Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för Jula Anslut  (läst 24328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RUNTHO2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varning för Jula Anslut
« skrivet: 09 oktober 2014, 10:22:51 »
Jag köpte en Jula Anslut luft/vatten värmepump för fyra år sedan (2010). Första problemet var att hitta en installatör för vattensidan, ingen av VVS installatörerna i närheten verkade vilja ta sig an Jula. Första vintern stod den oanvänd och inte inkopplad. Till slut var det en installatör som gjorde inkopplingen.
I två vintrar fungerade den bra. I vintras (2013/2014) verkade den fungera men elräkningen var hög och jag försökte hitta en installatör som kunde kontrollera pumpen. Ingen ville ta sig an den men efter att ha kontaktat Jula så fick jag tag i en värmepumps tekniker. Efter flera turer med Jula så konstaterades att kompressorn var trasig. Kompressorn har 5 års garanti så Jula levererade en ny utedel. Den höll i två dagar, samma fel och nu vill Jula inte vara med längre!
Jag varnar alla för att köpa värmepump från Jula verkar vara usel kvalité. En tekniker som tittade på pumpen konstaterade att "köper man billigt köper man dyrt", teknikern hade en del erfarenhet av Jula.
Är det flera på forumet som upplevt liknande problem med Jula?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2014, 13:58:26 »
Jag har ingen personlig erfarenhet av Julas värmepumpar, men av det jag har sett på forumet så brukar Jula vara bra på att hantera reklamationer/garantiärenden. Men sen är det ju, som du också skriver, så att man får det man betalar för. Det är inte bara för att bolagscheferna skall ha råd med dyra bilar som de flesta 'märkespumpar' är dubbelt så dyra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2014, 14:32:58 »
Man kan väl säga att om en av de här billiga Amitime-värmepumparna (spelar ingen roll om den heter Foma, Jula, Anslut, Pioneer eller något annat) ska fungera bra så kräver den en händig och intresserad ägare som ägnar några timmar i veckan åt att hänga på t ex detta forum. Men den blir nog ingen god affär för en som måste anlita hantverkare för vartenda litet problem.

Min erfarenhet är att det absolut mesta som skylls på kompressor- eller elektronikfel i sådana värmepumpar i själva verket beror på antingen glapp i dåliga flatstiftsanslutningar på kompressorn och på utomhusdelens kretskort, eller också beror det på fukt och krypströmmar på slarvigt skyddslackade kort. Det blir ofta problem om en värmepump har stått avstängd så att utomhusdelen är helt utkyld och genomfuktig, och så försöker man köra igång den i fuktigt väder.

Ett annat problem som har visat sig på senare år är att många av de här värmepumparna har legat i lager länge, och elektrolytkondensatorerna i invertern mår inte bra av att plötsligt kopplas in till full spänning efter att ha legat spänningslösa i flera år. Det är stor risk att de går sönder efter några timmar eller dagar i så fall. Helst borde man "formera" dem försiktigt genom att lägga på en likspänning som man sakta och gradvis ökar upp till 400 V under några timmar, men en annan möjlighet är att koppla in nätspänning till värmepumpen bara kanske 10 sekunder, sedan låta den stå spänningslös en timme, koppla in en minut, spänningslös en timme till osv , tills man vågar ha den igång kontinuerligt. Samma sak bör man tänka på även om man har ett löst inverterkort som har legat oanvänt länge.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2014, 19:25:24 »
Man kan väl säga att om en av de här billiga Amitime-värmepumparna (spelar ingen roll om den heter Foma, Jula, Anslut, Pioneer eller något annat) ska fungera bra så kräver den en händig och intresserad ägare som ägnar några timmar i veckan åt att hänga på t ex detta forum. Men den blir nog ingen god affär för en som måste anlita hantverkare för vartenda litet problem.

Min erfarenhet är att det absolut mesta som skylls på kompressor- eller elektronikfel i sådana värmepumpar i själva verket beror på antingen glapp i dåliga flatstiftsanslutningar på kompressorn och på utomhusdelens kretskort, eller också beror det på fukt och krypströmmar på slarvigt skyddslackade kort. Det blir ofta problem om en värmepump har stått avstängd så att utomhusdelen är helt utkyld och genomfuktig, och så försöker man köra igång den i fuktigt väder.

Ett annat problem som har visat sig på senare år är att många av de här värmepumparna har legat i lager länge, och elektrolytkondensatorerna i invertern mår inte bra av att plötsligt kopplas in till full spänning efter att ha legat spänningslösa i flera år. Det är stor risk att de går sönder efter några timmar eller dagar i så fall. Helst borde man "formera" dem försiktigt genom att lägga på en likspänning som man sakta och gradvis ökar upp till 400 V under några timmar, men en annan möjlighet är att koppla in nätspänning till värmepumpen bara kanske 10 sekunder, sedan låta den stå spänningslös en timme, koppla in en minut, spänningslös en timme till osv , tills man vågar ha den igång kontinuerligt. Samma sak bör man tänka på även om man har ett löst inverterkort som har legat oanvänt länge.

