Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Ventec (igen)  (läst 19580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #15 skrivet: 17 september 2020, 10:28:29 »
Citera
risk för frekvensljud som folk verkar ha problem med. Den lär dessutom ändå gå på max mest hela tiden när utetemperaturen sjunker några grader till

På nibes burkar ja, där har folk visst spärrat ut vissa frekvensband. På min inga problem. Sedan sant att den kanske skulle gått max ändå eftersom den är så liten. I vårt fall räcker det oftast med "lite grann" för att den skall orka leverera det aktuella behovet. Vad jag mer tänkte på är att starten också blir mjukare med en scrollkompressor, kanske bra för livslängden, vi får se när det gått fler år vad som händer

När det gäller Arctic, läser jag i mina villkor att dom ersätter bÃ¥de självrisken och eventuellt Ã¥ldersavdrag. Finns det alltsÃ¥ en fallucka inbyggd? Att om burken är för gammal sÃ¥ ersätts inget av hemförsäkringen vilket innebär ingen självrisk vilket i sin tur innebär att Arctic inte vill betala ut nÃ¥got alls eftersom inget försäkringsärende skapats? Eller har jag fattat fel? Känns ju i sÃ¥ fall som att Arctic ska betala hela rubbet sÃ¥ länge deras försäkring gäller, Ã¥ldersavdraget är ju dÃ¥ 100%, om inte hemförsäkringen bidrar med nÃ¥got 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #16 skrivet: 19 september 2020, 21:46:48 »
Precis, för mig är det viktigaste att den håller och det visar sig ju med tiden. Återkommer alltså om tio-femton (eller 27?) år angående detta!

Efter lite googlande insåg jag att mina försäkringsvillkor gäller för de första 6 åren, villkoren i den senare försäkringen innehåller även:

Citera
Överstiger skadekostnaden självrisken, men villaförsäkringsbolaget har gjort avskrivning med 100 % på det försäkrade objektet, ersätter försäkringen skadekostnaden, även om villaförsäkringsbolaget till följd av avskrivning inte har betalat ut ersättning, dock högst med 80 % av produktens ursprungliga inköpspris.

Falskt alarm alltså från min sida, nu fortsätter vi lördagskvällen.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #17 skrivet: 21 september 2020, 16:39:28 »
Hejsan Twinsen, :)

Idag fick jag offerten pÃ¥ Thermia Ventec som är pÃ¥ "55000 kr med rot". tummenupp I detta pris ingÃ¥r ocksÃ¥ demontering av den gamla pannan dvs Autoterm 190 F. Jag har accepterat offerten och väntar nu pÃ¥ besked när Thermia Ventec kan installeras hos min mamma. 
 
Övriga offerter som jag fått in är:

NIBE F370: 67500 kr inklusive ROT. I detta pris ingår också injustering samt rengöring/rensning av ventilationskanaler.

NIBE F370: 60963 kr inklusive ROT.

IVT Vent 402: 52500 kr inklusive ROT. Tillkommer: Bärhjälp: DÃ¥ värmepumpen är väldigt tung krävs det fyra personer för att bära in och ut värmepumpen pÃ¥ ett säkert sätt.  Kunden ombesörjer att det finns tre personer som kan bära utöver installatören. Person som bär skall vara vid god hälsa och vana vid att bära. Det gÃ¥r ocksÃ¥ att köpa in bärhjälp för 1000kr/st.  I samband med installationen av värmepumpen sÃ¥ rekommenderas ocksÃ¥ att man rengör
ventilationskanalerna. Kostnad 1500 kr (inkl. moms & ROT-avdrag). Tekniker som utför kanalrengöring är även tillgänglig som bärhjälp.

IVT erbjuder 3 års garanti till att börja med. Gör man service år 3 och år 5 så förlängs den till 6 år. Uppgift om servicekostnad för år 3 resp år 5 har jag inte fått.

Vad gäller Thermia så behöver man INTE göra service år 3 respektive år 5 för att kunna förlänga försäkring till år 6.
 
Både ovan offerter rekommenderar "rengöring av ventilationskanaler". Twinsen, valde Du att rengöra befintliga ventilationskanaler när Din Thermia Ventec installerades?

undrar
Bislet

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #18 skrivet: 21 september 2020, 17:01:57 »
Hejsan krambriw,

I mitt Svar #13 skrivet: 14 september 2020, 18:30:57, valde jag att uppmärksamma vad det "innebär" med tilläggsförsäkring och att man måste vara uppmärksam på och noggrant kontrollera vad hemförsäkringen täcker.

I min mammas fall som har Länsförsäkringar sÃ¥ gäller för FVLP: tvÃ¥ Ã¥r utan avdrag, sedan 10% per Ã¥r, dvs efter 12 Ã¥r är värdet 0. Självrisk tillkommer. T o m tolfte Ã¥ret sÃ¥ täckte Arctic ABs tilläggsförsäkring för självrisk o Ã¥ldersavdrag.  Efter 12 Ã¥r var det inte längre lönt att ha nÃ¥gon tilläggsförsäkring.

