lite initialt strul verkar den nu tuffa på som den ska. Det är lite tidigt ännu men vi är i stort sett nöjda med firman som utfört detta med ett undantag: vi tycker inte att rörisen gjort ett speciellt snyggt jobb. Det är inte jättefult men det är en del grejer som stör där vi tycker att han inte tänkt på estetiken.

Som fullständig lekman är det ju svårt att avgöra om en rördragning är gjord på ett visst sätt för att den måste göras så eller om det gjordes för att det var enklast. Saken är den att när firmans ägare var hos oss för att få underlag för offerten pratade vi speciellt om detta med estetiken. Han sa då att deras inställning var att tänka "tvättstuga" inte "pannrum" när det gällde installationen. Han sa att han märkt på folk att kraven höjts, att det inte är OK att alltid välja den mest praktiska lösningen utan nuförtiden måste de tänka på hur det ser ut, även om det innebär lite merjobb.

I vårt fall är pumpen installerad i pannrummet där oljepannan stod ursprungligen men som gjordes i ordning när oljan byttes mot el i mitten på 80-talet. Det är ljust och fint med klinker på golvet, vita väggar och ELFA hyllsystem med massor av böcker. Detta är kanske inte ett rum vi vistas i direkt men vi är där ibland och vi passerar det dagligen då tvättstugan ligger innanför, där vi också har förvaring samt en grov-vask. Med andra ord kommer vi se de grejer vi stör oss på med installationen varje dag, resten av våra liv... :-\ Vi hoppas ju kunna bo i det här huset 30-40 år till så för oss är det naturligtvis viktigt att installationer som görs ser bra ut, oberoende om det är bergvärmepump, eldragning, snickerier etc även om vi inte är några perfektionister.

Vad säger forumets kollektiv: vad kan man kräva när det gäller installationens estetik och är det för sent att påpeka grejer nu när allt är färdiginstallerat? Jag var hemma hela tiden när rörisen var här men jag visste ju inte hur slutresultatet skulle bli förrän han var klar och jag ville inte stå och påpeka en massa saker när han jobbade...

Vänligen
Fred
« Senast ändrad: 29 augusti 2014, 10:30:06 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2014, 12:17:56 »
Kan du inte dölja det värsta bakom en extravägg?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2014, 12:29:23 »
Är det så illa skulle jag kontakta installatören har du nån bild på rör jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2014, 12:37:24 »
Kan du inte dölja det värsta bakom en extravägg?

Jo, det är tanken ändå på grund av att jag tycker pumpen låter lite för högt för min smak. Jag vill inte stänga dörren till pannrummet för ventilationens skull samt att vi som nämnts rör oss i rummen ganska ofta. Problemet är bara att rördragningen gör det onödigt svårt att få till en inkapsling av pumpen.

Finns det förresten några nackdelar med att bygga in pumpen? Jag tänker mig att ha fönster för display och brine-vätskans nivåbehållare så att man enkelt kan kontrollera. Väggarna ska givetvis var mycket enkla att ta bort för service/akutlägen.

Är det så illa skulle jag kontakta installatören har du nån bild på rör jobbet.

Det är inte så jätteilla men det stör...och det känns så onödigt enligt vad jag som lekman kan avgöra. Givetvis ska jag kontakta ägaren till firman men jag vill ha lite kött på benen först...det är därför jag söker input från forumet.

Jo, jag har bilder men jag kan inte vara säker på att rörisen som gjort jobbet inte är här inne och jag vill inte hamna i onåd hos honom innan jag vet om jag ska driva frågan eller inte. Jag skulle möjligen kunna skicka bilder via PM om så önskas...
« Senast ändrad: 29 augusti 2014, 12:42:10 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2014, 13:33:47 »
Tycker inte det är nåt att hetsa upp sig över även om du skulle bifoga en bild, är det förskräckligt så kan det väl naturligtvis bli lite otrevligt för honom, men oavsett hur det ser ut så har du ju inte accepterat det om du ber dem göra om jobbet.
Rent allmänt kan man väl säga att det huvudsakligen finns tre saker som kan påverka installationen.

1. Hur lat installatören är
2. Hur noggrann och estetiskt medveten han är
3. Snyggt kan också bli dyrt, varje koppling kostar säkert över 100 kr och om det skall göras snyggt kan det även bli många böjar, och kanske grövre rör för att kompensera för det ökade flödesmotstånd som x antal extra böjar eller vinklar ger.

