Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex  (läst 39301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #105 skrivet: 20 april 2012, 14:10:42 »
Jag skulle koppla ur rumsgivaren och prova mig fram till rätt inställning på värmekurvan med enbart utegivaren inkopplad. Därefter, när inställningen på värmekurvan är någorlunda rätt, är det dags att koppla in en rumsgivare.

Finns det både termostater som reglerar golvvärmeslingorna och rumsgivare kopplad till värmepumpen? Det verkar i så fall konstigt.

Brukar man inte installera så?

Jag var hos en bekant häromdagen. De har nyss byggt nytt. NIBE flvp, lk golvvärme - de hade både rumsgiver till vp och termostater till gv i varje rum

EDIT: DÃ¥ menar jag rumsgivare vp i ett rum och gv termostater i alla rum
« Senast ändrad: 20 april 2012, 14:22:54 av Raginglynx »

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #106 skrivet: 20 april 2012, 16:01:15 »
Citera
Brukar man inte installera så?

Jag har också sett att man (av slentrian?) installerar komplexa golvvärmestyrningar som är nedlusade med regulatorer, rumsgivare, ställdon och alles. I de flesta fall helt i onödan. En bra inställd fördelare räcker ofta och fungerar bättre mot värmepumpen.

För ett garage kan jag rekommendera en enkel shunt såsom: http://dk.wavin.com/master/master.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305504681&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524445161912&middleTemplateName=oc_middle_product_detail_II&bmLocale=da

Där styrs framledning till golvvärmen. Ger jämnt uttag av värme och förvånansvärt jämn temperatur i rummet. I mitt är garaget ca 5°C vid -30°C och 10°C vid 0°C då jag ställt framledningen på 15°C.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #107 skrivet: 20 april 2012, 17:04:29 »
Brukar man inte installera så?

Jag var hos en bekant häromdagen. De har nyss byggt nytt. NIBE flvp, lk golvvärme - de hade både rumsgiver till vp och termostater till gv i varje rum

EDIT: DÃ¥ menar jag rumsgivare vp i ett rum och gv termostater i alla rum

Jo, det är nog vanligt att man gör så. Har man då inte brytt sig om att ställa in rätt värmekurva utan låter golvvärmetermostaterna reglera värmen är det lätt hänt att man kör på för hög värmekurva med de elräkningar det medför. I ett sådant fall är en rumsgivare meningslös. Temperaturen i rummet är ju den önskade så den* kommer inte att påverka värmepumpen.

Skall rumsgivaren fylla någon funktion måste golvvärmetermostaten i rummet där rumsgivaren sitter ställas på en temperatur betydligt högre än den önskade så att ventilerna är helt öppna.

* den = rumsgivaren
« Senast ändrad: 21 april 2012, 09:49:25 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #108 skrivet: 21 april 2012, 07:44:20 »
Jo, det är nog vanligt att man gör så. Har man då inte brytt sig om att ställa in rätt värmekurva utan låter golvvärmetermostaterna reglera värmen är det lätt hänt att man kör på för hög värmekurva med de elräkningar det medför. I ett sådant fall är en rumsgivare meningslös. Temperaturen i rummet är ju den önskade så den kommer inte att påverka värmepumpen.

Skall rumsgivaren fylla någon funktion måste golvvärmetermostaten i rummet där rumsgivaren sitter ställas på en temperatur betydligt högre än den önskade så att ventilerna är helt öppna.

Ok, då blir temperaturvisningens funktion på termostaterna (om de har sådan) helt missvisande och meningslös.

Mao kan man skippa gv-termostater helt i så fall. Känns lite jobbigt för mig eftersom jag är prylgalen :D

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #109 skrivet: 27 april 2012, 14:35:02 »
Jo, det är nog vanligt att man gör så. Har man då inte brytt sig om att ställa in rätt värmekurva utan låter golvvärmetermostaterna reglera värmen är det lätt hänt att man kör på för hög värmekurva med de elräkningar det medför. I ett sådant fall är en rumsgivare meningslös. Temperaturen i rummet är ju den önskade så den* kommer inte att påverka värmepumpen.

Skall rumsgivaren fylla någon funktion måste golvvärmetermostaten i rummet där rumsgivaren sitter ställas på en temperatur betydligt högre än den önskade så att ventilerna är helt öppna.

* den = rumsgivaren

Du tycks utgÃ¥ ifrÃ¥n att man alltid har samma temperatur i rummet.  I mitt fall kommer det inte att vara sÃ¥.  Temperaturbehovet kommer att variera mellan +10 och +24 i vissa rum.  :)

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #110 skrivet: 27 april 2012, 22:06:08 »
Vad tycker ni för övrigt om en IVT Premiumline EQ?
Överskattad? Eller ett bra val?

SP's tester visar på en årsverkningsgrad som överstiger alla "jämförbara konkurrenter".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #111 skrivet: 28 april 2012, 08:12:54 »
Vad tycker ni för övrigt om en IVT Premiumline EQ?
Överskattad? Eller ett bra val?

SP's tester visar på en årsverkningsgrad som överstiger alla "jämförbara konkurrenter".

Jag har letat pÃ¥ SP:s sida men hittar inte denna information, om det är nÃ¥tt IVT själva pÃ¥stÃ¥r sÃ¥ kan man nog gissa att de noga valt ut de "jämförbara konkurrenterna".  ::)

Men IVT EQ är säkert ingen dålig maskin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #112 skrivet: 28 april 2012, 10:17:13 »
Att cirkulationspumparna är energisnåla är bra, det sparar några hundra kWh/år jämfört med om de hade varit som de på min pump.

Men man måste tänka på att det förekommer en hel del skryt från tillverkarnas sida som jag tycker tangerar det oseriösa. Det står på hemsidan att styrningen av cirkulationspumpen kan höja COP med 0,3. Det måste vara jämfört med sämsta tänkbara utgångsläge. Har man ställt in sin värmepump rätt finns det inga möjligheter till den förbättringen genom att styra cirkulationspumpen optimalt.

Att en pump har bäst COP vid t.ex. 0/35 betyder inte att den i ett hus med radiatorer där framledningstemperaturen är högre kommer att vara bäst. Om den är ett bra val eller inte beror på skillnaden i pris och COP jämfört med alternativen.

Vill man jaga kWh måste man fortsätta med att trimma in värmesystemet rätt, justera in flöden till radiatorer eller golvslingor. En bra pump som arbetar ihop med ett dåligt injusterat värmesystem blir inte bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #113 skrivet: 28 april 2012, 10:23:17 »
Golvvärmesystemet till mitt hus är konstruerat för att klara 32 graders framledning vid dvt.
Garagets golvvärme har inte riktigt det målet, men hyfsat kommer det vara ändå.

Det kanske blir 33 grader i huset med tanke på 1,5 m kulvert.

Utloggad jborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #114 skrivet: 08 januari 2015, 17:39:22 »
Hej Kan man väcka liv i denna tråden igen?

Har läst 4 sidor av det ni skrivet. Har det hänt något på marknaden sen 2012.

Ska installera bergvärme har 250 kvm plus 164 källare. Har fått offererat Thermias Största tror den hette G2 och det fanns appar o stryrning för det mesta trådlöst på deras.
Väntar på 2 offerter till. IVT hade endast stryrning öka minska värmen samt "semester läge" Comfort / Economy.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!