Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 6 veckor med EcoAir 107  (läst 7001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
6 veckor med EcoAir 107
« skrivet: 20 januari 2010, 22:33:27 »
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter samt lite funderingar efter att ha kört med EcoEl 1550 samt EcoAir 107 Sedan början av December.

Köpte i oktober hus för första gången i mitt liv, 1,5 plansvilla på 123 kvadrat + källare på 70r kvadrat, byggår 1939, tillbyggt 1989 med drygt 40 kvadrat. Huset har inte haft något direkt underhåll senaste 20 åren, så det finns en del att bita i. Bland det första att åtgärda blev att välja vilket värmesystem jag skulle ha. I källaren stod en kombipanna; El,Olja,ved. Oljetanken tom och skorstenen underkänd för eldning med ved. På 1:a planet fanns även en murad spis. Tidigare oljeförbrukning 3 kubik om året

Efter några timmars flitigt läsande på internet, främst i dennna forumdel så blev valet en CTC värmepump. Några arbetskamrater i symbios med en rörmokare hjälpte mig med installationen, valet blev att docka den mot den befintliga pannan för att på så vis kunna elda vid behov, praktiskt vid ev strömavbrott samt bra för källaren. matrialkostnaden för installationen stannade på drygt 79.000 + 2000 kronor för nya termostater på alla element.

I början av december var sÃ¥ värmepumpen startklar!  Tyvärr valde den att endast fungera i ett par minuter och sedan lösa för hög pressostat, gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng... PÃ¥ forumet, 400 kilowatt EcoEL senare fann jag lösningen, en nästan osynlig returkran under EcoEl är stängd frÃ¥n fabrik, öppnade kranen och sedan dess har pumpen fungerat som den skall.

Lite siffror från EcoEl:

Total drifttid:811 timmae
Förbrukning: 1200 Kwh
Lutning: 55
Justering: 3

Gjorde av med 2000 kilowatt i december, flyttade in 2 dagar innan jul,
lagom tills skorstenspiporna var renoverade och godkända samt braskaminen på plats I Januari har jag hitills gjort av med c:a 1600 kilowatt fram till dags datum.

Med de parametrarna håller jag c:a 20 grader på nedervåningen. Övervåningen är urriven fram till bördningen, och taket har saknat takpannor sedan december pga pågående takbyte, lägg därtill att takkupan som byggts ut i samband med taket fram till för en vecka sedan endast haft beklädnad av T-Wind super, alltså endast vindtät väv. För att göra huset beboligt fick vi sätta en dörr för trappan upp. Expansionskärlet på övervåningen fick vi isolera och elementen på övervåningen likaså, i elementens fall hjälpte det inte, de frös, men med hjälp av kupevärmare så tinade vi upp dem, och som det ser ut verkar de ha klarat sig.

Nu är takkupan igenspikad och isolerad, halva övervÃ¥ningen har fÃ¥tt isolering och temperaturen pÃ¥ övervÃ¥ningen hÃ¥ller nu 6-7 grader.Dock blir elementen uppe endast varma i första cellen, resten av elementen är iskalla...  Har försökt lufta elementen men det kommer varken luft eller vatten, kan de ha blivit täta? Eller mÃ¥ste jag byta ut de gamla elementen pÃ¥ övervÃ¥ningen mot nya, moderna eftersom en värmepump jobbar med lägre framledninstemperatur än Olja/ved?

Har även en fråga om expansionskärl till systemet. Har cts`s egna slutna kärl på 18L samt ett öppet kärl på vinden. Tänkte sätta ett slutet kärl i källaren för att få bort kärlet från övervåningen, hur stort kärl skall jag välja? På pannan står det att beredaren rymmer 105 liter.



Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 22:42:46 »
Elementen på övervåningen är antagligen inkopplade "fel väg", alltså framledningen på returen och returledning på framledningen.
Det ger exakt de symptom du redovisar.

Slutet kärl skall vara ca 7% av de totala vattenvolymen i radiatorkretsen, vattnet i beredaren expanderar via säkerhetsventilen de gånger det behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2010, 23:01:56 »
Elementen på övervåningen är antagligen inkopplade "fel väg", alltså framledningen på returen och returledning på framledningen.
Det ger exakt de symptom du redovisar.

Slutet kärl skall vara ca 7% av de totala vattenvolymen i radiatorkretsen, vattnet i beredaren expanderar via säkerhetsventilen de gånger det behövs.

Tack för tipsen. Känner man på rören som går upp till ena elementet så är röret som går via termostaten varmt, men returledningen är nästan iskall ( rören sitter synliga i köket ). För nån vecka sedan höll de nästan samma temperatur.

Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2010, 16:47:42 »
Kul att höra att en till bor under liknande förhÃ¥llanden ;D. Även jag har dockat min Eco El mot den gammla vedpannan. Jag har bara 1st 18l ex.kärlet i källaren (2vÃ¥ningar tot.175 kvadrat).                                                                                                                                                     Och även jag hade problem med cirkulationen pÃ¥ övre vÃ¥ningen. Det visasej att rören var nästan helt igen av rost,avlagringar sÃ¥ efter rörbyte sÃ¥ blev det enorm skillnad.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2010, 18:06:09 »
Min gissning...

är att rören och ventilerna satts igen med rost och avlagringar efter frysningen.
Du borde kolla att du har en smutsavskiljare/filterball och tömma den. Det är inte riktigt bra att ha för mycket smuts i systemet. Ecoairs värmeväxlare kan sätta igen.

Kanske kan du klara dig till våren?. Och tappa ner systemet, spola ur och montera tex en Spirovent Air&Dirt.

Tycker det låter som du har gamla hederliga element med stor vattenvolym. Dom passar utmärkt till en värmepump.

Klokt att ta bort expansionskärlet från övervåningen av flera skäl. Om du inte eldar med ved eller olja, tycker jag att ett slutet 18l borde räcka. L/V går med ganska små tempskillnader. Själv kör jag med 18l.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad maradona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2010, 17:25:35 »
Kwh: Eldar du ofta i din panna? Tycker det låter vågat att elda med bara ett 18 liters expansionskärl? Har inte provat att elda än, men innan vi kopplade in pumpen eldade vi ett par gånger och då blev elementen uppe riktigt varma. Ett element på övervåningen är pga ombyggnad bortkopplat för stunden, där har vi dragit upp nya pex-ledningar. I samband med att vi kopplar på det får vi ta oss en titt på rören och termostaterna. Ett smutsfilter verkar vara behövligt att koppla på, får nog bli ett sådant.

Hur går en spolning av systemet till? Behöver man någon särskild utrustning till det?


Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2010, 01:12:47 »
Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2010, 07:10:09 »
jag har 25 lit exp  det gÃ¥r utmärkt för mig att elda. Beror lite hur stor volym man har pannan
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2010, 17:44:24 »
Hur går en spolning av systemet till? Behöver man någon särskild utrustning till det?


Om du kan vänta till våren, så fixar du det enklast med en trädgårdsslang........

Skuva loss anslutningarna till Ecoair utomhus. Anslut tvÃ¥ trädgÃ¥rdslangar till rören in i huset. Den ena anslutningen  (framledningen) till kommunala vattennätet och den andra till en hink. Släpp pÃ¥ vattnet försiktigt via en kran och tänk pÃ¥ att det är högt tryck (kanske 10kg mot 1kg som radiatorsystemet är vant vid). Kolla vad som kommer ut i hinken och kolla att alla temostaterna är vidöppna, CP+ev laddpump gÃ¥r och alla element och rör i huset blir iskalla.

Skönt att kunna stå utomhus och slabba med sånt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2010, 23:42:02 »
Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.

Att byta ut det syrefattiga vattnet i radiatorerna är det absolut mest effektiva sättet att få dom att rosta sönder innefrån....... :,v(



Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2010, 09:57:27 »
Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.

Att byta ut det syrefattiga vattnet i radiatorerna är det absolut mest effektiva sättet att få dom att rosta sönder innefrån....... :,v(

Och att inte...

spola ur systemet är det mest effektiva sättet att få L/V's värmeväxlare att sätta igen av smuts och rost. Och därmed få lägre effektivitet på pumpen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2010, 12:51:46 »
Nej jag eldar inte ofta i pannan i källaren. Dockningen är endast tänkt till vid strömavbrott. Jag bara fyllde (med vanlig trädgårdsslang)&tömde mitt system några gånger, sen efter en tids drift har jag åter igen bytt vattnet 3 gånger vilket verkligen var behövligt då vattnet var väldigt rostigt.

Att byta ut det syrefattiga vattnet i radiatorerna är det absolut mest effektiva sättet att få dom att rosta sönder innefrån....... :,v(

Och att inte...

spola ur systemet är det mest effektiva sättet att få L/V's värmeväxlare att sätta igen av smuts och rost. Och därmed få lägre effektivitet på pumpen.

Så för att rädda radiatorer från att rosta sönder och VV att gegga igen så har man filter och ser till att inte fylla på syrerikt vatten

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2010, 18:39:30 »
om man spolar en nån gång är inte så farligt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2010, 21:03:02 »
Jamen herregud! ;D Vatten utan syre? Rent väte då? *roflmao*
Läs HELA tråden! Jag tror inte att det hjälper "maradona" att montera ett filter om
han reda har stopp i rör/ventiler. ;D

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 veckor med EcoAir 107
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2010, 21:50:23 »
Så för att rädda radiatorer från att rosta sönder och VV att gegga igen så har man filter och ser till att inte fylla på syrerikt vatten

Du är klok du...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!