Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!  (läst 12096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« skrivet: 06 februari 2011, 15:29:57 »
Jag har en Nibe Fighter 640P från 2008 som för ett par dagar sedan helt utan vettig anledning började "lösa ut" med felmeddelandet "A03".
Då skedde det ca. två gånger om dagen, men idag så går kompressorn inte mer än ca. två-tre minuter innan den löser ut.
Jag har kollat och rengjort alla donen och filtret och även provat att ta bort ett don helt. Så problemet är inte luftflödet.
Har även kollat så det inte är högtryckspressostaten.

Nån som har något bra tips på vad det kan vara?

Dessutom verkar det inte som om man kan få varmvatten i reservläget utan endast värme. Känns lite knepigt eftersom det finns en elpatron.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2011, 15:50:24 »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2011, 17:05:09 »
Blir till att ringa en reparatör imorgon. Antar att man inte kan fixa det själv.
Läste i den andra tråden att pannan ska fungera ändå fast enbart med elpatron när larmet har löst ut. Stämmer verkligen detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2011, 14:03:30 »
I manualen står att den ej producerar varmvatten i R-läge. Elpatronen ligger utanför tanken på 640P (exakt flöde svårt att se då systembeskrivningen aningen otydlig). Eftersom pannan är relativt ny och den går några minuter innan "A 03" skulle jag gissa på igensatt expansionsventil innan förångaren. Det blir då extra kallt alldeles efter expansionsventilen (där förångningstemp mäts) om bara lite köldmedia kommer förbi och direkt förångas. Byte av expansionsventil i så fall... Låter kompressorn normalt de minuter den faktiskt går?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2011, 16:28:44 »
Det stämmer att man inte får något VV i R-läget.

Men det beror på att växelventilen ställs mot värmeproduktion i R-läget.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2011, 23:17:32 »
Har inte märkt av att den låter annorlunda den korta tid den "fungerar".

Med lite fipplande så gick det att låsa styrdonet till växelventilen i ett mellanläge. Kallade på extra varmvatten, då öppnade den och när den var halvvägs så drog jag ur sladden.
Kör nu på detta vis i R-läge med reservtermostaten satt på ca.50 grader. Kan jag göra så till reparatören kommer på onsdag eller finns det någon risk att jag har sönder någonting på pannan?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2011, 08:55:53 »
Inget kommer att gå sönder men du får halvdåligt med både varmvatten och värme eftersom de delar på 3kw elpatron.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2011, 10:41:29 »
Elpatronen ska ju vara p 9kw.
Är den strypt i R-läget?

Om jag låter styrdonet vara urkopplat och i samma läge som jag berättade om och sedan startar pannan och låter den gå med utlöst larm. Får jag då 9kw?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2011, 10:52:47 »
3kw max i R-läge, förutsätter att elpatronen är kopplad för 9kw.
Är den kopplad för 8kw får du bara 2kw i R-läge.

I R-läge drar reservtermostaten kontaktor för elsteg 1.

Om jag låter styrdonet vara urkopplat och i samma läge som jag berättade om och sedan startar pannan och låter den gå med utlöst larm. Får jag då 9kw?

Rent teoretiskt så borde du få det men i och med att styret prioriterar VV som den kör med enbart kompressor så kommer den att vilja höja VV-temp innan den slår över till värme och inte lyckas med detta eftersom din kompressor inte går.

Tyvärr är du nog hänvisad till 3kw reservläge som du nu faktiskt lyckas få till både VV och värme men VV-temp och framledning kommer att ha samma temperatur.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Generalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 10:20:25 »
Prova stäng det interna uteluftspjället som sitter ovanför filterkorgen. får den för mycket kalluft utifrån så får du A-03 :)

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 640p - A03? Hjälp!!!
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2011, 10:55:02 »
Har haft en tekniker hemma och konstaterat att en expansionsventil som hade pajat.
Så dom måste tömma den på köldmedium och byta ventilen.

Blir till att ringa försäkringsbolaget.

Ett stort tack för alla tips.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!