Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa VP, R32 eller R410A? Spelar ingen roll?  (läst 1401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wyy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa VP, R32 eller R410A? Spelar ingen roll?
« skrivet: 10 februari 2021, 11:58:30 »
Jag ska köpa LVVP och har vaknat över frågan.
De jag förstår är de stora märkena, hos oss iaf, är IVT, Bosch, NIBE (varav de två förstnämnda i princip är samma). De kör än så länge med R410A som ska fasas ut om 4 år. Sen kan det bli dyrt om den behöver fyllas av någon anledning. Så har jag läst.

R32 har tex Mitsubishi, Panasonic, Daikin.
Jag har tidigare köpt en LLVP av en firma som jag fick stort förtroende för. Han avråder från Daikin pga att de körs på enfas. Mitsubishi är hans förslag.
Det är stora kända märken men inte i Sverige och inte på LVVP. Tror jag och känner en tvekan.

Om det inte vore för frågan i rubriken så lutar jag åt Bosch/IVT, men...

Synpunkter på det?

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa VP, R32 eller R410A? Spelar ingen roll?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2021, 12:45:19 »
Gick frÃ¥n ved till luftvärmepump i höstas. Dvs. inget att jämföra med och lite tidigt att utvärdera men jag är hitintills väldigt nöjd med min Mitsubishi. 🙂👍
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa VP, R32 eller R410A? Spelar ingen roll?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2021, 10:06:30 »
R32 känns ju lite mer långsiktigt, det hade jag valt helt klart.

Känner inte till hur väl Mitsubishi fungerar som luftvatten, men svärfar köpte 2 LL Mitsubishi som fick 7 respektive 8års livslängd innan de gick sönder.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

Såg inte Mitsubishi under luft vatten, så jag anar att de inte säljer så bra eller är helt nya på det i Sverige.

Jag har hellre ngt beprövat, så man vet att t.ex. avfrostning med mera fungerar väl i vårt klimat.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa VP, R32 eller R410A? Spelar ingen roll?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2021, 14:32:40 »
Jag har en gammal IVT LVVP och hade i stort sett bestämt mig för Mitsubishi med R32 tills jag läste att många verkar ha problem med ljudnivån, framförallt vid avfrostning. Deras LL-pumpar har ju varit riktigt bra länge men de måste ha klantat sig med LV. Mycket oroväckande att problemet verkar ha funnits i ett par år utan att lösas.

För min del är det trefas som gäller och sist jag kollade fanns bara IVTs större modeller med trefas. En del verkar missnöjda med IVTs service också numera.

Riktigt svårt val och med tanke på prislappen vill man inte välja fel.

Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!