Vi pratade nämligen med en granne till min mamma som hade valt att betala flera tusen kronor/Ã¥r i extra försäkring, även efter Ã¥r 12. Problemet var "bara" att när kompressorn gick sönder Ã¥r 14 och ägaren felanmälde detta till sitt försäkringsbolag sÃ¥ fick han information om att FVLP redan var avskriven och ingen ersättningen kunde ges. I och med detta sÃ¥ kunde inte heller Arctic AB betala ut nÃ¥got.  Grannen hade alltsÃ¥ under tvÃ¥ Ã¥r (Ã¥r 13 och Ã¥r 14) betalat Ã¥tskilliga tusenlappar för en tilläggsförsäkring som han inte kunde "använda"... >:(

Hälsningar
Bislet

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #19 skrivet: 22 september 2020, 06:16:40 »
Hej Bislet, intressant. Undrar om dom haft olika villkor genom tiden. Enligt Twinsens redovisade villkor borde din mors granne fått 80% av ursprungspriset så länge som Arctics försäkring gällde??

Vår försäkring (10 år) gick ut nu i slutet på augusti så nu kör vi oförsäkrat så länge det går

Oavsett har du rätt, det lönar sig definitivt inte att "överförsäkra". Ta tex bilen om man äger den privat. Efter 10.000 mil eller när maskinskada inte längre ersätts, bilen börjar bli så gammal att den ändå inte kommer repareras vid skada, så är det ytterst tveksamt om man verkligen ska ha med full vagnskadeförsäkring

Rengöring av kanaler, ja det tycker jag du ska kosta på men du kan handla upp det separat av någon ventilationsfirma (kostade 3.7 efter ROT/RUT inkl moms). Sedan kan det vara värt att spola ur rörsystemet också, passa på att montera dit ett smutsfilter också om det inte redan sitter ett där idag
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #20 skrivet: 22 september 2020, 21:39:27 »
Hej igen krambriw,

Installatören har nu lovat att spola ur rörsystemet och montera dit ett smutsfilter. Tack för tipset! tummenupp

Vad gäller rengöring av kanaler så får jag vända mig till någon annan. Vad "innebär" detta egentligen och hur lång tid kan en sådan process ta? Min mammas hus är ett Anebyhus från 1987. Det är ett 1,5 plans hus men endast bottenplan (ca 90 kvm) är inrett.

När Thermia Ventec är installerad så kommer jag att jämföra deras försäkring/tilläggsförsäkring med den försäkring/tilläggsförsäkring som gällde år 2003, när Autoterm 190 F installerades. Kan mycket väl hända att man
valt att ändra förutsättningar vad gäller detta, med det kommer jag att undersöka, N O G A! :)

Hälsningar
Bislet wave

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #21 skrivet: 22 september 2020, 22:23:21 »
Jag gjorde ingen kanalrengöring, behövdes inte då detta gjordes för ett par år sen av de tidigare ägarna. Däremot justerade jag in luftflödena efteråt då den förinställda fläkthastigheten (steglöst ställbar) i den nya värmepumpen garanterat inte var samma som i den gamla.
Hur som helst håller jag med krambriw, rengör kanalerna när du ändå stökar i systemet, och lägg till en injustering av luftflödena så du inte riskerar att över- eller underventilera. Kostar som tidigare påpekats några tusenlappar och görs av en och samma ventilationsfirma.

Rengöringen går ut på att man stoppar in en borste med vajer (lite förenklat) kopplad till en skruvdragare, i alla kanaler, tar en halv förmiddag.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #22 skrivet: 23 september 2020, 05:29:55 »
Citera
lägg till en injustering av luftflödena

Självklart, ny pump, ny injustering krävs så det skulle jag också få installatören att göra och protokollföra
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #23 skrivet: 23 september 2020, 21:57:14 »
Hejsan Twinsen, Hur kom det sig att det hade gjorts en kanalrengöring av det tidigare ägarna för några år sedan? Min mamma har ju haft 2 st FLVP sedan 1987 och aldrig hört talas om kanalrengöring. Är det något som bör göras enligt något rullande schema? Min mammas FLVP finns i grovköket men kanalerna går ju igenom hela huset. En del kanaler är t o m tapetserade! :) Kan ventilationsfirman komma åt rengöring enbart från grovköket eller måste de gå in i även tapetserade kanaler?

undrar
Bislet

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #24 skrivet: 24 september 2020, 13:02:18 »
Citera
Kan ventilationsfirman komma åt rengöring enbart från grovköket eller måste de gå in i även tapetserade kanaler?

