Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny LVP  (läst 26313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #90 skrivet: 17 mars 2018, 16:03:13 »
Du behöver väl inga pengar för att kolla energimärkningen i den kalla zonen  :)
Du bor ju i Finland så din poängskala borde gå efter den istället för som nu mellanzonen.

Problemet kan i och för sig vara att alla märken inte visar den kalla zonen.

Ska man jämföra ljudnivåer så bör man försöka ett någorlunda gemensamt flöde på dom olika modellerna via produkt/servicemanual om det ska bli någorlunda rättvist för din egen skull.


Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?
« Senast ändrad: 17 mars 2018, 16:06:07 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #91 skrivet: 17 mars 2018, 16:11:44 »
Jag köpte denna frÃ¥n Rovaniemi, Finland och den kostar nu här i Finland ca 19050SEK (1890EUR) med installering. AlltsÃ¥ denna är här lite billigare än t.ex. Daikin Perfera 30 (=Caldo XR30),  Mitsubishi MSZ-LN25 eller Toshiba Premium 25. Samt bÃ¥de innedel och utedel är tystare än dessa 3 andra.

Jag har varit mycke nöjd om Fujitsu LZCAN09 här i norra delen i Finland - den tycks ha höga värme-effekter även vid låga utomhustemperaturer.

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du? Rovaniemi?
Hur många el-raddar har du som stöd?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #92 skrivet: 17 mars 2018, 17:06:11 »

Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?

Jo men han bor i rovaniemi i norra Finland sÃ¥ att inte jämföra  SCOP för den kalla zonen i hans poängskala verkar i mina ögon märkligt men man fÃ¥r självklart göra sina egna val  :)

En del gÃ¥r efter lägsta ljudvolym vid lägsta flöde och det kan man ocksÃ¥ göra om man tycker det är en bra idé  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #93 skrivet: 17 mars 2018, 19:03:36 »
Jo men han bor i rovaniemi i norra Finland sÃ¥ att inte jämföra  SCOP för den kalla zonen i hans poängskala verkar i mina ögon märkligt men man fÃ¥r självklart göra sina egna val  :)

En del gÃ¥r efter lägsta ljudvolym vid lägsta flöde och det kan man ocksÃ¥ göra om man tycker det är en bra idé  ::)

Som sagts tidigare, SCOP för kalla regionen finns ju väldigt sällan med! :(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #94 skrivet: 17 mars 2018, 19:11:14 »
Om jag inte minns helt galet så måste man redovisa även den kalla zonen på nya modeller så distributören borde ha den.
Eller sÃ¥ minns jag helt jäkla galet och fÃ¥r skylla pÃ¥ febern och magsjukan  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #95 skrivet: 17 mars 2018, 19:46:23 »

Som du säger får man ju en fingervisning av den SCOP som de oftast anger (i mellanzonen).
Även antal kWh den förbrukar enligt märkningen ger en fingervisning.

Jag har aldrig sett en sÃ¥ lÃ¥g förbrukning som Fujitsu Nordic Premium Power 9  (LZCAN09) anger: 659 kWh/Ã¥r i mellanzonen!

Högt SCOP (5,3), medelhög effekt  (2,5kW) och lÃ¥g elförbrukning (659 kWh) i energimärkningen borde indikera en effektiv pump ;)
(åtminstone i den för oss nordbor knepiga mellanzonen).

Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du?
Hur många el-raddar som stöd?
Det är inte konstigt att årsförbrukningen är låg då P-design är endast 2.5 kW.

Titta hur LZ12 ser ut med årsförbrukningen med sin högre P-design (samma maskin men högre effekt)
/D

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #96 skrivet: 17 mars 2018, 22:10:50 »
Hur stor yta värmer den Jartim, och var i landet bor du? Rovaniemi?
Hur många el-raddar har du som stöd?
Detta är över 50Ã¥r gammal 120m2 L-form hus med 2 vÃ¥ningar i Rovaniemi, Finland  - det är pÃ¥ samma nivÃ¥ nära Polcirkeln som Jokkmokk i Sverige. Vi användar huset som en sommarstuga.

När vi är borta på vintertiden där är vanligt +16°C grundvärme på som Fujitsu LZCAN09 kan håller på ensam till ca. -25°C utomhustemperatur och om det blir mellan -25-30grader så har jag en 1500W elvärmare med termostat i badrummet och om det blir ännu kallare så har jag i pannrummet 6kW elpatron. Allt är automatiserad och jag kan justera sättningar av Fujitsu LZCAN09 samt värmepanna via internet om behövs.


På vintertiden vi bor 600km söderut från detta hus och jag tittar situationen via internet dagligen. Det gick nu 2 månader från Julen till den 25 Februari att där var ingen på platsen, men Fujitsu funkade bra. Jag bara tittade situationen via övervakningskamera hur isberget under utedel växte. Den 25 Februari jag kom till platsen och var tvungen att använda en motorsåg för att få 1m3 isberget borttaget. Från jorden till nedre delen av utedel är 95cm. Bottensplåt av utedel har 20 håler för smältvattnet, varav 12 var helt frusna, men dessa var snabbt öppna när tog jag en propellsgaller bort och genom denna väg hällde jag 1 liter varmt vatten på bottensplåt. Jag lär mig nu att jag måste besöka på platsen lite oftare på vintern.

