Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man minimera tilskottet med Luft/Luft pump ?  (läst 1077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pn2004

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Kan man minimera tilskottet med Luft/Luft pump ?
« skrivet: 15 oktober 2011, 10:51:28 »

Hej, jag har en ITV Greenline 7  frÃ¥n 2004 som inte riktigt klarar av mitt hus ca 150+80 kvm i stockholmstrakten.
Vid några få minusgrader så drar tillskottet på och Fortum jublar. Är det möjligt (bra idé) att avlasta bergvärmepumpen genom att t.ex installera en Luft/Luft pump på nedervåningen och dra ner på elementen ?

Kan man annars jacka upp kompressorn i befintliga pumpen? eller måste man byta ut hela skåpet?
Borrdjup 140 m  (jorddjup frÃ¥n ytan 7m)

Tack på förhand för svar
Eric


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man minimera tilskottet med Luft/Luft pump ?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2011, 17:11:38 »
Min pump klarar -3 utan tillsatsel, -4 i början av vintern. Sedan 2002 har det gått åt i snitt strax över 800 kWh tillsatsel per år. Skulle tro att antalet kWh tillsatsel i det här fallet inte skiljer skiljer sig så mycket åt från mina siffror. I så fall är det inte meningsfullt att göra något alls utan att hoppas på att kommande vintrar inte blir som de två senaste. Det borde inte gå att få lönsamhet i en L/L-pump. Den hinner knappast betala sig under värmepumpens återstående livslängd.

Det vettigaste tror jag är att vänta tills pumpen havererar och dÃ¥ skaffa en större. Det förutsätter att borrhÃ¥let kan kompletteras med en markslinga. Ca 135 meter aktivt borrhÃ¥l till en pump pÃ¥ 9 kW är för lite. Alternativt installera en frÃ¥nluftmodul men det förutsätter ett frÃ¥nluftsystem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man minimera tilskottet med Luft/Luft pump ?
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2011, 23:37:06 »
Om du vill slippa spetsel kan det helt klart vara en idé. Min granne har det och det fungerar mycket bra. Han kör den i källarplan.

Om det är ekonomiskt försvarbart beror ju på hur mycket den llvp du väljer kostar samt hur mycket din spetskostnad är per år.

En llvp presterar sämre ju kallare det är. SÃ¥ du behöver ha spetsbehov relativt tidigt för att det ska gÃ¥ att räkna hem, om det gÃ¥r överhuvudtaget.     
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!