Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Egil
« skrivet: 06 oktober 2013, 19:39:34 »

Jag har sedan i tisdags haft elmätare på LV-värmepumpen. Under de fem dygnen har det gått åt 371 kW vilket innebär ca 75 kW/dygn. Om jag kört pellets så skulle det ha gått åt ca. 60 kg/dygn vilket motsvarar ca. 300 kW/dygn. (På säckarna står det 5.4 kW/kilo men avrundar till 5) Om jag tänkt rätt så innebär det ca 4 i cop... ?
Jag värmer upp ett tvåfamiljshus och en villa med kulvert mellan... så, jag håller med Lunk Umeå - tycker också att Harpya har en hög förbrukning.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2013, 20:14:04 »

Jag fick det till 3300 kWh tillsatsel sedan nollställningen om tillsats 1 och 2 är 3 resp. 6 kW. Gjordes nollställningen 1/11 förra året kommer det inte att bli så mycket mer tillsatsel på ett år. Det är inget orimligt värde för en L/V-värmepump som går så mycket att kompressorn förbrukar 17 MWh på ett år. Jag räknar då från totalförbrukningen på 26 MWh bort hushållsel med 6 MWh och tillsatsel 3 MWh. Tillsatselen blir 15 % av total elförbrukning för uppvärmning och varmvatten.

Huset verkar om möjligt sämre isolerat än mitt.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 oktober 2013, 14:15:58 »

Vid 0 °C går det åt 100 kWh/dygn, dvs 4 kW/timme, eller hur? En Atria 10 ska väl kunna leverera betydligt mer än det vid noll grader ute? Vid -10 är det 160 kWh/dygn dvs knappt 7. Även det borde väl i princip en 10 kW VP klara, speciellt med de framledningstemperaturer som Harpya har.
Så nånting är skumt här. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2013, 14:09:29 »

+20 - 10 kWh/dygn
+15 - 20
+10 - 40
+5 - 70
0 - 100
-5 - 140
-10 - 160

Plottade värdena i ett diagram och såg att punkterna från +10 till -10 grader nästan låg på en rak linje. Det vore rimligt om det handlade om en bergvärmepump som behövde tillsatsel först vid temperaturer under -10 grader. För en L/V-pump som behöver tillsatsel vid några minusgrader borde elförbrukningen vid -5 och -10 vara betydligt högre än vad den är speciellt med tanke på att COP för pumpen sjunker vid lägre utomhustemperatur.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2013, 13:43:26 »

Så jag begriper inte hur du kan göra av med mer el vintertid när du har lägre framledningstemp än vad jag har. Var försvinner din el om det inte är HH-el och den inte blir värme? Kan nån klok härinne förklara det?

Elförbrukningen är inte proportionell mot framledningstemperaturen utan mot framledningstemperatur gånger flöde. Är värmebärarflödet högre är det inte konstigt att elförbrukningen är större.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 oktober 2013, 11:47:45 »

Tycker väl att jag har hygglig koll hur systemet fungerar och varför förbrukningen är såpass hög, kolla diagrammet från januari så ser man direkt hur mycket förbrukningen ökar vid kallare väderlek.
Pumpen drar drygt 3 kW utan eltillsats (första 10 dagarna ungefär), när det sedan blir några minus så kommer eltillskottet som ett brev på posten :-)

Ja, men det är ju inget svar på frågan varför elpatronen kör igång vid några minus när du har så stor VP och så låg framledning. Varför orkar inte en 12 kW VP leverera 35-gradigt vatten vid -2 ute när du har såpass litet hus? Eller är det så att radiatorsystemet är dimensionerat så att det i och för sig klarar att hålla värmen i huset när det är -2 med den framledningen, men huset är så dåligt isolerat att värmen går rakt ut genom väggar och tak och därför hinner inte VPn med att hålla värmen på egen hand?