Dom ska gå in i alla kanalinlopp för frånluften (där det sitter frånluftsdon vilka också ska rengöras). Finns dragavlastning för tex torkskåp, glöm inte detta samt den normalt kanal som hör till denna. Jag anser att avluftkanalen normalt inte behöver göras rent, den sitter ju efter filtret i FLVP:n men det kan vara värt att kontrollera. Däremot även tilluftskanaler don om sådana finns. Plus fläkthjulet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #25 skrivet: 24 september 2020, 13:09:41 »
Tapetserade kanaler?  De i ytterväggarna?  Alla ska va öppna och injusterade.
Du har frånluftskaneler från kök, badrum och tvättstugan. Kör upp en mobilkamera och filma.
Mina tilluftskanaler  (har tilluft till alla rum) är till 99% helt rena. FrÃ¥nluftskanalerna är lite luddiga, speciellt i första böjen upp frÃ¥n innertaket. Jag satte ett A4 papper för varje frÃ¥nluftsdon och gjorde rent ett rör i taget sÃ¥ lÃ¥ngt jag kunde med en pensel. Det gÃ¥r att köpa en rensvajer och borste som du kopplar pÃ¥ skruvdragaren sÃ¥ kan du rengöra kanalerna själv.  Efter min lilla rengöring bytte jag filter som blev rätt luddigt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #26 skrivet: 24 september 2020, 21:46:32 »
Hejsan perra83,

Bifogar bilder pÃ¥ frÃ¥nluftkanalerna. Den tapetserade kanalen är vid hall/vardagsrum. Den otapetserade kanalen är frÃ¥n ett sovrum. Slutligen bifogar jag även bild pÃ¥ den ursprungliga FLVP som var en ElektroStandard AQUAES 280. Huset är ett Anebyhus frÃ¥n 1987. När jag nu läst igenom skötselanvisningar för den FLVPn stÃ¥r det inget om kanalrengörning. Är det nÃ¥got som blivit aktuellt via OVK även om  en- och tvÃ¥bostadshus med S- eller F-ventilation är undantagna frÃ¥n OVK. Det verkar ju bra att man faktiskt, som Du gjort  :), själv kan rensa kanalerna, ett rör i taget. Jag fÃ¥r börja med kanalen i ett av sovrummen. Den kanalen är ju i alla fall inte tapetserad.  ;)

Hälsningar
Bislet  wave
« Senast ändrad: 24 september 2020, 21:49:10 av Bislet »

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #27 skrivet: 24 september 2020, 22:11:46 »
Citera
Hur kom det sig att det hade gjorts en kanalrengöring av det tidigare ägarna för några år sedan?

Gissar att de gjorde det i samband med att fläkten på den gamla FLVP byttes, kanske en uppmärksam fläktbytarfirma som påtalade behovet.

Det är egentligen inget man absolut måste göra, men med åren blir kanalerna dammiga vilket till slut gör att luftflödena minskar pga ökat tryckfall, vilket ger sämre inomhusklimat och sämre värmepumpsprestada. Vettigt att se över det kanske var tionde år beroende på hur smutsiga de blir.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #28 skrivet: 30 september 2020, 15:53:36 »
Hej igen,

Onsdagen den 7/10 installeras Thermia Ventec hos min mamma. :)
Återkommer med mina reflektioner när FLVPn blivit installerad.

Hälsningar
Lisbet wave

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #29 skrivet: 07 oktober 2020, 21:41:39 »

Hej igen,

Idag installerades alltså Thermia Ventec i min mammas hus. Vi känner oss mycket nöjda! tummenupp

Det var första gången som installatören installerade denna modell. Installatören var dock med redan 1987 när den första FLVPn installerades i huset.

Installatören uppskattade  ;) att Thermia Ventec väger 50 kg mindre än andra FLVPar vilket gjorde det lätt för tvÃ¥ personer att lyfta in FLVP frÃ¥n yttertrappan.

Det som orsakade "problem" var att ett av rören (se bifogad bild) satt så nära väggen att
installatören (se bifogad bild) var tvungen att såga bort en del av den nedre "sargen" på FLVPn med en vinkelslip.
Jag bifogar också en bild, så att man ser hur mycket som behövde slipas bort.

DÃ¥ Thermia Ventec lanserades hösten 2018 som en "utbytespump" tycker jag att man borde tänkt pÃ¥ att inte göra sÃ¥ "tjock nedre sarg". När Autoterm 190 F installerades 2003 ,som FLVP nr 2 i huset, behövde inte installatören ta bort nÃ¥got med vinkeslip. 

Samma bilder som jag bifogat detta meddelande, har jag även skickat till Thermia i Arvika, med förhoppning om att de kan "ta lärdom" vad gäller kommande modeller/up-lift. Installatören tyckte att han hade att göra med en mycket "aktiv" konsument!  *roflmao*
 
Hälsningar
Bislet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!