Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen  (läst 4459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeWee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen
« skrivet: 12 juni 2013, 11:12:33 »
Hej,

Nytt hus och ny saker att sätta sig in i, värmesystem har jag ingen erfarenhet av så jag har en fråga om vår Nibe 360P värmepump från -09. Vi håller på och renoverar några rum och har därför tömt värmesystemet för att kunna plocka bort radiatorerna. Nu har vi inte haft pumpen igång då vi inte har haft något behov av varmvatten (bor inte i huset än). Men vi närmar oss inflyttning och radiatorerna är inte ännu på plats så jag kan inte köra igång värmedelen men skulle gärna vilja få igång varmvattnet, hur gör jag det på ett säkert sätt?
Till saken hör att jag ringde Nibe för att frÃ¥ga detta men den inte alltför intresserade personen i andra ändan gav mig rÃ¥det att ställa pumpen i sommarläge och stänga tvÃ¥ ventiler (har inte exakt vilka här) runt in- och utflöde kring cirkulationspumpen. Problemet är att jag fÃ¥r HP larm och att cirkulationspumpen gÃ¥r igÃ¥ng ändÃ¥. Rätt säker pÃ¥ att det inte är sÃ¥ bra  :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2013, 14:58:06 »
Kolla bilden på vilka ventiler som ska stängas av.
Du måste sen fylla manteln med vatten och avlufta den (genom säkerhetsventilen) ett par gånger.
Det kan komma vatten först, men fortsätt lufta ett tag.

Sen motioneras cirkpumpen i sommarläget, så säkrast är att koppla ur den elektriskt.
Den är ansluten på plats 19 och 20 på reläkortet (29).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeeWee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2013, 10:37:10 »
Kolla bilden på vilka ventiler som ska stängas av.
Du måste sen fylla manteln med vatten och avlufta den (genom säkerhetsventilen) ett par gånger.
Det kan komma vatten först, men fortsätt lufta ett tag.

Sen motioneras cirkpumpen i sommarläget, så säkrast är att koppla ur den elektriskt.
Den är ansluten på plats 19 och 20 på reläkortet (29).

Tack så mycket för svaret! Jag är hyfsat säker på att det är de två ventilerna som jag har stängt av, 44 och 50 på översiktsbilden. Sitter på jobbet så jag kan inte kolla det..

Kan du utveckla hur jag fyller manteln med vatten och avluftar med säkerhetsventilen? Ska titta på det när jag kommer dit imorn så all hjälp jag kan få är jag väldigt tacksam över!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2013, 21:46:22 »
Kan du utveckla hur jag fyller manteln med vatten och avluftar med säkerhetsventilen? Ska titta på det när jag kommer dit imorn så all hjälp jag kan få är jag väldigt tacksam över!

Det står i manualen hur man gör.
http://www.nibeonline.com/pdf/711147-2.pdf
Sid 20.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeeWee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 360P - Stänga av värmedelen
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2013, 15:45:24 »
Efter att ha tagit mig tid att titta på systemet så tror jag att jag har fått lite kläm på hur det fungerar :) Jag följde det du skrev Carl och det blir lite enklare att förstå när man har grejerna framför sig, manteln är fylld och cirkulationspumpen elektriskt frånkopplad. VP är igång och varmvatten finns numera. Tackar för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!