Kanske någon BV-specialist kan förklara om jag tänker fel? En 12 kW VP borde väl leverera åtminstone 10 kW vid nollan, men om inte det räcker för att hålla värmen i huset så spelar det väl ingen roll om den hämtar värmen ur luften eller marken? Om huset behöver 15 kW så kommer elpatronerna ändå gå in och stötta. Eller tänker jag fel?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 oktober 2013, 06:30:20 »

Man behöver gradtimmarna för orten
en riktig u-värdes beräkning på fastigheten,
lite mer exakta uppgifter på vad KB tempen blir vid påisningen
vart exakt hamnar brÿt punkten för vad befintlig värmepump och då ser man skillnaden på vad i tillverkade kw är kyleffekt och vad är el.

som du ser i exemplet tex
om det är ca 300 timmar tex vid 0° ute och en snitt temp på 40°  rad kretsen bara för att ha som exempel 
huset förbrukar säg 1800kwh under den tids/temp området

med kollektor ca 415 kwh med luft ca 600 kwh  .
kom ihåg nu att det är ca siffror ,,, jag skrivit om .
Sen växer och krymper skillnaden med sjunkande /stigande temperaturer.
Det är därför jag tycker det är svårt att bara gissa
cocacola
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 05 oktober 2013, 05:58:18 »

Vad skulle man behöva för uppgifter för att räkna ut besparingen eller är det omöjligt att veta på förhand cc?

Jag skulle inte fundera på konvertering förrän jag förstod hur systemet funkar och exakt varför förbrukningen är som den är. Men det är ju jag...
Tycker väl att jag har hygglig koll hur systemet fungerar och varför förbrukningen är såpass hög, kolla diagrammet från januari så ser man direkt hur mycket förbrukningen ökar vid kallare väderlek.
Pumpen drar drygt 3 kW utan eltillsats (första 10 dagarna ungefär), när det sedan blir några minus så kommer eltillskottet som ett brev på posten :-)

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 oktober 2013, 00:01:24 »

Känns som vi glidit ifrån ämnet lite.
Skulle det, i mitt taskigt isolerade hus, löna sej att konvertera?

Skälet till mina frågor och mitt funderande är att för att en konvertering ska löna sig så måste du efteråt ha så mycket lägre elförbrukning att det betalar vad konverteringen kostar, eller hur? Och det i sin tur förutsätter att din elförbrukning idag (som du uppfattar som hög) verkligen beror på att din LVVP inte kan ge det den förväntas ge men som jordvärme skulle klara att ge.

Eller formulerat på ett annat sätt: om du har nån inställning som gör att elpatronen går "i onödan" så finns ju risken att den kommer göra det även efteråt.

Jag skulle inte fundera på konvertering förrän jag förstod hur systemet funkar och exakt varför förbrukningen är som den är. Men det är ju jag...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 oktober 2013, 21:03:10 »

svårt att gissa faktiskt ,, Det beror på vart spetsen kommer in  och  hur många drift timmar värme och varmvatten produktionen
kan gå med en högre förångning och utan förluster för avfrostning
 cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 oktober 2013, 20:47:32 »

Och skillnaden i kw per år blir mellan tummen och pekfingret ?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 oktober 2013, 20:41:06 »

Mindre tillskott blir det.
väljer du tex att dimensioner för en förångning  på -5 för . detta är ca men skillnaden är ungefär lika stor med 404.
 är det 0° ute ligger dit brine på ungefär -10 ° förångningen hamnar på ca-15 .. kyleffekten ca 6,4 kw per timme. sen tappar du driv energi och den upphämtade kyleffekt som går åt för avfrostningen.

markolletorn,, ger dig 10,05 kw i kyleffekt per timme vid 40° kondensering och har inga förluster
exemplet är på en Copeland zh 38k4e-tfd 407 c
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 04 oktober 2013, 20:21:05 »

Känns som vi glidit ifrån ämnet lite.
Skulle det, i mitt taskigt isolerade hus, löna sej att konvertera?

Nackdelen med luft/vatten ska ju vara när det blir riktigt kallt ute. Vad skulle hända med jordvärme? Högre temp på brine=mindre tillskottstimmar?

