Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Ventec (igen)  (läst 19528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Ventec (igen)
« skrivet: 18 april 2020, 22:47:08 »
Är på jakt efter en ersättare till min Nibe F301 med läckande varmvattentank (fortfarande hel kompressor dock efter 27 år). Är inte så sugen på IVT 402 (samma som 302 med ljudproblem?), Nibe F370 (dålig livslängd med propan?), eller CZ EX35 (dålig service/kvalite?), den som kvarstår är då Thermia Ventec. Men tyvärr hittar jag väldigt lite omdömen om denna, har hittat en kille på fejjan som var nöjd, lite väl tunt underlag tycker jag.

Någon som vet något?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #1 skrivet: 19 april 2020, 09:03:52 »
MÃ¥ste vara en härlig känsla med hel kompressor efter 27 Ã¥r i alla fall. Med min 310P har genomsnittslängden pÃ¥ kompressorerna bara blivit drygt 7 Ã¥r. När det gäller IVT Vent 302 sÃ¥ läste jag inlägg att de tog fram ett modifierings-kit  som löste ljudproblemen. Nya IVT Vent 402 borde därmed vara ok tror jag. Söker ocksÃ¥ mer information om Thermia Ventec som jag tycker är intressant för utbyte. De har förenklat konstruktionen och sparat 50 kg jämfört med IVT och NIBE men en frÃ¥ga är hur mycket varmvatten den verkligen ger?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #2 skrivet: 19 april 2020, 09:22:17 »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #3 skrivet: 19 april 2020, 10:07:00 »
Ja det där var ingen lustig historia (jag hade glömt den). Tre exemplar med läckage inom loppet av några månader. Hoppas de kan lösa problemet nu så att inte fler drabbas.
« Senast ändrad: 19 april 2020, 12:26:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #4 skrivet: 22 april 2020, 15:14:49 »
MÃ¥ste vara en härlig känsla med hel kompressor efter 27 Ã¥r i alla fall. Med min 310P har genomsnittslängden pÃ¥ kompressorerna bara blivit drygt 7 Ã¥r. När det gäller IVT Vent 302 sÃ¥ läste jag inlägg att de tog fram ett modifierings-kit  som löste ljudproblemen. Nya IVT Vent 402 borde därmed vara ok tror jag. Söker ocksÃ¥ mer information om Thermia Ventec som jag tycker är intressant för utbyte. De har förenklat konstruktionen och sparat 50 kg jämfört med IVT och NIBE men en frÃ¥ga är hur mycket varmvatten den verkligen ger?

Ja, alltid något.
Plattvärmeväxlare i beredaren för värmen istället för separat tank, nackdelar med det? Är osäker på hur IVT har löst det. Varmvattenberedaren är ju ungefär lika stor som de andra, men effektmässigt är det lite svårt att jämföra då den har en elpatron för varje system istället för gemensam.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #5 skrivet: 22 april 2020, 18:03:55 »
Jag tolkar det som att plattvärmeväxlaren används vid uppvärmning av huset. Ställer magnetventilerna om sig så cirkulerar köldmediet istället ner i en kondensorslinga(?) inne i varmvattenberedaren. Inte lätt att veta. Man undrar ju också hur stor el-patronen i varmvattenberedaren är och hur hög el-tillsatsen till uppvärmningen blir med angivna säkringar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #6 skrivet: 22 april 2020, 21:13:07 »
Ja, så borde det vara, jag tolkar nog bara bilderna lite fel.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2020, 21:28:45 »
Har funderat klart och beställt en Thermia, återkommer med resultat.

Hedéenen

  • Gäst
Hedéenen
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2020, 19:14:54 »
Hur gick det med installationen? Är du nöjd?

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2020, 08:55:35 »
Den installeras nästa vecka, återkommer med en recension.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #10 skrivet: 07 september 2020, 22:51:15 »
Hejsan Twinsen! ;)

Hur har det gått med installationen av Din Thermia Ventec?

Är lite nyfiken pÃ¥ just Thermia Ventec dÃ¥ min mamma nu behöver sin tredje FLVP i sitt hus frÃ¥n 1987. Min svärmor bor i ett radhus frÃ¥n 1938 och använder sin oljepanna fortfarande. Inget byte där, inte! ;)   

FLVP Nr 1 var en ElektroStandard (16 år blev den). Nuvarande FVLP är en Autoterm 190 F (Samma som IVT 490). Den är 17 år.

