Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?  (läst 77951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #300 skrivet: 18 november 2010, 10:51:38 »
Snart dax för moderator att rensa alla "Off Topic"-inlägg här? Börjar bli lite halvjobbigt med all pajkastning i var och var annan tråd... Kanske nån kan starta en Jag vet bättre än du-tråd där ni kan diskutera vem som vet mest?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #301 skrivet: 18 november 2010, 11:08:03 »
Vad menar du nu robban . ?  
tycker du att jag generaliserar när jag berättar hur det är .  knUp Inte vill berätta om hur man gör ..  Sc:,h Vet inte om du tillhör släkten med saida som pÃ¥ distans kan berätta allt  huvuddunk  , Jag har sktivit det förut och gör det igen Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d mÃ¥ste man ut pÃ¥ plats för att se vad som behövs ..
Läs vad som skrivs i inläggen och Försök förstå vad Yrkes stolthet är .. I den bransch du jobbar med vilken det nu är har ni någon sån där .

Att trolla bort effekt gÃ¥r knappast va  ::)  Men som dom flesta installatörer används vad somi folkmun kallas arbetstankar . massor med sÃ¥na gÃ¥r in i installtioner runt om i landet .
sen har nästan alla olika ideer om hur dom ska kopplas . och det ansvarar installtören för.

Känga till folk somhoppar pÃ¥ yrken skriver du . det är ingen känga det är sanning, Brödutköraren (polare) som genom ett trollslag blev "snickare" budbilschaffören som starta mÃ¥larfirma  (bekant) listan kan göras hur lÃ¥ng som helst . Titta pÃ¥ pÃ¥ byggfällan och alla program som visas .Är det yrkesmän som varit där ? Robban sÃ¥ om du kallar sanningen för generalisering sÃ¥ bor inte vi pÃ¥ samma planet .

Forum röding  ;D Inget jag bett om . men det kanske finns nÃ¥gon som förstÃ¥r vad jag skriver . Vad tillför du robban mer än syrliga dÃ¥liga kommentarer . Berätta jag är nyfiken
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #302 skrivet: 18 november 2010, 11:44:19 »
Vad menar du nu robban . ?  
tycker du att jag generaliserar när jag berättar hur det är .  knUp Inte vill berätta om hur man gör ..  Sc:,h Vet inte om du tillhör släkten med saida som pÃ¥ distans kan berätta allt  huvuddunk  , Jag har sktivit det förut och gör det igen Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d mÃ¥ste man ut pÃ¥ plats för att se vad som behövs ..
Ritning på huset, bilder och dimensioner på radiatorerna, total energiförbrukning, förbrukning sommarmånader samt eventuell elpatron-test så löser forumet dimensioneringen ganska bra utan att vara på plats.

Läs vad som skrivs i inläggen och Försök förstå vad Yrkes stolthet är .. I den bransch du jobbar med vilken det nu är har ni någon sån där .
Jag brukar inte hävda mig i mitt yrke eftersom det aldrig behövts.
Jag kan bara lova dig att jag tar ett större ansvar i min yrkesroll och känner större yrkesstolthet än vad du gör.
Jag har varit delaktig pÃ¥ forum som rör det jag jobbar med och har alltid lämnat all information jag kunnat inom respektive ämnesomrÃ¥de. Hur patetisk skulle jag inte framstÃ¥ om jag skröt om att jag kan ämnet men behÃ¥ller det för mig själv?  Sc:,h

Att trolla bort effekt gÃ¥r knappast va  ::)  Men som dom flesta installatörer används vad somi folkmun kallas arbetstankar . massor med sÃ¥na gÃ¥r in i installtioner runt om i landet .
sen har nästan alla olika ideer om hur dom ska kopplas . och det ansvarar installtören för.
Se föregående kommentar.

