Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Riktvärde pÃ¥ ventilation i ett poolrum?  (läst 9204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« skrivet: 05 november 2012, 07:53:14 »
Min bror har ett poolrum i huset. Där har en gång suttit en stor vent låda i garaget. Vad man kan se så har det varit frånluft vid alla fönster i poolrummet och tilluft på ett ställe i poolrummet. Tilluft och från luft till aggregatet har skett genom två hål bredvid aggregatet i väggen i garaget. Han använder inte poolen nu. Men har planer på att göra det. Då måste vi ha dit ett nytt aggregat. Tyvärr har förra ägarna rivet ut det gamla >:( Hur mycket ventilation behövs om man ska ha poolen uppvärmd? Måste ju veta hur stort aggregat jag ska få dit. Poolrummet är på ca 50 kvm.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 15:23:55 »
För det första borde det vara tilluft vid fönstren och en central frånluft.
Minimikravet för ett badhus är 15 l/s och kvadratmeter så 750 l/s gäller för din yta. Behovet av luftväxling, luftvärme och avfuktning kräver ca 4 omsättningar/timme - också detta gäller ett bad för allmänheten.

Även om det gäller ett privat poolrum så krävs ganska stora luftmängder, mitt tips är att titta på aggregat med återluft. Vintertid behövs minst 30% uteluft och på sommaren 100%.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2012, 15:33:39 »
För det första borde det vara tilluft vid fönstren och en central frånluft.
Minimikravet för ett badhus är 15 l/s och kvadratmeter så 750 l/s gäller för din yta. Behovet av luftväxling, luftvärme och avfuktning kräver ca 4 omsättningar/timme - också detta gäller ett bad för allmänheten.

Även om det gäller ett privat poolrum så krävs ganska stora luftmängder, mitt tips är att titta på aggregat med återluft. Vintertid behövs minst 30% uteluft och på sommaren 100%.
Okej. Det är möjligt det ska vara tilluft vid fönsterna. Jag gissade bara att det var från luft. Det kan jag iofs kolla upp då en liten toalett i poolrummet är kopplad till något av dessa rören. Det bör ju vara på frånluftsröret.
så vi snackar ungefär samma ventilation som i ett badrum? 750 l/s på 50 kvm är ju jäkligt rejält. Vi provade att värma poolen en sommar utan ventilation. givetvis blev det jäkligt fuktigt och luktade klor i hela huset ^-^. Vi får ju köra med en avfuktare också. Men ett agreggat som klarar 750 L/S måste ju stort.
Det går väl inte med vanliga FTX som man har till hus?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2012, 19:22:50 »
Det finns oftast 2 orsaker som gör att det luktar klor.
Dålig ventilation men framförallt skitigt klor, smuts/bakterier som träffas av klor bildar kloraminer som avger KRAFTIG klorlukt..

Hade jag en pool i en villa hade jag satsat på en avfuktare och framförallt använt mig av poolduk ala bubbelplast typen, minskar avdunstningen kraftigt..

För att bibehålla bra vattenkvalité bör du även byta ut 30liter vatten/per badande och dag..

Om du vill ha bra vattenkvalité:
Använd en produkt som har klor och inte skräp, riktigt klor har ca 67% klor och klor i dunkform har en klorhalt av ca 15-23 % och ännu mindre om det förvarar det i värme..

Superkvalite: Lägg ett lager Hydroantrasit "Kol" högst upp i sandfiltret tummenupp

"Fast nu var det ju luften du ville ha bra Sc:,h"



