Jag har satt eleffekten till 0 och klarar varmvatten bra ändå nu på vintern. Om det är varmare än -5 så har jag satt cirkulationspumpens hastighet till lägsta och kallare än -5 mitten hastihet, detta ger minst starter på pumpen för mig och en diff inom 7-8grader mellan fram och retur till elementen. Har jag på låg hastighet när det är kallare än -5 så får jag en diff på 12, experterna menar att runt 7 är bra så därför gör jag så.
Shunten har ingen kolla på vart det finns varm vatten att hämta utan bara vrider mer och mer mot rött om framledningen blir för låg. Och när den är på rött så hämtas ju vatten från topp av tanken, har man elen av som jag så blir det ju kallare vatten ut. Det fungerar dock bra hos mig. Detta är en brist i styrsystemet.
Min pump är överdimensionerad och jag har 19 timmar drift och 25 starter vid -10 på kompressorn. Hetgasen ligger på ca 110 grader vid en 55 körning. Jag har lite dålig koll på kompressordelen men jag tror
att det kan påverka hur varmt vatten man har i botten av tanken. ju varmare desto högre hetgas, men detta kanske någon kunnig kan förklara. Pumpen stoppar ju inte för än 130 grader så det borde väl bara vara att köra.
Jag bara hoppas att min kompresser inte ger upp nu i vinter utan väntar till sommaren