Känga till folk somhoppar pÃ¥ yrken skriver du . det är ingen känga det är sanning, Brödutköraren (polare) som genom ett trollslag blev "snickare" budbilschaffören som starta mÃ¥larfirma  (bekant) listan kan göras hur lÃ¥ng som helst . Titta pÃ¥ pÃ¥ byggfällan och alla program som visas .Är det yrkesmän som varit där ? Robban sÃ¥ om du kallar sanningen för generalisering sÃ¥ bor inte vi pÃ¥ samma planet .
Jag känner till minst ett par rörisar som jobbat mer än 30 år i branchen och ändå inte får till en vp-installation.

Forum röding  ;D Inget jag bett om . men det kanske finns nÃ¥gon som förstÃ¥r vad jag skriver . 
Tydligen är det så.

Vad tillför du robban mer än syrliga dåliga kommentarer . Berätta jag är nyfiken
Inte mycket men åtminstone allt jag kan.
Vad gäller syrliga kommentarer: kasta inte sten i glashus bosse.
Någon pratade om uppblåsta cola-burkar för ett tag sedan, fundera lite på det i alla fall.
Orkar inte med mer käbbel, sista inlägget från mig ang detta i tråden.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #303 skrivet: 18 november 2010, 12:44:03 »
Tack för ert stöd Art Deco, Roland och Digitalrobert.
Ber om ursäkt SgtArdbeg, men jag kan inte låta osanningar stå oemotsagda i en tråd som gäller en investering på över 100 000 kr för en enskild individ, utan jag anser att man måste klara ut vad som gäller, och i denna tråd innefattar det även trovärdigheten hos de som påstår att "allt går ordna med lite handpåläggning" av en kunnig VVS-are.
Så är inte fallet, och det måste få komma fram.

Även jag hoppas att vi kan upphöra med denna typ av diskussioner i var och varannan tråd.

Problemen med för klena radiatorsystem finns, och bör försöka utredas innan "vi i forumet" kan rekommendera en viss anläggning, och en uppskattad besparing. (Inom rimliga gränser)
Att som vissa bara skriva att man inte är någon saida, men att allt går lösa "billigt" av en gängse VVS-are är inte seriöst och måste få bemötas.

Jag inser dock att trådskaparen, och alla som hädanefter läser tråden kommer att fundera vad som egentligen hände, och för detta ber jag om ursäkt.
Ej heller jag kommer att fortsätta pajkastningen i denna tråd, nu är det upp till läsarna att bedöma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #304 skrivet: 18 november 2010, 12:51:58 »
Vår 'by-rörmokare' har säkert varit i branchen i 30 år och han ville/kunde inte hjälpa mina svärföräldrar med att projektera en konvertering från flis till bergvärme. Han är dock säkerligen väldigt duktig på de saker han brukar jobba med inom den stora VVS-sfären...
Men, han skall iallafall ha cred för att han erkände att det låg utanför hans kompetensområde (Jag vet att han har installerat pumpar, men då har det väl varit enkla standardinstallationer som nån annan har räknat på).
Tyvärr är inte alla lika ödmjuka, utan man tar sig lätt vatten över huvudet och rätt vad det är så står man med ett dyrt halvfungerande system. I de flesta fall pga att nån säljare har lovat mer än vad tekniken klarar.

Så, 30 år i branchen betyder inte automatisk att man kan göra en bra, anpassad, värmepumpsinstallation.

Jag har jobbat i IT-branschen i snart 15 år och har stött på det mesta, men det finns en massa saker jag inte skulle ta ansvar för ute hos en kund.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #305 skrivet: 18 november 2010, 15:20:38 »
Nu kan jag inte låta bli längre utan hänvisar till denna tråd där min installation av frikyla blev som den blev. Installatören i fråga (även ägare av firman) har 40 år i branchen. Han gjorde dessutom ett bra jobb hos mej med installation av bergvärme samtidigt med en konvertering till vattenburet värmesystem....Men frikylan gjorde oss till ovänner. Avgör själva i denna tråd.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36167.0
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #306 skrivet: 18 november 2010, 15:53:33 »
skall göra! vad exakt bör jag notera som jag kan dela med mig av?