I en ny installation som detta är borde rördimensionerna inte vara ett problem, och kostnaden borde de ju fråga dig om, om det är det som gjort att de inte gjort ett snyggt jobb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2014, 15:03:28 »
OK, jag hoppas att rörisen inte är här inne och är du det så hoppas jag att du inte tar illa upp att jag slänger ut frågan här. Jag vill få andras åsikt innan jag talar med din uppdragsgivare som ju är bergvärmeinstallationsfirman. Om andra här på forumet tycker att jag är helt ute och cyklar kommer jag ju inte kräva korrigering av rördragningen och då är ingen skada skedd.

Så här ser det ut:



Det vi i första hand reagerar på är ett av rören på sidan av pumpen, jag tror att det är brine-in. Det är det rör som sitter bakom det närmsta i bild och som har brine-behållaren och den lilla gråa frigolitlådan på. Vad jag kan förstå finns det ingen anledning att detta rör ska sitta längre ifrån pumpens sida än det andra röret. Om det satt i linje med det andra röret skulle det vara mycket snyggare. Dessutom skulle en vägg kunna monteras på pumpens sockel, som det är nu måste den väggen ställas på golvet.



Om rörisen gjort samma typ av böj som på det främre röret hade de ju hamnat lika långt ifrån pumpsidan.





Det bakre röret går mycket lätt att trycka in mot pumpen så det har inte med nedre anslutningen att göra (det är ju en slang på insidan).

Det andra vi reagerar på är hur isoleringen "bandagerats". Det ser helt enkelt slarvigt ut med små lappar här och där. Detta är ju inte så viktigt om pumpen ska byggas in men den planen fanns inte när rörisen satte isoleringen. Det ska nämnas att han var tvungen att skära upp isoleringen på främre röret p g a att det läckte lite brine-vätska men då tycker jag att man ska byta hela isoleringen inte lappa med små plåster.









Generellt kan man ju säga att det är väldigt synd att isoleringen är svart eftersom rören blir så otroligt framträdande i det lilla rummet. Detta är ju inte rörisens fel men det gör att detaljarbetet blir så mycket viktigare.

Det sista och troligen det enklaste att åtgärda är dragningen av skvallerröret. Varför gjorde han inte en 90°-böj in mot väggen och sedan en 90°-böj mot tröskeln istället för rakt ut i rummet och två halvvinklar? (I parentes...skulle det inte vara snyggare med en rörhållare för endast ett rör? Detta kommer jag inte gnälla om utan de byter jag själv! Dock tycker jag att det tydligt illustrerar den bristande detaljkänslan.)



Som ni ser är det ju inte skitfult gjort...men det saknar finess och detaljkänsla. Med mycket små medel hade rörisen kunnat göra en riktigt fin och "sleek" installation men han verkar ha valt att göra det som var enklast.

Jag tror inte att Rickards punkt 3 har varit avgörande här. De saker jag tagit upp borde inte inneburit några större extra kostnader om ens några...dock lär det ju göra det om det ska korrigeras.

Återigen, vi är inga perfektionister som ni ser om ni tittar runt på bilderna men vi har investerat en bit över 100.000 kr på denna installation och vi ska som sagt leva med hur den ser ut i väldigt många år framöver. Då tycker vi att man ska kunna kräva lite stil på grejerna. Vad säger ni andra? Finns det någon röris här som kan ge en professionell bedömning av utförandet?

Vänligen
Fred
« Senast ändrad: 29 augusti 2014, 15:58:17 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2014, 15:19:13 »
Måla rören så dom blir vita ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2014, 16:00:31 »
Det har jag inte haft en tanke på Tågråttan! Fäster färg verkligen på isoleringen? Jag tror dock att det blir inbyggnad framöver men det kan ju vara bra att måla om det är något ställe det är jätteknepigt att bygga in.

Färg löser dock inte problemet med att rören inte ligger i linje.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2014, 16:43:32 »
Det enda jag kan anmärka på är nivåkärlets placering, det är tyvärr tokigt.
Den här bilden visar på hur det bör placeras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2014, 16:46:41 »
Håller med om att det bakre KB-röret har en svårbegriplig placering, det borde du nästan kunna få dem att göra om utan större knorr.
Den där tejpen kanske går få till snyggare om man lägger ned lite tid, men det viktiga är ju att det är tätt.
Om det bakre KB-röret ryms "utanför" skvallerröret som är draget bakom det röda expkärlet skulle de även kunna få till nivåkärlets placering enligt instruktion.
Placeringen skall vara som på ritningen för att avluftningen skall ske optimalt.

