Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur köra bara varmvatten pÃ¥ optima/combicompact  (läst 409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Miguel Del Rey

  • Gäst
Miguel Del Rey
Hur köra bara varmvatten på optima/combicompact
« skrivet: 09 september 2022, 07:55:39 »
Jag har en ivt optima och en combicompact från 2004. Den kör på tappert men ska bytas ut nästa år. Tills vidare behöver jag tweaka den på något sätt eftersom den envisas med att värma radiatorer trots att det är 14 grader ute. Jag har utgivare,ej inne. Kan man ställa något så att den bara ger varmvatten och struntar i radiatorerna? Parallellkurva och hysteres verkar inte lösa det. Växelventilen verkar ok. När det är 20+ ute så funkar det.

Vänliga hälsningar

Michael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur köra bara varmvatten på optima/combicompact
« Svar #1 skrivet: 10 september 2022, 09:20:35 »
Om du är säker på att växelventilen är OK så är det troligen nån tempgivare som är knasig.
Prova att mäta upp dem, tror tabellen nedan funkar för alla givare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!