Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 25 april 2024, 14:29:45 »

Gjort det men, har bestämt mig att byta de tre 16A ut automatiska säkringarna fredag
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 april 2024, 17:49:00 »

Automat säkring i proppskåpet menar jag. Jo trots att man inte rört dessa så kan de fallera (3 ggr 16 A). OBS! De har inte löst ut heller men vid kontroll så släpper en av dem inte genom ström, lurigt va? Tillfällig lösning: Bytt faser i VP´n så den rullar på för tillfället (det är kallt ute)
Kan ha löst, kan vara för att återställa, att dra ner den till botten och sedan upp igen. Jordfelsbrytare brukar vara så, hårt ner, knäpper och upp.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 24 april 2024, 16:11:03 »

Automat säkring i proppskåpet menar jag. Jo trots att man inte rört dessa så kan de fallera (3 ggr 16 A). OBS! De har inte löst ut heller men vid kontroll så släpper en av dem inte genom ström, lurigt va? Tillfällig lösning: Bytt faser i VP´n så den rullar på för tillfället (det är kallt ute)
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 april 2024, 15:27:47 »

Sitter bara en "vippsäkring" i F370. Styrsystem, kompressorn, fläkt etc matas via den. Sedan sitter det tre automatsäkringar i husets el-central för F370. Men det är ytterst sällan automatsäkringar av kvalitetsfabrikat går sönder. Först efter ett flertal fullständiga och stumma kortslutningar kan det börja bli problem. Kan ju annars vara någon av de tre mätarsäkringarna (porslinssäkringar) vid el-mätaren som löser vid t.ex. hög belastning i huset och det kan ge konstiga fel i huset när en fas bakmatas via någon 400 V last.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 24 april 2024, 15:09:07 »

Fortsättning följer: Efter bara någon dag normal drift så vaknade jag av att VP var helt stendöd. Efter reparatören åter igen varit här så konstaterades att det var också ngt fel på elen troligtvis har någon eller några av vippsäkringarna lag av. Elektriker väntas imorgon och jag tror att det är bäst att han byter alla 3 för säkerhets skull.
Sedan ska VP-reparatören återigen göra ett besök för att slutligen komma underfund med om det är ytterligare fel.  ???
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 22 april 2024, 17:55:26 »

Idag konstaterades att eftersom det finns två påfyllnads-ventiler till VP,
en längre in i VP, och när den stängdes i fredags och det blev ingen ökning av trycket värmebärarkretsen i helgen. Ingenting mera görs på VP och den rullar på som vanligt. Case closed
Så skulle jag tappa tryck i värmebärarkretsen till nästa vinter så får jag istället vrida på den inre!

Ps: Reparatören menade på att om det skulle varit internt läckage så hade jag fått ny VP nästan gratis eftersom jag var så väl försäkrad.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 19 april 2024, 14:38:38 »

Jo precis, QM11 och QM13. Enligt den schematiska ritningen sitter de seriekopplade men är tveksam om det är så i verkligheten när man tittar på själva illustrationen av rören under tanken :-\  En spännande fortsättning följer...

Önskar detsamma!
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 19 april 2024, 14:27:26 »

Idag har Nibe reparatör varit här. Det finns tydligen 2 påfyllnadsventiler till värmesystemet, nu är bägge stängda och vi avvaktar till måndag för att se om det är internt läckage och trycket stiger!
Reparatören passade på att rensa tövatten-ledningen och kollade mottrycket i expansionskärlet om det skulle visa sig att VP behålls.

Trevlig Helg
Skrivet av: Josth
« skrivet: 18 april 2024, 15:25:05 »

Ska bli mycket intressant att sedan höra vad som är det egentliga felet och på vilket sätt de tycker man testa F370!
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 18 april 2024, 12:26:48 »

1. Eftersom möjligheten att fylla på värmesystemet med kallvatten också kopplas bort när man stänger av kallvattnet till beredaren så säger detta test inget direkt. Se den schematiska ritningen på F370 på sid 16 i installationsmanualen.