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2013, 09:27:36 »
Hej
Nu har den stora husrenoveringen dragit igång. Det ska installeras vattenburen värme i huset och en luft/vatten maskin med pool styrning.
Angående ventilationen så ska det tydligen vara tilluft vid fönsterna och inte frånluft som jag trodde?
Eftersom poolen förmodligen kommer bli väldigt sparsamt använd tänkte vi snåla in på ventilationen genom att köra utan återvinning.
Den kommer ändå bara att värmas på sommaren. Så min tanke var att sätta in en fläkt för frånluft och en för tilluft. En avfuktare är också på sin plats i ena hörnan. 750 l/s låter brutalt. En fläkt som fixar det blir nog ganska stor. en sån här är på 400 l/s.
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/3864-ostberg-kanalflakt-ck-315-c-392l-s.html
Skulle försökt få dit en lite kraftigare. Och en likadan på tilluften. Så blir det ju hyfsat balans och betydligt billigare än ett aggregat med återvinning som närmar sig lätt 50000 kr.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2013, 14:34:51 »
Är poolrummet ihopbyggt med huset bör tilluften istället tillsättas i rummen utanför poolrummet sÃ¥ inte fukten kan tryckas ut dit. DÃ¥ brukar det lukta klor i hela huset. Strunta i sÃ¥ fall i tilluftsfläkten och lÃ¥t ersättningsluften komma frÃ¥n övriga huset. Skulle du senare ordna vvx sÃ¥ bör även dennas tilluft i huvudsak tillsättas utanför poolrummet. Poolöverdraget gör att du temporärt kan minska frÃ¥nluften rejält  och lÃ¥ta avfuktaren sköta resten. Se bara till att all fuktig luft hÃ¥ller sig kvar i poolrummet. Med den ventilation som skulle krävas för att hÃ¥lla fukt o lukt stÃ¥ngen under vintern sÃ¥ är ett vvx värt pengarna. Själv skulle jag satt in ett vvx som klarar vinterhalvÃ¥ret och en kompletterande forseringsfläkt att användas under sommarhalvÃ¥ret.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2013, 15:12:29 »
Till och frånluft är i samma rum som det är idag. Det finns två stycken rektangulära rör som kanske är ca 10 x 30 cm som går genom något rum och ut i garaget där aggregatet suttit. Men Vi är inte säkra på hur det fungerat. vi har foto från ommålningen av garaget och där syns det på färgen på väggen att det suttit ett stort aggregat. ca 1x1x1.5 meter. Men det finns bara ett 100 mm hål i väggen ut från garaget. Jag trodde det fanns två. En för gammal luft ut och en för ny in. Men så var det inte. Jag fattar inte hur det har fungerat. Poolrummet är stängt från övriga huset bortsett från tvättstuga och en fd bastu.
Eftersom aggregatet som suttit där en gång i tiden varit så stort så borde det ju varit något med återvinning. konstigt bara att det bara finns ett hål i väggen. Så jäkla synd att dom andra ägarna inte låtit aggregatet sitta kvar även om det förmodligen var i sönder. Hade ju varit enklare att få liv i det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2013, 08:03:33 »
Det lÃ¥ter som en Munthers avfuktare har suttit där. DÃ¥ sitter ventilerna rätt men är ingen ventilation utan  bara avfuktning.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2013, 09:34:29 »
Jag har funderat på det också. Om det har varit en avfuktare. Men så fall har där ju inte varit någon ventilation. Och det tycker jag låter konstigt.
Det står en vanlig typ Woods 36 avfuktare i hörnet av poolen. Även om den blivit utbytt så ser det ut som där har varit en avfuktare alltid för där är ingjutet ett rör för kondensvattnet plus att där är en fast el plint den är inkopplad på. Så jäkla synd dom rivit bort det gamla aggregatet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2013, 21:11:30 »
I mitt poolrum är aggregatet bortkopplat av tidigare ägare. Sitter 8 st 125 rör med frÃ¥nluft kopplat till en lÃ¥da pÃ¥ taket där fläkten tidigare suttit. SÃ¥ nu gÃ¥r det med självdrag. Har en luftavfuktare som gÃ¥r hela tiden och poolen täckt. SÃ¥ har det vart sen 80 talet. Tydligen drog huset 10 m3 olja när frÃ¥nluftten var igÃ¥ng utan värmeväxlare. Har även suttit airotemprar där för att värma.  Jag känner ingen klorlukt inne i huset
Ska köpa mig en mätare och se vad luftfuktigheten är tänkte jag
När ungarna blött ner hela golvet då känns det att det är rejält fuktigt, men efter 2 timmar så har golven torkat och det börjar kännas normalt igen.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2013, 21:42:47 »
Eftersom poolen kommer bli väldigt sparsamt använd. Om den ens kommer bli använd. Så kommer den så fall bara användas lite på sommaren. Och då känns det som att vanlig ventilation utan återvinning duger gott. Plus avfuktare och täcke. Känns inte vettigt att investera i ett ftx i poolrummet. Då hade det varit vettigare att ha det i resten av huset.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riktvärde på ventilation i ett poolrum?
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2013, 21:47:19 »
Se till att det finns dörr+dörrstängare till poolrumet så kommer det inte att lukta klor i övriga huset
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!