Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera rör innuti vägg?  (läst 10938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Montera rör innuti vägg?
« skrivet: 07 oktober 2011, 10:43:12 »
Såsom rubriken lyder: Montera rör innuti vägg? Är detta lämpligt? Eftersom jag skall ha värmepumpen till mitt uterum och har då en vägg uppreglad med panel på utsidan så var min tanke att gå rakt igenom ytterväggen och sedan vinkla av ca2,3m snett upp till innerdelen. Sparar liksom in på kanalplasten och det blir en snyggare installation. Vad kan det uppstå för problem, förutom dom vanliga att man kan sätta en skruv eller spik igenom rören? Skall använda isolerade rör samt vanlig isolering (typ rockwool) i väggen.
Åsikter och förslag?

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2011, 15:31:38 »
Tycker det är en bra idee.. Jag har själv gjort så med 2 st, ser ju klart elegantare ut än någon ful kanalplast, den är väl gjord för amatörer, som har tummen mitt i handen.
Klart man kan slå en spik i, men ett tips är att märka ut på ett smart sätt var den går...kanske med ett par skruv där det är ajabaja att spika..

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2011, 22:45:36 »
Gjort likadant själv bakom marmoroc fasaden, 2 våningar innan jag gick genom vägg.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2011, 08:23:23 »
Tack för svaren.
Jag köpte ett rörpaket pÃ¥ 5m med fädiga kopplingar, räknar med att det kommer att gÃ¥ Ã¥t ca 4m vid monteringen. FrÃ¥gan är dÃ¥,  är det värt att ta av rören och kona om dom samt pÃ¥ med nipplar eller är det lättare att dra en liten "omväg" i väggen sÃ¥ att jag slipper fixa med kopplingarna? Hur har ni gjort?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2011, 08:40:19 »
En omväg i väggen ökar risken att slå en spik/skruv genom rören en vacker dag.

Fabriksgjorda konor måste ni dubbelkolla ORDENTLIGT då alla dessa inte är bra !!!!!!!
Vet du inte hur en korrekt utförd koning ska se ut så ta hjälp av någon, du kanske köper själva driftagningen av en kylmontör med vacumsugningen och be då han/henne att kolla först, men bäst är då att dra rören utan omväg och låta montören göra nya konor
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2011, 11:48:40 »
En omväg i väggen ökar risken att slå en spik/skruv genom rören en vacker dag.

Fabriksgjorda konor måste ni dubbelkolla ORDENTLIGT då alla dessa inte är bra !!!!!!!
Vet du inte hur en korrekt utförd koning ska se ut så ta hjälp av någon, du kanske köper själva driftagningen av en kylmontör med vacumsugningen och be då han/henne att kolla först, men bäst är då att dra rören utan omväg och låta montören göra nya konor
Tack för ditt svar. Skall ta med rörpaketet till min installatör så får han titta på det och avgöra innan jag monterar.
En annan fråga är: Innerdelens rör ligger ju liksom dragna åt ett håll, kan man normalt sett böja dom eller är det bättre att göra liksom ett U med dom inkommande rören (måste komma ifrån andra hållet med dom inkommande rören) ?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2011, 21:04:14 »
innerdelens rör kan du böja i vilken riktning du vill, dock begränsat antal gånger förstås, max 2-3 gånger innan materialet börjar mattas ut.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2011, 09:23:25 »
Kände lite pÃ¥ rören i innerdelen, dom var gjorda av hÃ¥rd koppar allstsÃ¥ inte glödgade. Dom kan jag nog inte böja hur som helst, satt även liksom en "stÃ¥lfjäder" runt ena röret. Enklaste blir nog att dra dom mjuka rören runt innerdelen och koppla dom  i den riktningen som dom sitter idag. Däremot sÃ¥ gÃ¥r det bra att vända pÃ¥ kondensslangen sÃ¥ att jag fÃ¥r ett bra fall hela vägen. Mer irriterande var att jag har gjutit ett par stolpar för fästena till utedelen och som det verkar nu har "brunnit" lite dÃ¥ligt, var nog för kallt, var ett par minusgrader pÃ¥ natten. FÃ¥r väl vänta nÃ¥gon dag och se om det blir bättre, annars blir det väl som vanligt, "Do it again". (Att man aldrig lär sig.) Sc:,h

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2011, 22:22:42 »
En omväg i väggen ökar risken att slå en spik/skruv genom rören en vacker dag.