Övervakningskamera i October 2017:


Övervakningskamera i Februari 2018:

« Senast ändrad: 17 mars 2018, 22:35:01 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #97 skrivet: 17 mars 2018, 22:50:27 »
onekligen häftigt
men uppenbart levererar fujitsu
kanske för att den har R410A

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #98 skrivet: 17 mars 2018, 23:23:20 »
Oavsett om maskinen skulle ha R410 eller R32 så är jag alltid lika häpen hur man kan hålla +16 vi -25 med 3.3kW vilket blir ca 35W per kvadratmeter och eventuellt är det ännu lägre w/m2 om det tillkommer avfrostningar i fg Nordics effektuppgifter.

Ett par riktigt kalla nätter hux flux är inte konstigt då det finns lagrad energi i fastigheten men detta handlar om Finska lappland.
Bara att gratulera till ett lÃ¥gt energibehov även när det är -25  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #99 skrivet: 18 mars 2018, 10:31:38 »



Vad har Fujitsun för min-effekt in? 900W/5.3 = 155W?
« Senast ändrad: 18 mars 2018, 12:34:20 av kWhalp »

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #100 skrivet: 18 mars 2018, 11:05:22 »

Vad har Fujitsun för min-effekt in? 900W/5.3 = 155W?
Kan man räckna det exact så där? Jag tänkte bara att t.ex fläkten tar olik mängd med olik hastighet - 23W (4), 13W (3), 9W (2) & 5W (1) http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #101 skrivet: 18 mars 2018, 12:03:56 »
Oavsett om maskinen skulle ha R410 eller R32 så är jag alltid lika häpen hur man kan hålla +16 vi -25 med 3.3kW vilket blir ca 35W per kvadratmeter och eventuellt är det ännu lägre w/m2 om det tillkommer avfrostningar i fg Nordics effektuppgifter.

Ett par riktigt kalla nätter hux flux är inte konstigt då det finns lagrad energi i fastigheten men detta handlar om Finska lappland.
Bara att gratulera till ett lÃ¥gt energibehov även när det är -25  tummenupp

Det man missar ibland är skillnaden mellan att värma upp en yta kontra att underhållsvärma samma yta. Att underhållsvärma en fastighet t.ex 20 grader inomhus vid t.ex -25 grader utomhus kräver ju inte lika mycket effekt som att värma upp från t.ex 5 grader inomhus vid samma utomhustemp (-25). Dessutom bör COP bli högre också vid underhålsvärming än uppvärmning. Jag gjorde en dålig variant för många år sedan genom att köra timern på pumpen, den var avstängd typ mellan 10.00-22.00 och sedan igång övrig tid. Numera går pumpen kontinuerligt under vintersäsongen. Finns andra fördelar också att låta den gå konstant såsom slitage m.m..

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny LVP
« Svar #102 skrivet: 18 mars 2018, 12:22:14 »
Knackarn, har du köpt någon pump än?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny LVP
« Svar #103 skrivet: 18 mars 2018, 12:32:06 »
Kan man räckna det exact så där? Jag tänkte bara att t.ex fläkten tar olik mängd med olik hastighet - 23W (4), 13W (3), 9W (2) & 5W (1) http://af.fgnordic.se/media/1809/asyg09-14lzca_aoyg09-14lzcan_dt_eng.pdf

Det är ett rimligt antagande.  ::)
De brukar ju specificera mineffekt kring 90-200W, dvs den effekt den lägst kan "ge värme" vid.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #104 skrivet: 18 mars 2018, 15:31:21 »
Det man missar ibland är skillnaden mellan att värma upp en yta kontra att underhållsvärma samma yta. Att underhållsvärma en fastighet t.ex 20 grader inomhus vid t.ex -25 grader utomhus kräver ju inte lika mycket effekt som att värma upp från t.ex 5 grader inomhus vid samma utomhustemp (-25). Dessutom bör COP bli högre också vid underhålsvärming än uppvärmning. Jag gjorde en dålig variant för många år sedan genom att köra timern på pumpen, den var avstängd typ mellan 10.00-22.00 och sedan igång övrig tid. Numera går pumpen kontinuerligt under vintersäsongen. Finns andra fördelar också att låta den gå konstant såsom slitage m.m..

Ja huset ska hållas vid 16 grader men det är -25 och 120kvm och jag tar för givet att det finns ventilation och att dörrar och fönster läcker lite om det nu inte är ett nybyggt passivhus.
Jag tycker 35W/m2 vid -25 och 120kvm är  lÃ¥gt och det kanske är ännu lägre om inte avfrostningar ingÃ¥r i uppgiven effekt.

Precis som med din egen fastighet ska du " hålla" önskad temperatur men som du märkt på elräkningen så går det åt mer energi när det är kallare ute.
« Senast ändrad: 18 mars 2018, 15:52:04 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!