Fokuseringen på förbrukningen på sommaren tycker jag är irrelevant då jag inte uppfattar den som hög alls.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 oktober 2013, 13:22:37 »

Min fundering var om skillnaden i temperatur slår igenom. Jag har börvärdet på övre tanken ställt så lågt (44) att elpatronen nästan aldrig triggas för tappvarmvatten vår-sommar-höst. Tappvatten på drygt 40 °C räcker när man ska duscha.
Just nu pendlar temperaturen ungefär mellan 0 nattetid och +10 dagtid och då går elpatronen 0,6 kWh/dygn, precis som i somras, men VPn går 10 tim/dygn istället för 1 tim/dygn som den gjorde i juli. Framledningen varierar över dygnet, 32-40 °C ungefär.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 oktober 2013, 10:54:39 »

Om den har TWS så är det en slinga som radiatorvattnet går genom och värmer VV-tanken.
Och den har växelventil så den växlar mellan att värma varmvatten och huset.
Legionellakörningarna brukar vara inställt på 14 dagars intervall.
Den ska inte dra mer el än en CTC på sommaren som ju håller tanken på 223 liter varm hela sommaren, och som har elpatron i toppen av tanken för att hålla värmen.

Detta förlarar inte hög elanvändning på sommaren.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 oktober 2013, 09:49:20 »

Är den inte konstruerad med växelventil som växlar mellan att värma värmesystemet direkt och tappvattentanken med slingan?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 oktober 2013, 09:17:29 »

Jag tittade på manualen till Atria men vet inte om jag förstår rätt. Den har en stor tank (180 l) med en slinga inuti och om jag förstår saken rätt så är tanken tappvarmvatten medan radiatorvattnet värms indirekt i slingan? Alltså precis motsatt uppbyggnad mot EcoEl. Det skulle ju förklara varför det går så mycket ström sommartid, om man måste hålla hela tanken på över 50 grader då plus regelbundna legionellakörningar till 60 grader. Det står dessutom (om jag fattar manualen rätt) att legionellakörningarna görs enbart med elpatron.

Eller är det nåt jag helt missförstår i manualen?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 oktober 2013, 07:44:16 »

Men det förklarar inte varför din elpatron är igång så mycket, när du har en kraftfullare VP och lägre framledning än jag.
Lägre framledning brukar göra att VPn klarar att jobba till lägre utetemperatur utan elpatron, så jag tror fortfarande att det är nåt annat som spökar.
Jag vet inte hur ditt system är konstruerat men på en CTC EcoEl kan man tvinga elpatronen att gå i onödan om man kräver hög temp i den övre delen av tanken, där tappvarmvattnet slutvärms. Och om man antar att 3600 kWh/år av din elförbrukning är tappvarmvatten så blir ju bilden lite annorlunda.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 04 oktober 2013, 07:00:27 »

vad sägs om lite isolering på det där?
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 04 oktober 2013, 06:35:27 »

Den största anledningen till vår höga förbrukning misstänker jag...

Bild med värmekamera på källarsockeln förra vintern:

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 oktober 2013, 09:32:34 »

så här ser min förbrukning kontra utetemperatur ut i medel:

+20 - 10 kWh/dygn
+15 - 20
+10 - 40
+5 - 70
0 - 100
-5 - 140
-10 - 160
kallar än så så är det fullt påställ hela tiden dvs över 170 kWh/dygn

Detta är alltså exklusive HH-el, alltså bara värme och varmvatten? Vid +20 behövs ingen värme så de 10 kWh du har då är alltså varmvatten? Om man utgår från att ni duschar ungefär lika mycket året om så är alltså grovt räknat över 3500 kWh/år VV för dig, jämfört med ca 800 kWh/år för mig.
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 02 oktober 2013, 09:25:09 »

Loggar ju med Rikards logger så jag har full koll på värme kontra HH-el.
Vi gillar iofs att duscha varmt men elpatron stöttar för värmens skull redan vid nollan...
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 oktober 2013, 08:14:33 »

Har du full koll på hur mycket av din el som är HH-el, VP och elpatron under olika delar av året? Och hur mycket av VP och elpatron som är värme respektive varmvatten?