Kan vara en risk, men inte om man har Marmoroc fasad med 20mm luftspalt mellan ytterväggens yttre skikt och Marmorocens innerskikt. Det är det som är så fint med denna fasad, man bara plockar bort lite stenar, drar det man skall bakom och återmonterar fasadstenarna...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2011, 22:36:13 »
Nu är det kanske högst 1% av fasaderna runt om i landet som har den typen av fasad  som du leifa skulle jag gissa
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2011, 23:05:25 »
Hehe, joo sÃ¥ kan det nog vara, plus att det är i princip underhÃ¥llsfritt... Väldigt nöjd. Tyckte den var billig om man räknar pÃ¥ livscykeln och underhÃ¥ll, vilket är näst intill obefintligt om man jämför med ny träpanelsfasadens underhÃ¥llskostnad och arbetsinsats!  Antennkablar frÃ¥n DVB, Parabol, amatörradio osv, väldigt lätt och ekelt att dölja bakom fasaden där de är skyddade frÃ¥n väder, vind och solpÃ¥verkan tex.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2011, 23:50:20 »
hoppas det inte sådana plattor med asbest !
Blir jäkligt dyrt att byta fasad om du nu skulle fÃ¥ för dig nÃ¥got sÃ¥ tokigt i framtiden  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2011, 06:25:16 »
Efter jobbet igår gick jag och tittade till mina stolpar, såg faktiskt OK ut nu. :) Däremot så hade jag lagt liksom en "kaka" av betong på marken mellan stolparna för att styra undan vattnet, den såg väl inget vidare ut men det är ju lätt åtgärdat. Ställde dit utedelen på stolparna och det blev riktigt bra, skall dra rören nu i helgen. Väderlekstjänsten lovar ju milt väder åtminstone en vecka till så det här skall nog gå bra utan att man fryser ihjäl.

Det verkar som om rören blir ca 1m för långa, får väl se hur jag gör med rören om jag kapar och gör nya konor eller drar en liten omväg. Jag åkte förbi och visade rören för kylmontören och han tyckte att originalkonorna såg OK ut.
Får väl försöka få klart detta nu tills i början av nästa vecka så att han kan komma och vakuumsuga rören, han vile visst inte ha minusgrader när han gjorde detta, så mellan 5 och 10 plusgrader blir bra.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2011, 09:24:26 »
Tog mig en ny liten funderade pÃ¥ rören i innerdelen, kom pÃ¥ att "stÃ¥lfjädern" runt det grövre röret är till för att röret inte skall vika sig när man böjer det.  (Ungefär samma princip som när man drar elrör och använder en fjäder för att böja rören för att dom inte skall vika sig.) SÃ¥ dÃ¥ gick det ju bra att vända pÃ¥ rören, fick väl ta i lite extra eftersom det är hÃ¥rda kopparrör. Det innebär att rören behöver kapas ca 1m och konas om eftersom dom blir för lÃ¥nga.
Gillar ju inte riktigt att det bara sitter plastpluggar iskruvna i rören, är dom inte riktigt täta så kan det bli en del fukt som sätter sig i rören innan dom blir vakuumsugna. Borde kanske värma dom och sen plugga dom ordentligt för att få bort så mycket fukt som möjligt ???, bästa vore väl att "spola" dom med kvävgas eller argon och sen plugga dom.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Montera rör innuti vägg?
« Svar #14 skrivet: 06 november 2011, 22:06:46 »
hoppas det inte sådana plattor med asbest !
Blir jäkligt dyrt att byta fasad om du nu skulle fÃ¥ för dig nÃ¥got sÃ¥ tokigt i framtiden  ;)

Nämen, har du inte kollat Marmoroc´s hemsida? Det är ju marmor blandat med betong/cement som jag har iafall. Iingen asbets!  Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!