2. När du stängt av huvudkranen för inkommande vatten i huset så finns det givetvis inget tryck i vattnet inne i huset som skulle kunna öka trycket annat än om värmepumpen höjer temperaturen en del för att det är kallt ute. Om kompressorn och kylkretsen fortfarande fungerar normalt så borde det i alla fall inte vara något hål på kondensorslingan inne i tanken.

Hur som helst bör då få hem någon NIBE servicetekniker som kan klara ut var problemet sitter. Tur att det är vår nu för då brukar det vara något lättare att få tag på VVS-tekniker jämfört med vintern.

Du har så rätt så! Inväntar försäkringsbolagens besked, slutar väl med utbyte av ventil till VVB

Tack för all hjälp
Skrivet av: Josth
« skrivet: 18 april 2024, 09:35:58 »

1. Eftersom möjligheten att fylla på värmesystemet med kallvatten också kopplas bort när man stänger av kallvattnet till beredaren så säger detta test inget direkt. Se den schematiska ritningen på F370 på sid 16 i installationsmanualen.

2. När du stängt av huvudkranen för inkommande vatten i huset så finns det givetvis inget tryck i vattnet inne i huset som skulle kunna öka trycket annat än om värmepumpen höjer temperaturen en del för att det är kallt ute. Om kompressorn och kylkretsen fortfarande fungerar normalt så borde det i alla fall inte vara något hål på kondensorslingan inne i tanken.

Hur som helst bör du få hem någon NIBE servicetekniker som kan klara ut var problemet sitter. Tur att det är vår nu för då brukar det vara något lättare att få tag på VVS-tekniker jämfört med vintern.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 18 april 2024, 07:19:34 »

Jobbar hela familjen så det är tomt på dagen hemma, då släpper du ut trycket till 1 bar och stänger av kallvattenet till bereddare/VVB och kollar om det ökar när du kommer hem. Har det ökat så provar du nästa dag med att stänga inkommande vatten. Kan klart bli lite knorr om det inte finns vatten i huset. Men enda möjlighten att få koll på vad som orsaken. Antingen en ventil som läcker igenom, eller värsta senariot. Läck mellan VV och värmedel. Prova och kom tillbaka..
Har testat bägge varianterna:

1 Stängt av kallvatten till beredare VVB och väntat några timmar
Ingen tryckhöjning

2 Öpnat kallvatten till beredare VVB Stängt av inkommande vatten under natten (huvudkran)
Marginell höjning 0.2 Det har varit kallt under natten

Vad jag förstår så är det ventilen till VVB som läcker
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 april 2024, 10:25:37 »

Om kompressorn klarar av att höja kompressorgivarens temperatur till 51 grader så borde den fortfarande fungera som den ska. Tänkte även på förångnings- och avluftstemperaturerna som kan bli konstiga om det t.ex. saknas köldmedia i systemet.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 16 april 2024, 10:14:12 »

Håller med ang tryckskillnaden. Det har ju varit kallt i natt. Allt fungerar som vanligt
Om du undrade över BT18 kompressorgivare så var den kl 08.00    51 grader när den gick, nu när den är vilar så är den på på lägre än 30 grader. Anmält tiii försäkringsbolag och Arctic. Läst på lite om villkor och det verkar som om det inte blir så dyrt för om jag fattat det rätt
Förångare BT16 ligger runt 0 grader då VP värmer huset, när VP värmer VV så ligger den på ca 1-3 grader
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 april 2024, 09:13:47 »

Tryckskillnaden mellan 1,0 till 1,2 är ganska liten och kan helt enkelt bara bero på att vattnet i tanken är något varmare. Men det kanske också skulle kunna bero läckage av kylmedia från kondensorslingen i dubbelmanteln(?) Hur går kompressorn? Arbetstemperaturer? Några larm ännu?
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 16 april 2024, 07:15:38 »

