Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.  (läst 4623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« skrivet: 01 januari 2022, 22:44:57 »
Hej! Ny medlem här som fick tips om detta forum i en grupp på Facebook.

Har läst lite bland trådarna och hoppas att jag förstått reglerna.

Jag ska börja med att berätta att jag är totalt nollad på det här med värmepumpar. I vårt förra hus bestod uppvärmningen endast av vedkamin samt en varmvattenberedare (bara el) för att värma vattnet. Så detta med pumpar är nytt för mig.

För 3½ år sedan flyttade vi till ett hus utanför Kristianstad som är 553m² stort. Huset har tre våningar där nedre plan är suterräng.
Husets uppvärmning (och vattnet) sköts idag av en Nibe F2026 luft/vatten värmepump (tidigare ägare använde även olja, vilket jag inte vill göra)
Eons faktura säger att vi har förbrukat 45 664 kWh i år. Så det blir ju ganska dyrt.

En dag (ett år sedan ungefär) blev det kallare i huset och varmvattnet uteblev. Vi ringde firman som installerat systemet och de bytte ut någon "modul" som hade gått sönder. Han berättade om förra ägaren till huset och sa att denne var väldigt "ekonomiskt lagd". Den här pumpen klarade bara av runt 120m² och att vi skulle behöva köpa en större. Anledningen ska vara att pumpen får slita som ett djur hela tiden och därmed drar väldigt mycket ström.

Nyårsafton (igår) fick vi en vattenläcka i huset. Tydligen något fel i pannan. Vattnet stannar inte, utan rusar vidare. Något rör i huset som verkar ha gått sönder. Ska tydligen inte vara värt att laga pannan eftersom den är väldigt gammal. På något konstigt sätt fixade jourfirman att vi har värme och varmt vatten fortfarande. Det måste vara helt eluppvärmt nu antar jag? Elementen är kalla. Det kanske är värme kvar i väggarna? Vi har tjocka stenväggar i huset och det är 7° varmt ute. Kanske tur i oturen att det hände nu och inte för två veckor sedan.

För övrigt är jag helt insnöad på hemautomatisering. Kör Home Assistant och det mesta är i stort sett automatiserat. Utom värmen!
Så min nästa pump måste kunna räknas som "smart".
Har idag timtaxa via Tibber. Kan se min elförbrukning i realtid. Har en laddhybrid som Tibber ser till att den blir laddad när elen är som billigast på natten. Förutom november och december har det inte kostat många kronor att köra till jobbet fram och tillbaka.

Mina frågor:

Vad ska man egentligen välja för system? Luft/vatten som vi har idag eller bergvärme? Har läst att bergvärme är mycket effektivare men även dyrare vid installation.

Vilken effekt behövs för ett hus på 553m²?

Behövs pannan egentligen, eller var det bara en speciallösning som förra husägaren gjorde?

Är det mycket som jag inte har tänkt på? Eller helt enkelt bara inte har koll på?

Önskar er alla en god fortsättning!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2022, 00:19:32 »
553 m2 stenhus... jisses.
Att det "bara" går 45 664 kWh/år säger mig att det måste vara bra isolerat ändå.
Men eftersom du bor i Skåne så kan luft/vatten värmepumpar vara ett Ok alternativ, skulle du installera bergvärme så krävs typ en fastighetsvärmeump på typ 20 kW.
Alternativet är att ha 2 st luft/vatten värmepumpar dockade mot en VVB + en elpanna som spets.
Bifogar ett schema på detta.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2022, 14:31:24 »

Om vi tror att det är en 2026-10 som du har, så ger den runt 9 kW och vill då ha 3 kW d.v.s. 6 kW gratisenergi.

Om vi även tror den har gått 5 000 timmar per år, så betyder det att den hämtat hem 30 000 kWh från uteluften.

Hushållsel och bilen har fått 10 000 kWh, vilket då gör att värme/varmvatten har en förbrukning på 65 000 kWh/år.