Vilken inställning på värmekurva och ev. parallellförskjutning som behövs för att hålla huset varmt eller uppgift om sammanhörande utetemperatur och börvärde. Från det kan man rätt bra uppskatta vilken framledningstemperatur som behövs vid DUT.

Sen behövs det säkert injustering av radiatorerna och för det rekommenderar jag inköp av en IR-termometer. Injusteringen blir betydligt enklare då. Kan man få bort radiatorer som kortsluter flödet vinner man en hel del, jag har själv gått från värmekurva 4.5 till 3.8 och har lite varmare inomhus efter intrimningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #307 skrivet: 18 november 2010, 16:00:04 »
Tack för ert stöd Art Deco, Roland och Digitalrobert.

Stöd... ? Och jag som trodde att jag hade lyckats hÃ¥lla mig utanför "hundslagsmÃ¥let".  :-\
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #308 skrivet: 18 november 2010, 16:04:10 »
skall göra! vad exakt bör jag notera som jag kan dela med mig av?

Vilken inställning på värmekurva och ev. parallellförskjutning som behövs för att hålla huset varmt eller uppgift om sammanhörande utetemperatur och börvärde. Från det kan man rätt bra uppskatta vilken framledningstemperatur som behövs vid DUT.

Sen behövs det säkert injustering av radiatorerna och för det rekommenderar jag inköp av en IR-termometer. Injusteringen blir betydligt enklare då. Kan man få bort radiatorer som kortsluter flödet vinner man en hel del, jag har själv gått från värmekurva 4.5 till 3.8 och har lite varmare inomhus efter intrimningen.
värmekurvna, parallellförskjutning och börvärde - termer jag inte hört talas om förut. Detta kommer bli intressant :D

däremot en injustering av radiatorerna bör ja kunna klara av utan problem. Behöver dock bara veta lite om hur man gör en sån injustering.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #309 skrivet: 19 november 2010, 12:36:15 »
Ja du Robban du mÃ¥ste jobba pÃ¥ S,U,C,K  förening..  :)  Yrkestolthet . Om du bara anade vad det va skulle du förstÃ¥ vad jag menade .

UppblÃ¥st colaburk  *roflmao* dina oförskämdheter biter lika hÃ¥rt som en tandlös baby.
TÃ¥l du inte att höra sanningen om hur det blivit i vissa segment av dom som kallar sig hanverkare eller trampade jag dig sÃ¥ hÃ¥rt pÃ¥ tÃ¥n av den träffen dÃ¥ du känner dig träffad ,inget jag ens bryr mig om .  :)

Och när du sitter med husritningen framför dig Ã¥t nÃ¥gon som vill ha hjälp och det rÃ¥det du ger med det lilla (som du själv skriver)du  kan tillföra och det blir fel Robban . Fixar du till det dÃ¥ Ã¥t den kunden .Kostnader eventuella haverier med mera som kan hända ..?

Hävdar sig i sitt yrke .. Då vissa har svårt att läsa det svenska språket som jag formulera det blir man till slut tvungen att stödja sig på yrkeserfarenheten som finns . det är inte att hävda sig Robban . Det kallas för att styka sin källa på dom uppgifter man skriver om .


Vart nÃ¥gonstans har jag kastat syrliga kommentarer Robban . Infoga gärna dom  sÃ¥ jag kan bekräfta eller dementera dom .
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #310 skrivet: 19 november 2010, 13:03:21 »
Om man tar hem en entreprenör och förklarar hur man vill ha det och svaret alltid är att han vet bäst? Tänk på det cc och orakel.
Självförtroende och ödmjukhet går väl bra ihop?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #311 skrivet: 19 november 2010, 21:44:53 »
förklarar du hur du vill ha det fÃ¥r du det sÃ¥ ocksÃ¥ om det är genomförbart  :),  det är det som är grejen med att ta men en installatör. . man ska kunna fÃ¥ det som man önskar . . .
har aldrig pratat med en kund med inställningen att jag vet bäs då man är på plats för att uppfylla ett önskemål .
cocacola 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #312 skrivet: 19 november 2010, 23:18:55 »
Tack för ert stöd Art Deco, Roland och Digitalrobert.
Ber om ursäkt SgtArdbeg, men jag kan inte låta osanningar stå oemotsagda i en tråd som gäller en investering på över 100 000 kr för en enskild individ, utan jag anser att man måste klara ut vad som gäller, och i denna tråd innefattar det även trovärdigheten hos de som påstår att "allt går ordna med lite handpåläggning" av en kunnig VVS-are.
Så är inte fallet, och det måste få komma fram.