Jobbar hela familjen så det är tomt på dagen hemma, då släpper du ut trycket till 1 bar och stänger av kallvattenet till bereddare/VVB och kollar om det ökar när du kommer hem. Har det ökat så provar du nästa dag med att stänga inkommande vatten. Kan klart bli lite knorr om det inte finns vatten i huset. Men enda möjlighten att få koll på vad som orsaken. Antingen en ventil som läcker igenom, eller värsta senariot. Läck mellan VV och värmedel. Prova och kom tillbaka..
Igår stängde jag av kallvattnet till beredaren VVB och konstaterade, ganska snart, att manometer trycket INTE ökade

Igår kväll (med öppen kran till VVB) stängde jag av inkommande vatten Trycket i manometern har ökat från 1,0 till 1,2

Nu är VP ställd som den var innan (1.0) Manometern började öka i tryck (ca 2,3)
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 april 2024, 17:24:15 »

Förmodligen ett mindre tillverkningsfel i så fall. Inte jätteenkelt att tillverka dubbelmantlade tankar med ett flertal rörgenomföringar. Skulle också kunna bero på helt fel korrosionsskydd i tanken i förhållande till vattenkvaliteten på orten men knappast i Stockholm som har ett mjukt och bra vatten från Mälaren.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 april 2024, 17:20:37 »

Men...rosthål efter mindre än 6 år, är det möjligt??
Jepp med en dålig svets. En por i den och då är det mindre gods i den svetsen. Samt att det tunnare gods i VVB nu för tiden, billigt ska det vara och inte som förr, tilltaget i överkant. Finns VVB som är 30 år gamla och håller än i dag.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 15 april 2024, 17:14:32 »

Men...rosthål efter mindre än 6 år, är det möjligt??
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 april 2024, 14:49:13 »

F370 har en ovanlig och delvis annorlunda konstruktion när det gäller påfyllningen av värmevatten. Enligt ritningen har den en påfyllningsventil som sitter efter kallvattenventilen som fyller på varmvattenberedaren. Stänger man av kallvattnet till beredaren utsätts alltså inte påfyllningsventilen till värmevattnet för något vattentryck vilket man ju vill för att kontrollera om den är tät. Dessutom står det på ett annat ställe i manualen att det inte enbart finns en påfyllningsventil till värmevattnet utan två, QM11 och QM13. Bara en av dem syns i den schematiska ritningen (den andra som syns inritad är en ren backventil). Man behöver alltså själv noggrant studera rören under värmepumpen och göra lite "reverse engineering" för att eventuellt kunna klura ut hur konstruktionen ser ut.

Har man både en bra hemförsäkring och fortfarande Arctic extra tilläggsförsäkring behöver man ju i alla fall inte känna sig allvarligt bekymrad om det skulle vara ett rosthål i tanken. Blir väl bara sänkt årsbonus framöver av det hela även om allt måste bytas.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 15 april 2024, 14:48:20 »

? Om du sätter en plastpåse på avloppsröret går det att se om säkerhetsventilen till värmevattnet står och småläcker hela tiden? Ja det gjorde det! Kanske även expansionskärlet är dåligt så förloppet bir extra snabbt?? Sc:,h
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 15 april 2024, 14:13:29 »

Tackar 25Focus
har nu stängt vattnet för inkommande kallvatten till VVB. Återkommer,
alltid någon på forumet som lär sig något av mitt problem, tackar alla som engagerar sig. Det är alltid bra innan man ringer in felanmälan.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 april 2024, 13:26:04 »

Jobbar hela familjen så det är tomt på dagen hemma, då släpper du ut trycket till 1 bar och stänger av kallvattenet till bereddare/VVB och kollar om det ökar när du kommer hem. Har det ökat så provar du nästa dag med att stänga inkommande vatten. Kan klart bli lite knorr om det inte finns vatten i huset. Men enda möjlighten att få koll på vad som orsaken. Antingen en ventil som läcker igenom, eller värsta senariot. Läck mellan VV och värmedel. Prova och kom tillbaka..
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 15 april 2024, 13:21:00 »

