0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Speciellt om man tittar på framtida reduktionsplikt, och de höga priser som biobränslet har så kan man lätt räkna ut vad som kommer att hända.Redan 2025 skall vi ha 50% förnyelsebart i Dieseln, det kommer ju inte gå köra diesel under de förutsättningarna.
Tanken hos installatören är inte helt fel, det som talar för ditt synsätt är att du har bensinbilar, hade du haft diesel så skulle du vara tungen att köpa laddbil inom max 3 år.Är det någon som vill lämna ekorrhjulet och satsa på en ny karriär så kan jag tipsa om att börja köpa upp billiga dieselbilar och exportera dem till mindre PK länder de närmaste åren.Just nu är det konstlat höga priser på begbilarna, men med stigande inflation, högre räntor, höga elpriser och drivmedelspriser så kommer efterfrågan snart dyka på begagnade dieselbilar, de kommer att bli riktigt heta potatisar att sitta med om något år.Speciellt om man tittar på framtida reduktionsplikt, och de höga priser som biobränslet har så kan man lätt räkna ut vad som kommer att hända.Redan 2025 skall vi ha 50% förnyelsebart i Dieseln, det kommer ju inte gå köra diesel under de förutsättningarna.Om vi inte får en annan regering förstås, men det verkar ju inte så troligt.https://www.circlek.se/drivmedel/miljoinfo
Inom Jordbruket går det ofta mer omärkligt förbi, lantbruk läggs ned efter generationer för att det inte finns lönsamhet, ingen i familjen vill ta över,
Ja, har de råd med dubbla bränslepriser, dubbla foderpriser, tredubbla elpriser så måste det vara en strålande affär att driva jordbruk.Nu vet jag inte var du Smurfen bor, men här i Piteå kan jag hålla med om den bild du beskriver så länge man håller sig från E4 - lokalt är det mest Svenska skyltar, men ligger man på E4 även här i norr så är det stor andel utländska ekipage som rullar på vägarna.Och söderut påstås det ju vara mycket värre, vilket jag också såg redan för flera år sedan när jag flyttade våra barn mellan olika andrahandsboenden i Stockholm och Katrineholm under skoltiden - där var det knappat några Svenska lastbilar alls på vägarna.Men det kan ju ha ändrats på de 3-5 år som gått sedan dess. Ni tycker alltså att det är bra som det är, och kommer att bli bättre framöver om jag tolkar er rätt.Intressant.
Ska snart godkänna en offert/installation av solceller.Installatören försöker att övertyga mig att installera en laddbox med för att få grön rabatt...Saken är att vi inte har någon elbil! Och det är osäkert om vi skaffar en närmaste året!Våran bilflotta ()) består av 2 bensinbilar från 2011.En MB C 180 kombi med dragkrok (9500 mil på mätaren) och en MB E 200 Coupe (2011 med och 4600 mil på mätaren). En släpvagn obromsat på 750 kg och husvagn 1400 kg totvikt. Och det är bara jag som har körkort.Jag tänker högt nu... För att skaffa en elbil som kan dra minst 750kg obromsat krävs minst 400' (begbil).Med våran körsträcka (ca 900 mil om året) ser jag ingen lönsamhet i att byta.Varför satsa på en elbox då? Visst jan jag tänka mig att installera 3fas 16A uttag...Hur bör jag tänka?400'? Då satsar jag hellre på en jordvärmepump... Eller?
Fungerar alla dagens laddare med framtidens 800 V (eller mer) teknik?Det är väl möjligen något som man kan kolla upp innan man köper nåt som man kanske kommer att behöva i framtiden.
Om man köper en laddbox nu och planerar att köpa en elbil om t ex 10 år, kommer då den laddboxen att passa ihop med den framtida elbilen?Redan idag är ju HVO praktiskt taget 100 % förnyelsebart. Om inte annat så får man väl börja konvertera dieselbilarna till dieselgasdrift, använda flytande diesel via spridarna bara som tändbränsle och ta huvuddelen av energin från gengas.
Mmm, jag tänker ändå att man bör kolla upp det, det vore ju dumt att sätta in en laddstation för 400 V elbil och så är 800 V mer eller mindre standard om några år.Jag vet inte hur det där styrs i laddstationerna, så det kanske inte alls är ett problem.Har inte läst något om att Kias EV6 som har 800 V batteri inte skulle gå ladda på de publika laddstationerna i alla fall, så troligen är det inga bekymmer.