Även jag hoppas att vi kan upphöra med denna typ av diskussioner i var och varannan tråd.

Problemen med för klena radiatorsystem finns, och bör försöka utredas innan "vi i forumet" kan rekommendera en viss anläggning, och en uppskattad besparing. (Inom rimliga gränser)
Att som vissa bara skriva att man inte är någon saida, men att allt går lösa "billigt" av en gängse VVS-are är inte seriöst och måste få bemötas.

Jag inser dock att trådskaparen, och alla som hädanefter läser tråden kommer att fundera vad som egentligen hände, och för detta ber jag om ursäkt.
Ej heller jag kommer att fortsätta pajkastningen i denna tråd, nu är det upp till läsarna att bedöma.

Om detta inlägg är riktat mot mig undrar jag vart jag skrivit att det går att fixa billigt med lite hand påläggning .av en gängse vvsare
att jag sen tycker det är fel att sitta och skriva rÃ¥d om vissa saker utan att ha sett det pÃ¥ plats är fel  Japp och det stÃ¥r jag för . ska jag lämna ett komplett rÃ¥d Ã¥t nÃ¥gon som jag kan stÃ¥ för med funktions ansvar vill jag titta pÃ¥ plats dÃ¥ dessa installationer anpassas pÃ¥ plats efter installtions möjligheter,
Vad är fel i det då Sc:,h berätta rickard
« Senast ändrad: 19 november 2010, 23:33:31 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #313 skrivet: 17 januari 2011, 22:49:48 »
jag funderade på att skriva detta i ett nytt ämne men det kändes lite onödigt med tanke på att det har att göra lite med det som redan skrivits i denna mastodonttråd. Säg gärna till om ja bör skriva om följande i en ny tråd istället så gör jag gladeligen det!


Det har nu gått 1 månad sedan installationen av bergvärmepumpen från IVT. Till en början tyckte jag att huset var lite för kallt men detta har löst sig efter att jag justerat värmekurvan. Har satt en gräns på max 21.6-21.8 grader i huset och det har mestadels varit strax under detta värde - vilket har varit ok för mig.

Nu när det blivit varmare utomhus (3 grader varmt i Sthlm) sÃ¥ märkte jag nÃ¥got intressant - trots att gränsen pÃ¥ värmenivÃ¥n i huset är satt till 21.6 sÃ¥ fortsatte värmepumpen att värma vattnet ut till radiatorerna när rumstemperaturen var 22.1 grader  Först nu mer än 1 timme efter att jag var o kollade upp detta har värmepumpen slutat värma vattnet till radiatorerna. Bör det verkligen fungera sÃ¥här? Borde den inte slutat värma radiatorvattnet när rummets temperatur (där rumsgivaren finns) översteg 21.6 gradersgränsen?


Något jag märkt annars efter en månads användande är att värmepumpen i snitt drar runt 150 kwh per dag. Eftersom jag inte känner någon mer bergvärme så kan jag inte ha någon referenspunkt och undrar därför om detta är normalt eller om det är för mycket energiåtbrukning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #314 skrivet: 17 januari 2011, 23:34:32 »
Rumsgivaren slår inte av/på värmepumpen. Den justerar börvärdet för framledningen upp/ner en aning beroende på skillnaden mellan aktuell och inställd innetemp.

Vad har du för drifttider på kompressorn och tillskottet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!