Nibes luft/vatten 2120-20 ger en förbrukning på 19 300 kWh/år, vilket då sänker din nuvarande förbrukning med 16 000 kWh/år d.v.s. ny total förbrukning på runt 30 000 kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2022, 16:52:20 »
Aha, Nibe har delat upp så att 2125 är på 8 och 12 kW medan 2120 är på 16 och 20 kW.
HÃ¥ller med om att en 2120-20 skulle kunna funka.
Du behöver en elpanna på 12 kW som spets, tror att ditt hus behöver uppåt 20-25 kW vid DUT.
« Senast ändrad: 02 januari 2022, 16:58:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2022, 17:41:25 »
553 m2 stenhus... jisses.
Att det "bara" går 45 664 kWh/år säger mig att det måste vara bra isolerat ändå.
Men eftersom du bor i Skåne så kan luft/vatten värmepumpar vara ett Ok alternativ, skulle du installera bergvärme så krävs typ en fastighetsvärmeump på typ 20 kW.
Alternativet är att ha 2 st luft/vatten värmepumpar dockade mot en VVB + en elpanna som spets.
Bifogar ett schema på detta.

Huset är ett ombyggt gammalt sädesmagasin. Isoleringen verkar vara bra. Det drar inget från fönster.

Är det mycket stor skillnad i pris på bergvärme och luft/vatten?

Jag har fattat det som att bergvärme kan man även kyla huset med på sommaren. Det är ju en klar fördel mot luft/vatten?
Fast det beror ju priset så klart.

Året innan hade vi "bara" förbrukat 35 677 kWh. Så vet inte varför årets förbrukning var så mycket högre. Förmodligen att det var mycket varmare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2022, 00:23:04 »
NÃ¥gra alternativ:

Underdimensionerad bergvärme, t ex Nibe 1255-16 + 200 m borra, borde kosta runt 200 kkr före ROT
Fulldimensionerad bergvärme t ex Nibe 1355-28 + VBP + 250 m borra, borde kosta runt 300 kkr före ROT
Underdimensionerad luft/vatten t ex Nibe 2120-20 + VVM500, borde kosta runt 160 kkr före ROT

Jag skulle tro att besparingen i Skåne med en 1255-16 jämfört med en 2120-20 är ganska lika, fördel för bergvärmen vad gäller kylan.
Men ta in offerter på lite olika förslag innan du bestämmer dig, ibland kan man få oväntat bra priser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2022, 10:31:33 »
Jag skulle nog välja Nibe 2120 och så sätta in luftvärmepumpar som både kan hjälpa till lite med värmen om det blir klent, och så kyla på sommaren.
Perfekt lösning i skåne speciellt.

Frikyla från bergvärme är väl bra, MEN, ni har rätt hög temp på er berggrund där nere i syd, och det gör att du behöver rätt stora kylelement för att det skall bli tillräcklig kyla, dessutom är det inte billigt med fläktradiatorer och isolerade KB-ledningar i ett eget system, så i ett så stort hus skulle det nog bli rätt dyrt.
Och det är inte säkert att det skulle fungera jättebra heller.
Fördelen med ett "kylsystem" är väl främst att du enklare kan sätta in fläktradiatorer för kyla i alla sovrum om du vill det.
Det går även med luft/luft, men blir kanske aningen dyrare - speciellt driftskostnaden.

Jag kan tänka mig att huset var rätt dyrt, så kanske är det OK med 400 000 för bergvärme och väldimensionerad central-kyla via eget system - och då är det ju att föredra, men alternativet med luft/vatten och 2-3 AC-aggregat går nog inte på mer än 200 000 kr.

Tror inte att dom växer på träd de som kan dimensionera ett rejält system för frikyla, rätt många parametrar att hålla redan på.
Dels bergets temperatur, fläktradiatorernas kapacitet, vilken fläkthastighet du kan acceptera för att då den kyla du behöver, flödesmängderna i systemet, och så är det det där med isolerad rördragning som kanske inte alltid kan göras så snyggt utan att kostnaden drar iväg.

Nu har jag inte kollat, men 2120 går säkert bygga ut med ytterligare en luft/vattenvärmepump också, som styrs smart av Nibes egen reglering.
Om det skulle vara för klent.
 
« Senast ändrad: 03 januari 2022, 10:33:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2022, 11:56:15 »

Nibe 2120 kan även producera kyla +7°, vid utetemperatur +15° och upp till +42°.


Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2022, 20:47:26 »
Tack för alla svar!
Rent spontant känner jag att frikyla är "mycket pris för lite kyla". Så bergvärme släpper jag.
Det verkar inte vara så mycket billigare drift på bergvärme vs luft/vatten även om skillnaden finns?