I våras hade vi en diskussion inne på luft/vatten med någon som var missnöjd över hög förbrukning och det visade sig efter ett tag att det inget fel på VPn utan det var HH-elen som var extremt hög och låg på 10-12 000 kWh/år.

"Tillskott" av elpatron har jag även sommartid (ca 20 kWh/mån) eftersom jag av ren bekvämlighet inte ids stänga av elpatronen. Det är i samband med långa duschar som patronen under några minuter går in och spetsar VV-produktionen, och även utan VV-produktion måste min elpatron börja hjälpa till lite med värmen när det blir minusgrader. Men VPn sparar trots det ca 1300 kr/mån i snitt över året .
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 02 oktober 2013, 06:50:43 »

Jag blir villrådig, tycker forumet att jag ska ta ut en expert för en utredning. Är det värt pengarna?
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 02 oktober 2013, 06:32:46 »

Hmm, du har onekligen hög förbrukning..
Ser att du vid 0 °C har ett värmebehov på ca 90kw/h dygn, om det är värmepumpskw och vi räknar lågt med COP på 2 (borde vara minst cop 3 vid 0 °C) så motsvarar det ju 180kw/h i värmebehov per dygn, lågt räknat...vid 0 °C utetemp?!!
Jag tror inte det är värmepumpen som är ditt största problem, jag har haft som värst 100 kw/h förbrukning per dygn vid -20 °C
Skrivet av: måle10
« skrivet: 01 oktober 2013, 07:00:21 »

Ett förtydligande, har alltså gamla ventiler på bottenplan och källare.

Nya radiatorer på vinden med moderna termostater.

Inget flöde injusterat på radiatorerna så länge som jag bott här (5 år).
Har bara ställt cirk.pumpen på rätt läge så jag fått ett delta på ca 7 grader.
Hehe har dom satt en slottsventil på returen :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 01 oktober 2013, 00:10:05 »

så här ser min förbrukning kontra utetemperatur ut i medel:

+20 - 10 kWh/dygn
+15 - 20
+10 - 40
+5 - 70
0 - 100
-5 - 140
-10 - 160
kallar än så så är det fullt påställ hela tiden dvs över 170 kWh/dygn

Det som fortfarande gör mig brydd är att du har lägre framledning än vad jag har och större VP, och trots det säger du att du gör av med mer el på VP och elpatron än vad jag gör. Jag har framledning 54-55 grader vid -15 ute och VPn är spärrad vid temperaturer under -10.

Jag har ingen koll på utetemp, men min snittförbrukning per dag inklusive hushållsel (ca 15 kWh/dag i snitt över året, något högre vintertid och lägre sommartid) ser ut ungefär såhär över året:

jan 120
feb 120
mars 100
april 60
maj 30
juni 20
juli 15
aug 15
sept 30
okt 70
nov 70
dec 110

Under juni-juli-aug drar VPn ca 2 kWh/dag och elpatron 0,25 kWh/dag. Toppnoteringen är 270 kWh på ett dygn, när vi hade -30, men jag har sällan så högt som dina 170. Vid 8-9 minus går VPn dygnet runt och förbrukar då drygt 50 kWh/dygn och sen hjälper elpatronen till med grovt räknat ungefär lika mycket, så tillsammans drar dom ca 100 och levererar drygt 150 kWh effekt för att ge värme och VV, och det räcker för att vi ska kunna ha 21 grader inomhus (framledning 46-47 °C).

Så jag begriper inte hur du kan göra av med mer el vintertid när du har lägre framledningstemp än vad jag har. Var försvinner din el om det inte är HH-el och den inte blir värme? Kan nån klok härinne förklara det?
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 23:03:15 »

Önskar jag kunde satsa på isolering men vad gör man med en tegelvilla med luftspalt till lättbetong och ingen isolering. Isolera inifrån har jag verkligen ingen lust med...