? Om du sätter en plastpåse på avloppsröret går det att se om säkerhetsventilen till värmevattnet står och småläcker hela tiden? Kanske även expansionskärlet är dåligt så förloppet bir extra snabbt?? Sc:,h

Konstaterat idag att det läcker ur avloppsröret (tövattenledning), ett dricksglas på en timma. :( Hoppas det bara är påfyllningsventilen!
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 15 april 2024, 11:48:30 »

ok ska pröva  tummenupp
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 april 2024, 11:23:40 »

? Om du sätter en plastpåse på avloppsröret går det att se om säkerhetsventilen till värmevattnet står och småläcker hela tiden? Kanske även expansionskärlet är dåligt så förloppet bir extra snabbt?? Sc:,h 
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 15 april 2024, 11:11:51 »

Tack Josth för ditt engagemang. Med denna info, vad tror du slutligen?

Idag:

Trycket stod på 2,3  :( stängde av VP genom Norsk reset
Tömde trycket manometern till 0 genom VV  ö-ventilen samt motionerade den. Gick blixsnabbt
(gick inte med KV ö-ventilen, manometern rörde sig inte)
Fyllt på trycket till 1,5 och knäppte på VP´n, tio min senare 2,3 på manometern  :(

Verkar inte vara akutåtgärder som behövs ??

Är det påfyllnadsventilen eller det värre saker?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 april 2024, 22:13:36 »

Skönt att du även har Arctic när något sådant här händer! Säkerhetsventilen kan säkert läcka en del utan att det hörs något som låter högt alls. Bra att titta till manometern på pannan då och då.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 14 april 2024, 20:27:23 »

ok Har den försäkrad via Folksam stor och Acrtic. Men man borde ju ha hört VP säkerhetsventiler löst ut när trycket stiger konstant nu på 2,2 efter ca 1 timma. Ska ha koll till i morgon!
Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 april 2024, 18:01:46 »

I värsta fall kan det ju ha rostat hål mellan beredaren och dubbelmantelutrymmet. Förmodligen då vid någon rörgenomföring.  Om du stänger av inkommande kallvatten till beredaren så borde det upphöra. Problemet på senare årsmodeller av 310P/F370 är väl då att man även stänger av möjligheten att fylla på i värmesystemet om jag tolkar ritningen rätt?

Edit: Tittade återigen på ritningen/schemat till F370 från 2018 och där är det tydligt så att när man stängt av inkommande kallvatten till beredaren så går det heller inte längre att fylla på vatten i värmesystemet så man får alltså ingen tydlig felindikation den vägen. Kanske är det meningen att alla först ska köpa en ny kallvattenventil till påfyllningen och prova först? Tyvärr misstänker jag mer rosthål i tanken.

Edit2: Tittar man t.ex. på Folksam så har de två år utan avdrag och sedan 10% åldersavdrag per år för dessa typer av värmepumpar. Det skulle alltså innebära 40% ålderavdrag plus självrisken man har på kanske 3000 till 5000 kr.
Skrivet av: Mr.Hammer
« skrivet: 14 april 2024, 17:52:59 »

Satt bredvid handukstorken som är ihoppkopplad med värmesystemet och hörde ljud som jag aldrig hört. Idag så kollade jag VP och trycket låg på 2.5 och det har det aldrig gjort tidigare. Öpnade en säkerhetsventil VV och trycket föll snabbt, fyllde på vatten till 1,5, nu jag kollar så ökar det kontinuerlig inom 10 minuter, är nu uppe på ca 2,5. Är det månne påfyllnadskranen som är otät och fyller på vatten i systemet? Eller är det ngt annat.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!