Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackmulatortank till luft/vatten VP och gÃ¥ng/stillestÃ¥ndstider  (läst 8668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FWK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Ackmulatortank till luft/vatten VP och gång/stilleståndstider
« Svar #15 skrivet: 30 augusti 2022, 17:19:17 »
Hej!

Jag vet inte om det går att ta upp diskussionen igen men testar eftersom jag fick så bra svar sist och från kunniga personer.

Min installatör köpte inte riktigt lösningen ni föreslog och det slutade med att jag behöll min slingtank men satte en volymtank på 120 liter efter VP innan radiatorkretsen (VP-> volymtank-> radiatorkrests ->VP).
Detta åtgärdade gångtiderna och stopptiderna som blev bättre. Varmvatten räcker till dusch men till bad har jag fått köra extra varmvatten (65°C). Då räcker det till ett badkar.

Nu med skenade elpriser (område 4 med 10 kr på dagen och 30 öre på natten) funderar jag om jag kan göra något åt min ekonomi. (Ofta 80-120kWh på höst och vår och 100-120 kWh på vintern ed toppar på 160kWh/dag).

Min tanke var om jag ffa kunde köra VP nattetid nu pga elpriserna. Även om COP blir sämre så är elprisskillnaden 10 kr dagtid vs 30 öre (nattetid) så stor att försämrat COP blir försumbart.

Elåtgågen för värme i huset varierar över året från 0kWh - ca 120 kWh (som högst) men ligger stora delar av vår och höst på ca 40-60 kWh.

Jag tänker mig att jag kan acceptera 5°C kallare dagtid (17° vs 22°) när elpriset är högt. Det borde ge ca 15°C i skillnad på börsvärde i radiatorkresten. I kopplingsdifferens har jag max 15 och min 5 så då tillkommer ytterligare 5 grader (efter långtid när tidsfaktorn gått i taket).

Då har jag 20°C att spela med för lagring (om jag tänker rätt; 15 för börsvärdet + 5 för kopplingsdiff).

LÃ¥t säga att jag startar pumpen vid 22 och kör till 07. DÃ¥ ska jag kunna pumpa in 60kWh under den tiden. Ska VP vila i 15 timmar sÃ¥ behöver jag ackumulera 60/24*15 = 37.5 kWh = 135 000 kJ. Det borde bli 135 000 /(4.18*20) = 1614 liter vatten. 
Pumpen borde också klara att pumpa in 60kWh på 9 timmar. Effekten på den är ca 7 kW vid 0-5°C vilket det ofta är i Skåne. 7*9 = 63kWh

Tänker man sig en viss tröghet i systemet och acceptera avsvalning (22-17°C i rumstemperatur) borde jag komma undan med 1000 liter volymtank + 120 + 150 = 1270 liter. (kanske skulle även 500 l volymtank räcka + 120 + 150 liter = 770 liter)??


Finns det någon nackdel för VP att köra så och är det något jag inte tänkt på?

Tänker jag fel? Har någon andra synpunkter?
Helt annan lösning?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!