Har gjort en liten illustration av hur det kan se ut om du gör tre enkla vitmålade paneler. (Den på sidan syns inte, men du fattar.
« Senast ändrad: 29 augusti 2014, 16:49:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2014, 16:48:55 »
Jag skulle nog inte reagerat på de punkter du säger om det inte vore för att du just pekat ut dem, och då kan jag se va du menar.

Trots detta så har u betalat för en pumpinstallation, och det är väl också vad du fått, det vill nog mycket till för att firman skall göra om jobbet.
Jag skulle nog strunta i att ens ta upp detta med dom och istället fundera på hur att dölja rören, för även om det vore helt raka linjer så skulle ändå rören vara synliga eller hur?

Nu är det inte lätt att komma med råd då man inte ser så bra på bilder, men hur skulle det bli om du satte en eller två konsollskenor direkt till vänster om fodret på dörren till tvättstugan, på dessa skenor skulle du kunna såga till några rundade profiler att fästa en boardskiva på som då får svänga in mot fronten på själva pumpen,eller lämpligt ställe utefter sidan. Det skulle bli en "avkrokningsbar" vägg formad som ett c, eller rättare sagt ett 90-graders väggstycke med en radie. Målat vitt med kanske några krokar på för något så smälter det kanske in bättre i miljön?
På insidan kunde du limma någon ljudabsorberande matta, som åtminstone tar lite ljud från miljön. Och du kan enkelt häkta av "vägghörnet" om/när du behöver komma åt pumpen.

Inte vet jag, det kanske skulle se ännu dummare ut? Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2014, 17:47:00 »
Anledningen till att påfyllnadskopplet sitter längre ut kan vara att det ska vara lättare att rengöra. Isoleringen ser inte fin ut men det viktigaste är ju att den är tätt vill man ha vita rör finns det ju vita/grå plast skålar att klä in dom med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2014, 18:56:10 »
Jag reagerar mest över skvallerröret. Nuförtiden finns riktigt snygga enrörshållare. Dessutom vill jag inte ha ett rör att titta på varje gång jag går över tröskeln.

Om jag vore i dina kläder skulle antingen kapa skvallerröret bredvid vp.......och kolla ifall det kommer vatten på golvet nå´n gång ............eller bygga in det i tröskeln.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2014, 19:02:56 »
Personligen tycker jag att om du är missnöjd så ta upp det med röris. Du har betalt för att få hem en expert och då ska i mitt tycke jobbet vara gjort så att du som kund blir nöjd.
Du har väll inte beställt en ful installation?
Sen kan det såklart vara så att röris har en förklaring till varför det är gjort som det är gjort och då får du ta ställning till det sen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2014, 23:31:42 »
Håller med om att det bakre KB-röret har en svårbegriplig placering, det borde du nästan kunna få dem att göra om utan större knorr.
Den där tejpen kanske går få till snyggare om man lägger ned lite tid, men det viktiga är ju att det är tätt.
Om det bakre KB-röret ryms "utanför" skvallerröret som är draget bakom det röda expkärlet skulle de även kunna få till nivåkärlets placering enligt instruktion.
Placeringen skall vara som på ritningen för att avluftningen skall ske optimalt.

Har gjort en liten illustration av hur det kan se ut om du gör tre enkla vitmålade paneler. (Den på sidan syns inte, men du fattar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver: "Om det bakre KB-röret ryms "utanför" skvallerröret som är draget bakom det röda expkärlet skulle de även kunna få till nivåkärlets placering enligt instruktion."

Fullständig novis som jag är så hade jag ju ingen aning om att nivåkärlet var felkopplat, så det måste jag ju påpeka! Carl N, var hittade du bilden du la in? På ett sätt hoppas jag att denna koppling är helt galen...då måste ju rörisen ändå göra om just det rör som stör oss och då kan han ju lika gärna göra på det sätt vi vill att han gör!

