Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjutande ljud..  (läst 15854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #60 skrivet: 18 januari 2019, 23:08:42 »
Igår lät den så här ganska länge runt 23 tiden

https://streamable.com/538br

Fläktläget är på 4an i videon :)

Låter nästan aldrig i läge 2..

fortfarande glatt överraskad hur mkt pumpen i övrigt värmer upp

Mvh robin


sådär mycket låter inte min som tur är då hade man blivit galen :(

Nu kör jag ett test med fläkt läge 3 och riktat flänsarna snett neråt och so far så har det visat sig varit positivt för övervåningens temp, däremot har jag inte kollat förbrukning me denna inställning.

Nu får vi bara hoppas att de kommer ut nån från ÅF så de får kolla på skiten så man kan återgå till att inte bli irriterad så fort de j*vla ljudet kommer.

Fått några tips från Daikin här på forumet via telefonsamtal idag, på vad som eventuellt kan vara orsak som jag ska ta med ÅF när jag blir kontaktad av dem. Så hoppas vi på en snabb lösning på detta.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #61 skrivet: 18 januari 2019, 23:14:58 »
Borde inte daikin tipsa sin Ã…F istället vad som kan vara orsaken sÃ¥ dom ocksÃ¥ vet vid nästa besök   ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #62 skrivet: 18 januari 2019, 23:36:46 »
De har de nog gjort ;) men om inte så får ja väll påminna dem :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #63 skrivet: 18 januari 2019, 23:39:47 »
Konstigt värre vore det om slutkunden ska tipsa Ã…F om vad som ska kollas , speciellt dÃ¥ dom redan varit hos dig en eller tvÃ¥ gÃ¥nger  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #64 skrivet: 18 januari 2019, 23:47:33 »
Konstigt värre vore det om slutkunden ska tipsa Ã…F om vad som ska kollas , speciellt dÃ¥ dom redan varit hos dig en eller tvÃ¥ gÃ¥nger  :)


Ja garderar mig bara ;) tror de löser det rätt snart. Nu säger vi godnatt å hoppas att alla får ordning på sina pumpar :)

När de va här å kolla sist hände inte mycket så vi får väll hoppas nått händer nu :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #65 skrivet: 20 januari 2019, 18:29:48 »
Vad har du själv förresten för längd på anslutningsrören till pumpen??

Kollade detta idag, 3 meter ungefär. Fortfarande inga missljud alls, fortfarande svårt att veta när avfrostningar sker men samma mönster som tidigare: antingen är kylpaketet helt rent eller att det finns ett jämnt tunt frostlager, detta vid temp -5 -- -3 och låg dellast.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #66 skrivet: 20 januari 2019, 22:13:33 »
-17 ute och 87% fuktighet så verkar min ha ca 1 h drifttid mellan avfrostningarna.

Nu sova så godnatt
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #67 skrivet: 21 januari 2019, 18:53:42 »
Blev idag kontaktad av ÅF så nu är väll äntligen bollen i rullning :)

IgÃ¥r var det -21 hemma och första gÃ¥ngen sen den sats in sÃ¥ har den faktiskt gett bra med värme även vid dessa temperaturer :)  Första vintern sÃ¥ hade jag ca 16 grader inne vid -20 men enbart pumpen.

Igår kväll låg de på 22 i vrum och mellan 19 och 21 i resten av bodelen och det får jag nog va nöjd med efter förutsättningarna.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #68 skrivet: 21 januari 2019, 19:46:55 »
Blev idag kontaktad av ÅF så nu är väll äntligen bollen i rullning :)

IgÃ¥r var det -21 hemma och första gÃ¥ngen sen den sats in sÃ¥ har den faktiskt gett bra med värme även vid dessa temperaturer :)  Första vintern sÃ¥ hade jag ca 16 grader inne vid -20 men enbart pumpen.

Igår kväll låg de på 22 i vrum och mellan 19 och 21 i resten av bodelen och det får jag nog va nöjd med efter förutsättningarna.
tummenupp satan vi hade -33c grader igÃ¥r. helvete vad pumpen fick jobba  8)

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #69 skrivet: 21 januari 2019, 19:50:40 »
-33 då går fjärren igång på alla raddar här ;) men vill gärna slippa :)

Nu är det -20 och den håller tempen än iaf.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #70 skrivet: 21 januari 2019, 20:00:43 »
-33 då går fjärren igång på alla raddar här ;) men vill gärna slippa :)

Nu är det -20 och den håller tempen än iaf.

okej  tummenupp. jag vägrade slÃ¥ igÃ¥ng elementen  :) fast var kallt mellan avfrostningarna. haha. sÃ¥ det var lite över bristningsgränsen  8) men frugan och ungarna sov sÃ¥ gott under täcket   :P Annars hade nog kvinnan varit och pillat i elementen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjutande ljud..
« Svar #71 skrivet: 21 januari 2019, 20:11:13 »
okej  tummenupp. jag vägrade slÃ¥ igÃ¥ng elementen  :) fast var kallt mellan avfrostningarna. haha. sÃ¥ det var lite över bristningsgränsen  8) men frugan och ungarna sov sÃ¥ gott under täcket   :P Annars hade nog kvinnan varit och pillat i elementen.

Hur långt ner i utomhustemperatur får du bra värme i huset ?
Storlek ?
Byggår ?
Med vänlig hälsning

Daikin

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #72 skrivet: 21 januari 2019, 20:26:40 »
Hur långt ner i utomhustemperatur får du bra värme i huset ?
Storlek ?
Byggår ?
Med vänlig hälsning

Daikin

ja -27 typ. utan att frugan börjar knappa på elementen.
typ 110 m2 då är vinden också inräknad. har självdrag upp i vinden så värmen sprider sig bra dit.

oj huset är byggt 1940 talet men har tilläggsisolerat för några år sen.

pumpen sitter i hallen och blåser rätt in i tv rum och toan sen med lite sned Ving inställning fördelas luften upp i vinden och vårat sovrum.
 
köket är det lite svårare med för då måste luften färdas bakåt. så i köket blir det kamin nästa år. så det kommer nog att bli bra.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud..
« Svar #73 skrivet: 21 januari 2019, 20:32:59 »
Jag håller med den levererar bra med värme ner till -27, när temperaturen sjunker ytterligare märker jag att fläkten på innerdelen inte går för fullt den varvar ner.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #74 skrivet: 21 januari 2019, 20:40:44 »
Jag håller med den levererar bra med värme ner till -27, när temperaturen sjunker ytterligare märker jag att fläkten på innerdelen inte går för fullt den varvar ner.
tummenupp yes förbrukningen ligger på ca 2000 watt på min xrh30 när det börjar bli så kallt. min fläkt varvar då fullt konstant fast det är -33. den går upp i full fläkt vid ca 1800 watt förbrukning när det börjar krypa mot 30 grader. kanske har att göra med att min maskin från början är en xr och endast utedelen är uppdaterad till xrh? fast bara en vild gissning.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!