Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bli kvitt myror?  (läst 19831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Bli kvitt myror?
« skrivet: 13 juni 2011, 23:15:55 »
På min gata så gränsar mitt hus 8st hus mot skogen och alldeles på tomt gränserna så finns det skog och där är det väl ca 7-8st stora myrstackar som innebär att jag och mina grannar har något så fruktansvärt med myror på våra tomter och gräsmattor. Hur kan man snabbast och enklast bli av med dessa myror? Har testat myrr och liknande skräp men det funkar inte.....och orkar inte vänta till vintern för att laborera med järnspett och sånt.
Är det bara ta dit en grävare och gräva upp myrstackarna och köra bort dem eller finns det någon enklare och effektivare metod?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2011, 23:32:33 »
Att gräva upp  myrstackar är förbjudet...
Jag fick bort myror som bosatt sig under trallen till min uteplats med Myrr Extra (tror jag det heter). Det är smÃ¥ bitar som myrorna bär hem till drottningen sÃ¥  att hon dör varpÃ¥ hela samhället dör ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2011, 23:57:45 »
den där mindre burken med myrr har jag också testat. Med små pellets i. Myror försvann på ett helt annat sätt än med gamla vanliga myrr.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2011, 06:04:19 »
Bjud dem på saft så blir de snälla.

Fun Light innehåller sötningsmedlet aspartam, ett nervgift som tydligen har ihjäl myror med största effekt.
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 06:12:53 av Fattiglapp »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2011, 07:24:35 »
Visst kanske det fungerar med Fun Light men att Aspartam skulle vara ett nervgift är nog tyvärr en skröna eftersom den informationen oftast finns på div bloggar
Ett litet svar om "Nervgift" teorin http://medvetenskap.wordpress.com/2008/09/17/myter-och-aspartam/

En annan teori om Fun Light och myror
http://www.dn.se/nyheter/sverige/myror-far-svart-att-andas-av-koncentrerad-saft

Mer om Aspartam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2011, 08:17:08 »
Hade svartmyror inne för 2 år sedan och provade då någon typ av plastkasset som man skulle fylla på med en blå vätska, märket Neudorff. Tog 2-3 dagar innan myrorna smakade på det , sen gick det fort, en hel armada tömde vätskan, sen försvann myrorna och har inte kommit tillbaka. Det verksamma ämnet heter Borax. Tror inte det biter på stackmyror. Provade även med Fun Light innan och det funkade inte alls, tror också det är en skröna.

Bodde i Mellanöstern under några år och där körde man med en lite talrik med Coca Cola utanför fönstret. Då höll sig alla myror där och utanför lägenheten, funkade bra så länge man fyllde på varje dag.

Man kan ju sätta eld pÃ¥ stacken men det är väl olagligt ?  Kolla med Anticimex.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2011, 08:45:29 »
Ja det är möjligt att det är olagligt att gräva upp myrstackar.....men det var inte frågan......utan funkar det? Eller kommer dom tillbaka lika fort eller?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2011, 08:48:46 »
om lagligheten inte spelar någon roll borde väl diesel och eld vara en bra kombination. Fast kanske när det inte är så torrt ute...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2011, 09:07:04 »
Problemet med vanlig myrr, coca-cola, funlight och andra gifter är att dom bara dödar de myror som råkar passera. Myror reproduceras snabbt, så vill man bli av med hela kolonin så måste man använda de gifter som bärs hem som 'godis' till drottningen (eller gräva upp och förgifta själva stacken, men det är ju ett lite mer uppenbart lagbrott).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2011, 09:47:04 »
I år lär det vara mycket orm spar nån myra för jag tycker dom är bättre än ormar på tomten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2011, 10:27:19 »
Det får nog bli grävmaskin och fyrhjulingen med släp sedan köra ner alla myrstackar till ån och dumpa dem där.....har fått klartecken från markägaren och pratade även med kommunen och dom sa att man kunde flytta myrstackar..... men jag sa ju aldrig vart jag planerade att flytta dem..... ::)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2011, 10:56:36 »
om lagligheten inte spelar någon roll borde väl diesel och eld vara en bra kombination. Fast kanske när det inte är så torrt ute...

Diesel och eld kan resultera i brandkårsutryckning, det kan jag gå i god för.... (Barndomssynd som slutade i "mossbrand" som blossade upp timmar efter att vi släckt och gått därifrån)
Ca 500 m2 skogsmark som brann upp, tur att det inte var i närheten av ett hus i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2011, 10:59:14 »
shit :)

ja faktum är att jag inte ens eldar i tunna pÃ¥ tomten pÃ¥ hösten/vÃ¥ren. Men vet att backyard burning är populärt i glesort och allt möjligt brukar eldas... 

Men visst elda myror är kanske inte så vanligt.

I amerakanska krigsfilmer brukar dom ju elda upp sin skit med diesel. Under kontrollerade former går det säkert bra :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2011, 11:01:38 »
När jag tänker efter har jag nog varit delskyldig i två brandkårsutryckningar under min barndom... (Gräsbrand och myrstacksbrand)
Kanske inte skall klaga sÃ¥ mycket pÃ¥ kommunalskatten egentligen.  ???

Men visst är det kul att elda.  ;)

Vi hade myror kring vår pool för några år sedan, svartmyror, de försvann efter en gedigen myrrbehandling.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Bli kvitt myror?
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2011, 16:33:03 »

Fick myrinvation för något år sedan. Har Anticimex i villaförsäkringen. Anticimex skickade två puckar som innehöll svarta kulor. Myrorna försvann.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!