Det som jag gillar med Thermia Ventec är att det i alla fall är R134a som köldmedium samt att det är en rostfri varmvattenberedare. Vad fick Du ge för Din Thermia Ventec, inklusive installation?
undrar Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #11 skrivet: 12 september 2020, 23:09:37 »
Valet föll på Thermia då de andra hade kända nackdelar (se ovan) och magkänsla. Möjlighet till 18 års försäkring ger en känsla av att de i alla fall själva tror på produkten. Thermia är även den enda med flytande kondensering (bättre verkningsgrad), vad jag vet. Dock funderade jag på hur det skulle påverka antal start/stopp samt knäppningar i radiatorsystemet, då framledningstemperaturen pendlar mer med den tekniken. Bor i ett radhus på två våningar från -93 med radiatorer i ettrörssystem.

Värmen har knappt varit igång mer än någon dag, varmvattnet en månad, men än så länge kan jag konstatera följande:

Styrsystemet: Nilan CTS 602, känns enklare med färre inställningar/information än Nibe/IVT, finns ingen färdig uppkopplingsmöjlighet (ej förberedd för Thermia Link), går inte att koppla in en separat rumsgivare.
Dock har den modbus, men då krävs att man snickrar ihop något eget, tex med openHAB eller liknande (modbusregister finns på Nilans hemsida). Rumsgivaren har de löst med en frånluftsgivare med motsvarande funktion, och det går ju att flytta den till valfri placering i huset om man har det behovet och är lite händig.
Har dock inte hittat någon inställning/funktion jag saknar, allt som behövs finns, men vill man ha lull-lull, loggning, uppkoppling mm kanske man blir besviken.

Ljudnivån gjorde att IVT gick helt bort då jag helst vill ha det knäpptyst, men det är ju lite väl naiva förväntningar med den här uppvärmningsmetoden. Kompressorljudet hörs svagt i delar av anslutande rum, men inte mer än att man inte tänker på det, på övervåningen är det knäpptyst.
Lite skillnad mot den gamla pumpen som skramlade överallt i huset.
 
Höjden på under 2 m var en stor fördel i mitt fall då takhöjden endast är 2,18, och ventilationsanslutningarna inte är på samma ställen. Den inte så lösningsorienterade installatören gjorde ett bedrövligt jobb, men med rimlig kompetens bakom spakarna blev resultatet bra till slut.

När pumpen började gå mot värmesystemet kände jag mig nästan osunt nyfiken. Den startade 2,7 gånger i timmen, vilket bör vara det mest frekventa driftläget, vid högre värmebehov kommer den gå längre och starta mer sällan, så det känns inte som ett orimligt utgångsläge. När värmen startar hörs tendens till knäppningar i värmesystemet, men det kändes som att det försvann efter några timmar. Detta går till viss del att justera med hur mycket framledningen ska få pendla, men minskad tolerans ger ju högre antal starter.

Varmvatten: Tja, den gör det tillräckligt mycket och tillräckligt varmt, utan värmesystemet igång behövs inte elpatronen alls.

54300 med rot, är än så länge nöjd som en kråka i kalasbyxor.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #12 skrivet: 13 september 2020, 06:16:12 »
Citera
Dock har den modbus, men då krävs att man snickrar ihop något eget
Med Node-RED (googla) och en raspberry pi så fixar man det på nolltid. Du behöver eventuellt nåt seriellt modbus interface. Jag gjorde en liknande lösning för vår gamla Comfortzone, fungerat klockrent i alla år

Kul att se uppbyggnaden av den (jag tittade i dokumenten på nätet). Allting som alstrar egenvärme såsom fläkt, kompressor mm sitter ju på rätt sida, dvs till höger innan förångaren i skåpet så att egenvärmen kommer hjälpa till vid avfrostning (och inte som Nibe med 750/730 där allt sitter fel, dvs efter förångaren). Nu ska du ju inte behöva få så många avfrostningar på den här pumpen som bara kan ge 2.2 kW om man håller rätt fart på frånluften. Det verka inte finnas en avluftsgivare så man får nöja sig med att mäta temperaturen på förångaren. Det är en bra hälsokontroll på att kompressorn fungerar som den ska. Jag har mätt den i flera år för att få en indikation på om något i kompressorn inte står rätt till. Ser även att det är samma köldmedel R134a som i vår Comfortzone, det lär ju vara en bättre sort så kompressorn förhoppningsvis håller längre. Synd att dom inte petar in en varvtalsstyrd scroll kompressor i dessa billigare/mindre pumpar, då skulle den gå ännu jämnare och tystare en stor del av tiden