Började logga ungefär vid årsskiftet så de där 36 kWh som är min ljuger tyvärr, så här ser min förbrukning kontra utetemperatur ut i medel:

+20 - 10 kWh/dygn
+15 - 20
+10 - 40
+5 - 70
0 - 100
-5 - 140
-10 - 160
kallar än så så är det fullt påställ hela tiden dvs över 170 kWh/dygn

När rekordnoteringen i januari på 172 kWh kom så var medeltempen ute -13 grader.

Ingen aning hur många gånger som är normalt att avfrosta.

Tror jag nollade mina värden 1:a november 2012 men är inte helt säker.
Tillsats 1 betyder elsteg 1 (3 kW).
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 30 september 2013, 22:12:26 »

Bättre isolering och bättre radiatorer skulle kanske göra susen.

Men du har antagligen rätt att jordvärme skulle ha varit mera lämpligt för dina behov just nu, eftersom du tycks ha relativt höga värmebehov. Speciellt när det är som kallast. Jag kan inte tyvärr besvara frågan om en jordvärme ger inbesparningen du är ute efter.

Men jag blev och titta på den här raden:
1301          36.4   1   172.3    23   98.0          3036.8

Förbrukar du faktiskt 172kWh/dygn som mest? Det låter ganska mycket, typ som att den skulle värma endast med direkt el, dock låter 36 helt ok för en dag i januari. Tittar man på medelförbrukningen så är den ju ändå duktigt under 172. Tyder ju då att någonting ändå fungerar som det skall där. Om jag nu alls tolkade rätt din data. Hur såg utetemperaturen då?

Har du testat att under en kall dag när det är -15 att koppla bort värmepumpen helt och hållet och köra med endast elpanna istället för att ser hur mycket din pump ändå trots allt kanske tjänar in. Du kanske har en COP på närmare 2, och det är ungefär vad man kan vänta av en luft/vatten då. (Du kan helt kallt bara läsa av elmätaren några timmar och koppla in pumpen igen och se om den har någon positiv inverkan alls, förutsatt att man kan spärra pumpen via nån meny)

------

Jag håller med om de andra också att du har en hel del avfrostningar. Skall den faktiskt avfrosta så där ofta/mycket?

När blev dina värden förresten "resettade"? Hur lång tid tillbaka är dina värden ifrån på ~4000 VP drifttimmar? Vad betyder tillsats 1?
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 30 september 2013, 22:01:40 »

Är det inte så att på dessa maskiner är det viktigt med rätt glykolblandning.En liten sökning visar att den ska vara -32 grader varken mer eller mindre
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 19:30:23 »

Drifttiden har blivit nollad nån gång, tog med den för att belysa avfrostningsfrekvensen bara.

Har läst mer på forumet och det finns ju andra där tillsatsen går in redan runt nollan (AJ, asiaten m.fl) så jag tror tyvärr inte att det finns nåt fel.
Så till frågan, går det att räkna hem en konvertering i mitt fall? Hur mycket skulle förbrukningen sjunka?

Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 30 september 2013, 19:26:19 »

Håller med Carl, verkar ju vara human drifttider om de inte har bytt styrdator så datan har nollats.
Ser ut som de inställningar jag har i min pump på ett ungefär.
En grej jag reagerade på att du redan har fått avfrostning, min pump har inte avfrostat sen i vårvintras, fast du kanske har haft kallare och fuktigare luft än jag iofs.
De delar som är inblandade i avfrostningen är tempsensorn på inkommande brine, avfrostningsgivaren och avfrostningsshunten så kolla om de ger rätt värden och att den lilla armen på shunten rör sig vid avfrostning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 september 2013, 19:19:16 »

Du skriver att värmepumpen är 5 år gammal?
4055 H Drifttid på 5 år är inte mycket? ???
Sen är det en del tillsats, men fortfarande rätt lite tid på en 5 år gammal värmepump.  Sc:,h

