Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga kg/h förbrukar brännaren?  (läst 6068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Hur många kg/h förbrukar brännaren?
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:50:09 »
Hej,

På min Oljebrännare, BEO 10v, sitter en gångtidsmätare. Utifrån den borde jag enkelt kunna räkna ut effekten. Det behöver inte vara helt exakt, mest så jag får en fingervisning. Jag vill inte underdimensionera vp+elpatron. Jag vet ungefär årsförbrukningen av olja, och den är inte anmärkningsvärt hög för ett hus på 200m2 från 30-talet, men jag är rädd att jag har hiskeligt hög toppförbrukning när Kung Bore kommer och hälsar på. Jag har ibland gångtider på 10-14 timmar/dygn. Hur många KW blir topparna då?

Brännarens data säger enl manualen:
Oljemängd: 1,2-3,2kg/h
Effekt: 14-38kw
Rekomenderat pumptryck: 10 bar
 :,v(

Jag har munstycke 0,5 80o och ett serviceprotokoll som säger: "P=12kg ATÖ" (pumptryck?)

Jag antar att effekten mest är beroende av pumptryck och munstycke men jag har inte hittat något sätt att räkna ut den. Kan nån hjälpa mig?

mvh Proffessorn
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur många kg/h förbrukar brännaren?
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 14:16:38 »
För att fÃ¥ fram nÃ¥got riktigt vettigt av siffrorna, behövs även verkingsgraden. Men om man struntar i räkningen sÃ¥ brukar pannor med en  BEO 10 vara kapabla att lämna drygt 20 kw i topp effekt. Vilket är den siffra du är pÃ¥ jakt efter.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur många kg/h förbrukar brännaren?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 14:29:31 »
För att få fram något riktigt vettigt av siffrorna, behövs även verkingsgraden.

Ja, verkningsgraden få man uppskatta. Panntrimmarna har skrivit 91,6% på senaste protokollet men det är antagligen lägre. Alla retarder-plåtarna är borttagna för att höja rökgastempen pga kondensproblem i skorstenen. Jag tänkte räkna med 80-85%. Så himmla noga är jag inte heller.

Men om man struntar i räkningen sÃ¥ brukar pannor med en  BEO 10 vara kapabla att lämna drygt 20 kw i topp effekt. Vilket är den siffra du är pÃ¥ jakt efter.

Är det verkligen så enkelt? Manualen säger ju att brännaren ger 14-38kw och det verkar dessutom som att jag har lite högre tryck än rekomenderade 10 bar?

/Proffessorn
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur många kg/h förbrukar brännaren?
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 14:39:05 »
Jag ringde Bentone och de var väldigt hjälpsamma och trevliga. Svaret jag fick var att det munstycket ger ca21kw vid 10bar pumptryck och vid 12 bar blir effekten istället ca24kw.

/Professorn
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur många kg/h förbrukar brännaren?
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2006, 16:49:21 »
Det verkade som jag min uppskattning inte var så tokig.

0,5 på munstycket står för gallon
80 är spridning på oljedimman från munstycket.

Dessutom så brukade maxeffekten på pannorna ligga på ca: 25 kw vid oljedrift för hyffsat moderna oljepannor.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!