Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?  (läst 7045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Hej!
Vi behöver måla gavelspetsarna senast i helgen, och på en sida går det utmärkt att komma till, på en sida står det ett garage 2,5 meter från husväggen så där kommer man inte till med lyft, på tredje sidan står det en altan som i nödfall kan rivas (plasten är redan av, men vi tänkte inte riva mer än så), så ska man ha lyft måste man ha en rejäl som kommer åt gavelspetsen om vagnen står på sidan av altanen.

Vi har en 8-meters stege och nocken är på ca 9,5-10 meters höjd, och ingen av oss är särskilt erfarna stegklättrare.

Alternativet är förstås att köpa en 10-meters stege, men priser jag hittar är på närmare 6000 spänn, och det är liksom nu den behövs, sen igen om 15 år när det är dags att måla nästa gång.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2011, 13:28:47 »
Ingen granne eller vän du kan låna stege av, alt hyra.
Har du väl stege att jag letat efter någon som kunde klättra upp och måla.
På blocket hittar du lätt folk som gör dessa jobb. Själv skulle jag inte palla att så på en 10meters stege o måla. :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2011, 14:53:13 »
Mellan garage och hus så får du in en smal ställning, finns att hyra billigt (jag hyr på Cramo).
Men ovanför altan vete katten, om plasten är av kanske du kan ta takreglarna också och smäcka upp ställningen där med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2011, 15:24:40 »
Jag skulle nog fixat en stege. Men annars finns det ju rejäla skyliftar att hyra hade hem en 24 meters i höstas när jag plockade ner några träd på tomten då kan du stå en bra bit bort och ändå jobba på 10 meters höjd men dom är rätt tunga tror den vägde 2600 kilo så det blir Överlass på B kort om man hämtar själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2011, 15:30:48 »
SprutmÃ¥la med ett lååångt munstycke  Thumbsup
Annars skulle jag ha hyrt en hög och smal byggställning på Cramo.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2011, 15:45:23 »
Gör som smurfen, vi målade vårt nya hus i sommar, ca 7.5-8 meter till nock, 10 meters stege, men 1m takutstick, ej kul att måla med stege, likadant vindskivorna, och 3 varv, går att fuska med stege om det skall bättras, är ändå erfaren på höjdarbete, men ej bekvämt.

Målade det jag kunde med stege, sen hyrde lift och målade järnet i ett dygn..

Hyrde skylift med bra räckvidd, med bra utskjut, då är det inga problem, och se till att den har drivning på hjulen, tunga som as..

Tror du slipper riva altanen...men visst är altanen på den låga sidan på huset? Alltså ej på gaveln..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2011, 16:03:39 »
Vi klurar på om det kan gå att krångla upp en ställning mellan reglarna kanske, men det beror ju på hur den är konstruerad. Numera har det väl blivit modernt med ställningar i aluminium som är i större delar, så det kanske blir svårt. Tänkbart att man kan plocka av läkten, men stolarna vill vi nog helst ha kvar.

Alternativet är att bygga en ny veranda.

Vi har tre gavlar på vårt hus, så det är altan under en gavel, garage vid en, och den sista gaveln är mot framsidan, där finns det ingenting (annat än 8 meter gräsmatta och sen en gata)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2011, 16:08:21 »
Cramo brukar hyra ut Layher ställning då är det inga problem att bygga men dom blir tunga tror du får inte med 8 meters hög ställning på bilvagn om dom inte har Layher i aluminium men det brukar vara ovanligt. Smidigare med skylift och kostar nog lika om man bara ska måla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: För smalt för skylift/släpvagnslift - hur göra?
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2011, 16:10:28 »
Skylift kostar 1500 kronor per dygn, en människa som jobbar åt en firma bor längre ner på gatan erbjuder att köra med en ställning till oss när han åker hem från jobbet (egen lastbil). Detta kostar 184 kronor per dygn. Han skulle komma hit och kolla om det funkar bara.

Vi får se hur det går! På måndag kommer markisfirman och monterar markiser, då ska det helst vara färdigmålat.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
man kan ställa ställningen på taket på altan, bara lägg långa plank som delar kraften bara, eller osb som man brukar köra med också. själv byggde jag om min gavel i fjol, men jag har egen byggställning. Både burton och modex. Burton är rör o kopplingar, medans modex är en systemställning liknande layher.

För övrigt köper jag modex ställing om nån säljer

skicka pm i så fall
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!