Tackar för prisexempel. Hade inte någon susning om prisnivåerna. Bergvärme är nog lite för mycket för min del.

Nibe 2120 verkar vara populär? Ni är flera som har nämnt den pumpen.

Jag googlade priser på Nibe 2120-20 (Det är väl den jag behöver förmodar jag) och det skiljer ju sig väldigt mycket?

Nibe själva: 113 400kr
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/luft-vattenvarmepumpar/F2120

Bygghemma.se: 88 035 kr
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/luft-vatten-varmepump/luft-och-vattenvarmepump-nibe-f2120-400v/p-1058495-1058499

Rinkaby Rör: 85 500 kr
https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-f2120-20/

Pricerunner hittar en för 81 461 kr
https://www.pricerunner.se/pl/693-3720809/Vaermepumpar/Nibe-F2120-20-kW-Utomhusdel-priser

Det kanske inte är så populärt att man jagar fram pumpen själv och ber om offert för att installera den?

Tips på ställen man ska jaga offerter? Googlesökning skapar en djungel och det är svårt att veta vilka firmor som är bra till hyfsade priser.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2022, 21:15:29 »

Du behöver en sådan här också.
https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-vvm-500/

Alternativt en arbetstank på 500 liter, en elpanna alternativt elpatron, en beredare på 500 liter samt styrning SMO 40.

Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2022, 21:48:47 »
Du behöver en sådan här också.
https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-vvm-500/

Alternativt en arbetstank på 500 liter, en elpanna alternativt elpatron, en beredare på 500 liter samt styrning SMO 40.

Tack för att du påminner! Nibe VVM 500 verkar även fungera med Nibe Uplink. Är intresserad av att kunna se status på pannan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2022, 09:36:33 »
Här ( i lila fönstret som visas i mitten) kan du begära offert via forumets samarbetspartner: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Du blir kontakta av upp till tre företag som du får förklara dina behov för.
Finns även andra liknande tjänster, men det är nog rätt många av dem som har samma företag anslutna, så frågan är hur många olika offerter du får.

Som du säkert förstår är det bättre för dig om du har så klart som möjligt för dig vad du behöver innan du blir kontaktad av säljarna.

Att vi är flera som nämner Nibe kanske inte är för att de är mycket bättre, men de är bra på att ha både priser och annan info tillgänglig för oss som försöker hjälpa olika frågeställare.
De är troligen också den största aktören, och de är aktiva när det gäller att komma med mjukvaruuppdateringar om de hittar förbättringar som kan göras på mjukvaran.
Den typen av effekter är det dessutom inte alla tillverkare som erbjuder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2022, 15:58:26 »
Här ( i lila fönstret som visas i mitten) kan du begära offert via forumets samarbetspartner: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Du blir kontakta av upp till tre företag som du får förklara dina behov för.
Finns även andra liknande tjänster, men det är nog rätt många av dem som har samma företag anslutna, så frågan är hur många olika offerter du får.

Som du säkert förstår är det bättre för dig om du har så klart som möjligt för dig vad du behöver innan du blir kontaktad av säljarna.

Att vi är flera som nämner Nibe kanske inte är för att de är mycket bättre, men de är bra på att ha både priser och annan info tillgänglig för oss som försöker hjälpa olika frågeställare.
De är troligen också den största aktören, och de är aktiva när det gäller att komma med mjukvaruuppdateringar om de hittar förbättringar som kan göras på mjukvaran.
Den typen av effekter är det dessutom inte alla tillverkare som erbjuder.

Jag testade, men fick som svar att de inte hittade några leverantörer som matchade kriterierna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2022, 17:56:52 »
Det var konstigt.
Något i din förfrågan som sticker ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skulle vilja be om hjälp med val av ny pump.
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2022, 13:32:54 »
Hej igen!

Har fått en offert på följande:
Full installation

F2120-20
ELK 15 elkassett
UKVtank 100 liter

Då tar de bort den gamla pannan också.
Nuvarande varmvattenberedare sparas och används.

200 000 kr (ink moms) innan ROT.

Firman säger att det går att använda Nibes myUplink till detta.

Vad tror ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!