Kort och gott så kan man summera att dom inte är byggda för vårt klimat!
 tummenupp

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2014, 22:39:29 »
Kort och gott så kan man summera att dom inte är byggda för vårt klimat!
 tummenupp

Nja, man hittar nog inget klimat som är mycket mer vänligt mot billig kraftelektronik någon annanstans i världen heller. Fuktproblemen är ju mycket större t ex i tropikländerna och i kusttrakter ut mot världshaven, i de senare fallen har man dessutom ganska välsaltad fukt. I många delar av världen är utetemperaturerna mycket högre än här, vilket går hårt åt framför allt elektrolytkondensatorer.

Jag skulle vilja säga att ett par förutsättningar för att en sån här värmepump ska fungera bra är dels att den tas i drift inom ett halvår efter tillverkningen (och alltså inte blir liggande i konkurslager mm i över 5 år som de flesta som har kommit ut på marknaden på senare år här i Sverige), och dels att den får stå ständigt inkopplad till elnätet så att kraftelektroniken håller sig varm och torr. Har man haft den spänningslös bör man vänta till en dag med lämpligt väder innan man kör igång den igen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2014, 23:22:55 »
En jobbarkompis har två LLVP från Jula som har varit i drift året runt i 4-5 år och han har inte haft några problem med dem ännu. Dock så när man köper "billigt" så är ju tyvärr kvaliten ofta varierande, vilket den ju även kan vara när man köper märkesvaror men risken bör vara mindre.

Har ju inget med Jula att göra, men en av mina farbröder lät installera bergvärme för 1½ år sedan och trots att det bara är märkesprylar alltihop så funkar det inte alls... BVP leverantören har varit och tittat och säger att det är inget fel på VPn men ändå så går den endast på elpatronen...
Har varit dyrare att värma huset nu än vad det var med olja tidigare..
Så bara för att man köper märkes så är det inte lika med bekymmersfritt.

Sen ger jag inte så jäkla mycket för vad de som jobbar med att sälja likadana fast mycket dyrare varianter säger, klart som tusan att jag kommer att prata illa om produkten för 10k om den jag själv saluför och vill sälja kostar 20k..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Hasse007

  • Gäst
Hasse007
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2014, 21:52:58 »
Du kan hälsa din kompis med den felande BVP att hans radiatorer är för tunna, de är troligtvis dimensionerade för att köra ut 80 °C från oljepannan. Försöker han värma med bvp och max 50 °C så fixar ingen vp det, (märkes eller inte). Då går den över på elpatron...Han måste byta sina radiatorer och troligtvis dimensionera upp hela stammen till större/grövre. Högtemp raddar funkar inte med en lågtemp värmepump, det borde hans rörkrökare tipsat honom om. Eller så kan han bara fortsätta gnälla om att hans bergvärme inte fungerar...

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2014, 22:29:38 »
Jo hans golvvärme är gjord för högtempanläggning..

EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 26 oktober 2014, 14:16:50 av Lmf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #8 skrivet: 08 december 2014, 17:11:18 »
Han kan säkert få hjälp att fixa problemet här om han är intresserad.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Mr dj

  • Gäst
Mr dj
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2022, 13:11:34 »
Jag har 2st Anslut, den ena, luft/luft, installerad 2010, fungerar fortfarande, köptes på ÖB för 4900kr. Den andra en luft/vatten, installerades 2014, fungerar fortfarande som primär uppvärmning till 200m2 villa, köptes på Jula för 14995kr. Men jag kanske bara har haft tur ::)

Daniel Lundin

  • Gäst
Daniel Lundin
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2023, 18:54:56 »
2023 är det samma skit, instsllerade förra hösten så den funkade ca ett år. Framför allt är supporten så sjukt sämst, bara ett mejlkonto som svarsr iblamd. Inte ens butikschefen vet vem man skall vända sig till.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2023, 11:57:44 »
Det är väl mÃ¥nga Ã¥r sen det sÃ¥ldes nÃ¥gra värmepumpar märkta "Anslut" nu?  De försvann ju egentligen ur sortimentet för uppÃ¥t 10 Ã¥r sedan, pÃ¥ senare Ã¥r har Julas värmepumpar varit skyltade Zibro eller Qlima, och är vanligtvis tillverkade av Midea.

Så om en Anslut-värmepump installerades år 2022, hade den säkerligen legat i lager i många år först, och om man då inte tog hänsyn till detta och formerade kondensatorer, såg över alla flatstift och kontaktpressade anslutningar mm innan idrifttagning, så får man nog skylla sig själv om man får problem. Efter så många år i lager kan man också vänta sig att andra detaljer har åldrats - plast- och mässingsdelar har blivit spröda osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2023, 21:35:48 »
Fanns Ansluts LVVP även tillverkade av Gree?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2023, 10:34:18 »
Tveksam. Det fanns en modell på slutet som verkade vara en annan konstruktion än de som jag har bekantat mig mest med, men jag tror att även den var en Amitime-konstruktion i grund och botten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för Jula Anslut
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2023, 19:37:33 »
https://www.tradera.com/item/302460/584387611/varmepump-luft-vatten-

Den där modellen.
Tänkte att gallret utformat som ett gammalt bildrör är karaktäristiskt för Gree?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!