Citera
vill man ha lull-lull, loggning, uppkoppling mm kanske man blir besviken
Asch, det viktiga är ju just enkelhet och driftsäkerhet. Vad är pumpens egentliga huvuduppgift? Inte att vara spelkonsol i alla fall...ibland blir det bara för mycket. Våra disk och tvättmaskiner har tydligen wifi uppkopplingsmöjligheter men jag behöver inte starta dessa när jag sitter i bilkö

Blir intressant att höra hur den fungerar nu när värmebehovet snart ökar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #13 skrivet: 14 september 2020, 18:30:57 »
Hejsan Twinsen  Varmt tack för Ditt utförliga svar tummenupp

När det gäller "Möjlighet till 18 Ã¥rs försäkring" sÃ¥ undrar jag vad det innebär, i praktiken? När det gäller Autoterm 190 F sÃ¥ hade min mamma tilläggsförsäkring till den vilket innebar att försäkringbolaget Arctic AB i Huddinge täckte upp den kostnad som inte täcktes av hemförsäkringen. Man var först tvungen att höra av sig till sitt försäkringsbolag som i min mammas fall är Länsförsäkringar. Därefter fick man skicka in en kopia av skadegodkännande frÃ¥n Länsförsäkringar till Arctic AB. Vad gäller FLVP sÃ¥ har Länsförsäkring: tvÃ¥ Ã¥r utan avdrag, sedan 10% per Ã¥r, dvs efter 12 Ã¥r är värdet 0. Självrisk tillkommer. T o m tolfte Ã¥ret sÃ¥ täckte Arctic ABs tilläggsförsäkring för självrisk o Ã¥ldersavdrag.  Efter 12 Ã¥r var det inte längre lönt att ha nÃ¥gon tilläggsförsäkring. Alla kostnader som uppkommit f o m Ã¥r 13 har hon fÃ¥tt betala själv. Inga större summor dock, tack och lov.

Ev. hög ljudnivå störs inte min mamma av då FLVP är placerad i grovköket i andra delen av huset. Huset är ett 1 1/2 plans trähus från 1987. Endast bottenplan (95 m2) är dock inredd. Ingen golvvärme. Endast radiatorer.

"Lull-lull" klarar min mamma sig bra utan. Hon vill bara ha en FLVP som är pålitig och gör sitt jobb! :)

Thermia Ventec lanserades ju hösten 2018 så om modellen inte utföll till belåtenhet så "borde" man ju hitta några missnöjda ägare via Internet. Det har jag inte lyckats göra! ;)

När det gäller installation så borde väl installatörerna/ÅF ha genomgått kurser via Thermiaskolan så att de kan sköta installationen, på ett bra sätt, tycker man:
https://www.thermia.se/thermiaskolan/

"54300 kr med rot" tycker jag låter som ett mycket bra pris! Jag väntar nu med spänning på kommande offert från den lokale Thermia ÅF. Han är en duktig installatör som även installerade Autoterm 190 F, år 2003, och har sett till den under alla år.
 
Återkommer när jag fått offerten!

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #14 skrivet: 16 september 2020, 23:02:18 »
Citera
Synd att dom inte petar in en varvtalsstyrd scroll kompressor i dessa billigare/mindre pumpar, då skulle den gå ännu jämnare och tystare en stor del av tiden

Så tänkte jag med i urvalet, men nu känner jag mig faktiskt rätt nöjd med att slippa varvtalsstyrningen med risk för frekvensljud som folk verkar ha problem med. Den lär dessutom ändå gå på max mest hela tiden när utetemperaturen sjunker några grader till.

Citera
När det gäller "Möjlighet till 18 års försäkring" så undrar jag vad det innebär, i praktiken?

Det är även Arctic som försäkrar denna, och en förutsättning för att få ersättning är att skadan reglerats av villaförsäkringen, så jag tolkar det som att försäkringen i mitt fall med Trygg Hansa (3 år, 15%) är meningslös efter 10 år. Understiger skadan självrisken uteblir således även ersättning. Bra information om detta, Bislet!

Citera
Thermia Ventec lanserades ju hösten 2018 så om modellen inte utföll till belåtenhet så "borde" man ju hitta några missnöjda ägare via Internet. Det har jag inte lyckats göra! ;)

Precis min tanke, dock hittade jag i princip inga positiva omdömen heller. Men men, yolo liksom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!