Eller byttes styrkortet för ett år sen då utedelen byttes?
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 13:22:19 »

Och så här ser drifttiden ut:

Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 13:20:33 »

Kollade lite avfrostningsgrejor, så här ser det ut:

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 september 2013, 12:52:55 »

Är det injusterat med termostaterna på max och det bara är några enstaka som är strypta efter det så borde det inte spela nån större roll. Det verkar som att du har betydligt större problem än så. Avfrostning med tillhörande prylar och parametrar samt alla flöden vid olika driftfall är nog det du borde börja att kolla upp.
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 11:34:44 »

Ett förtydligande, har alltså gamla ventiler på bottenplan och källare.

Nya radiatorer på vinden med moderna termostater.

Inget flöde injusterat på radiatorerna så länge som jag bott här (5 år).
Har bara ställt cirk.pumpen på rätt läge så jag fått ett delta på ca 7 grader.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2013, 11:21:17 »

Misstänkte det eftersom fabrikskurvan stämde bra är du säker på att inte termostaterna ligger och bromsar värmen så du skulle klara dig med en lägre kurva ? Vet du om flödet på radiatorerna är injusterat.
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 11:00:07 »

Japp, justerade in kurvan med alla helt öppna men har stängt ett par till halvöppna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2013, 10:43:25 »

Har du termostater på radiatorerna ?
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 06:32:42 »

Jadu snuppesno, har haft enorma problem med utedelen.

Min eminente röris glömde visst att det skulle sitta en avfrostningsgivare där :-)

Men hela utedelen är bytt och givare monterad och sedan dess har det inte varit några problem (byttes förra hösten).

Kör den fabriksinställda kurvan som verkar funka..
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 30 september 2013, 06:28:13 »

Purjo ha säkert rätt, ska flytta givaren längre från varmvattenröret bums..

Om vi antar att pumpen funkar som den ska, vad skulle ett byte till jordvärme innebära förbrukningsmässigt?
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 30 september 2013, 06:22:44 »

Under december månad låg brinen 15-20 grader under utetemp för att bli normal i januari, har du problem med att utedelen blir helt igenisad i mellanåt? Kanske inte är enda anledningen till din höga förbrukning men det är iaf inte bra när brinen ligger upp till 20 grader under utetemp, jag skulle kolla så avfrostningsshunten funkar som den ska om jag var du.
Vilken avfrostningskurva kör du med?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 september 2013, 23:38:38 »

Hmm ingen aning varför den skickar ut så pass i framledningstemp på sommaren...

Avfrostningsgivaren visar rätt.

Tog ett par veckor på måfå från i somras:

Förmodligen visar den så hög temp för att givaren sitter nära pannan och det stillastående vattnet värms av varmvattenproduktionen.
Man ser att tempen går ner till 25-26 grader när det blir ca 13 grader ute och den växlar till värmesäsong så att cirkulationen startas.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 september 2013, 23:10:43 »

Men cirkulerar vattnet i radiatorerna? I såna fall borde det bli väldigt varmt inne sommartid.
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 29 september 2013, 23:03:40 »

Givaren sitter på röret innanför skalet på pumpen så den mäter värmen på röret men den är kalibrerad efter framledningstempen.

Loggar brine också..

Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 29 september 2013, 22:29:22 »

Har du loggat temp på brine också?
Med info om inkommande brinetemp och samtidig utetemp skulle man kunna se om avfrostningen funkar som den ska.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 september 2013, 22:16:01 »

... om tråden flyttas till luft/vatten-delen av forumet kommer säkert nån luft/vatten-specialist hitta den och kunna ge kloka råd.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 september 2013, 22:15:04 »

Mäter givaren framledningen, eller bara värmen på det utgående röret nära pannan? Eller formulerat på ett annat sätt: går radiatorpumpen sommartid?
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 29 september 2013, 21:56:13 »

Hmm ingen aning varför den skickar ut så pass i framledningstemp på sommaren...

Avfrostningsgivaren visar rätt.

Tog ett par veckor på måfå från i somras:


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!