Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av uppvärmning  (läst 937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hjälp med val av uppvärmning
« skrivet: 13 maj 2009, 22:04:37 »
Hej,


Jag har precis köpt ett hus 1½ plans funkishus med källare(boa152kvm/bia77kvm) och  är väldigt ny inom värme m.m
Har en gammal oljepanna(vatten buren värme) till uppvärmning.
Oljan är idag svindyr och det är ju inget alternativ att behålla.

Nu till min fråga....
Jag har funderar på att installera luftvärme pump, luft/vatten pump eller bergvärme jag är kluven och vet inte vad jag ska välja....

Är luftvärme med multi split att föredra eller ska jag köra luft/vatten då jag har vattenburen redan idag?
Eller rent av satsa på bergvärme?

Jag är ute efter det billigaste och mest hållbara i längden?

MVH Daniel

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2009, 22:18:49 »
Bergvärme om du vill ha varmt på vintern.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av uppvärmning
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2009, 07:28:19 »
Det är ett ganska stort hus och funkishusen är väl inte så jättebra isolerade eller?
Har du nån siffra på hur mycket olja som går åt?

Bor du i norra Sverige så är nog bergvärme ett bra alternativ i längden, i södra så är kanske luft/vatten också vettigt.

Luft/luft ger kort återbetalningstid men är enligt min mening en kortsiktig lösning, du får fortfarande göra varmvattnet med pannan och när den sen går hem så måste du hur som hellst investera i en ny panna ändå. Köper du en komplett luft/vatten eller bergvärmepump så kan du i princip räkna av kostnaden för en ny panna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av uppvärmning
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2009, 08:46:52 »
 HÃ¥ller oxÃ¥ pÃ¥ bergvärme, om förutsättningar för att borra finns. Det är nog det mest lönsamma i längden. Det Carl N skriver är ett bra resonemang.
 Novisen *vinkar*

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av uppvärmning
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2009, 11:03:59 »
Hej

Funkishusen (om det nu är ett äkta funkishus byggt på 30-talet) är generellt dåligt isolerade. Ligger huset på höjd med Stockholm så går det nog åt motsvarande 40000 kWh totalt varav ca 5000 kWh är varmvatten och ca 30000 kWh är uppvärmning. Lågt räknat. 4,5 kubik olja per år ?

Bergvärme är enda vettiga alternativet. Man kan även byta innerrutan i 2-glasfönstren mot lågenergiglas, s k K-glas (det lönar sig för övrigt bara om man gör det själv).

MVH 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!