Min tanke med inbyggnad är nog att kapsla in hela pumpen för att samtidigt sänka ljudet en smula men din tanke är ungefär som min, men jag vill alltså ha en skiva framför pumpen också.

Jag skulle nog inte reagerat på de punkter du säger om det inte vore för att du just pekat ut dem, och då kan jag se va du menar.

Trots detta så har u betalat för en pumpinstallation, och det är väl också vad du fått, det vill nog mycket till för att firman skall göra om jobbet.
Jag skulle nog strunta i att ens ta upp detta med dom och istället fundera på hur att dölja rören, för även om det vore helt raka linjer så skulle ändå rören vara synliga eller hur?

Nu är det inte lätt att komma med råd då man inte ser så bra på bilder, men hur skulle det bli om du satte en eller två konsollskenor direkt till vänster om fodret på dörren till tvättstugan, på dessa skenor skulle du kunna såga till några rundade profiler att fästa en boardskiva på som då får svänga in mot fronten på själva pumpen,eller lämpligt ställe utefter sidan. Det skulle bli en "avkrokningsbar" vägg formad som ett c, eller rättare sagt ett 90-graders väggstycke med en radie. Målat vitt med kanske några krokar på för något så smälter det kanske in bättre i miljön?
På insidan kunde du limma någon ljudabsorberande matta, som åtminstone tar lite ljud från miljön. Och du kan enkelt häkta av "vägghörnet" om/när du behöver komma åt pumpen.

Inte vet jag, det kanske skulle se ännu dummare ut? Sc:,h

Jag håller inte med i ditt resonemang i början av inlägget. Jo, jag har betalat för en pumpinstallation men det betyder inte att jag kan acceptera vad som helst. Om jag betalat för att få ett fönster installerat förväntar jag mig givetvis att det sitter rakt, har snygga foder etc...inte bara att det är tätt så det inte regnar in.

Ja, jag tänker mig någon slags avkrokningsbar vägg för att pumpen ska kunna servas och för att alla kranar ska kunna nås vid akutläge. Dock tror jag det blir raka linjer eftersom allt annat i rummet är rakt.

Anledningen till att påfyllnadskopplet sitter längre ut kan vara att det ska vara lättare att rengöra. Isoleringen ser inte fin ut men det viktigaste är ju att den är tätt vill man ha vita rör finns det ju vita/grå plast skålar att klä in dom med.

Behövs verkligen 15 centimeter luft mellan pump och påfyllnadskopplet...? Alla öppningar är ju dessutom in mot väggen. Har du någon länk till de vita plastskålarna...det verkar lite intressant!

Jag reagerar mest över skvallerröret. Nuförtiden finns riktigt snygga enrörshållare. Dessutom vill jag inte ha ett rör att titta på varje gång jag går över tröskeln.

Om jag vore i dina kläder skulle antingen kapa skvallerröret bredvid vp.......och kolla ifall det kommer vatten på golvet nå´n gång ............eller bygga in det i tröskeln.

Ja, jag hittade direkt enrörshållare på Rinkaby av precis samma modell som röris valde, 25 spänn! Som jag skrev tidigare kommer jag inte gnälla över fästet, det byter jag själv sen. Det kommer rejält med vatten ur röret, det är för VV-beredaren så det måste gå hela vägen till brunnen men tanken är att jag ska bygga in det i tröskeln. Röris ville dra en slang först men det gick jag inte med på!

Personligen tycker jag att om du är missnöjd så ta upp det med röris. Du har betalt för att få hem en expert och då ska i mitt tycke jobbet vara gjort så att du som kund blir nöjd.
Du har väll inte beställt en ful installation?
Sen kan det såklart vara så att röris har en förklaring till varför det är gjort som det är gjort och då får du ta ställning till det sen.


Precis så resonerar jag också. Det jag brottas lite med är bara att röris är inte den jag beställde av utan det är ju bergvärmefirman. Det var ju också dess ägare jag pratade med om det estetiska och som höll med mig om att det ska vara snyggt, han är dessutom röris i grunden så han vet hur rören ska dras. Röris fick uppdraget av bergvärmefirman och jag har svårt att tro att det stod på ordern att här ska det installeras snyggt... 8)

Tack för alla synpunkter så här långt...det är ovärderligt att få input av andra så fortsätt gärna! Man känner sig ofta lite ensam och vilse när man har hantverkare hemma.

Vänligen
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!