Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare eller rumstermostat?  (läst 3344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Rumsgivare eller rumstermostat?
« skrivet: 14 oktober 2009, 12:19:27 »
Har en nibe 360p med endast utegivare idag. Eftersom jag eldar i kamin ibland och har stora fönster mot sydväst så vill jag ha någon form av bromsning av pannan för att inte få överdrivet varmt inne. Jag har vattenburen golvvärme i träbjälklag som inte styrs av termostater.

Till min version av 360p så kan jag koppla en termostat. Som jag förstått det så ställer man in en temperatur då pannan går över till en förinställd förändring av värmekurvan. Tex om man ställer termostaten på 22 grader och kompensationen på -3 så förskjuts värmekurvan 3 steg nedåt när innetempen överstiger 22 grader. Detta är den enda förändringen som görs. Dvs om det blir 25 grader inne så sker ingen ytterligare kompensation, inte heller om det skulle bli kallare så kan man kompensera för detta.

Alternativet är en rumsgivare som känner av temperaturen och skickar info till pannan som justerar framledningstempen. Med denna variant så kompenserar pannan mer ju mer temperaturen avviker från den önskade rumstemperaturen.

Det finns alltså ingen fördel med termostaten rent funktionsmässigt men kostnadsmässigt blir givaren ungefär en tusenlapp dyrare om jag köper orginaldelar eftersom jag måste byta CPU i pannan för att kunna använda givaren.

En ny CPU kostar 550 spänn plus frakt, en givare NIBE RG10 kostar 1100 plus frakt. En termostat NIBE RT10 kostar 700 plus frakt men det borde väl funka med vilken potentialfri termostat som helst? Clas Ohlson har en för 200 spänn http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137950121.
 
Jag har testat lite vad det skulle innebära om min värmekurva kompenseras under de förhållanden som varit de senaste dagarna (0-7 grader) vilket är ganska typiska temperaturer för vintern här på västkusten. Jag kör kurva 5 med -2 i förskjutning. Framledningstempen ligger på 28-25 grader vilket innebär att jag under 95% av året inte kommer att kunna kompensera med mer än ett par grader i framledningstemp eftersom framledningstempen därefter närmar sig innetempen.

Indikerar detta att det är fullt tillräckligt med en termostat som bromsar pannan med typ -3 i förskjutning när andra värmekällor pressar upp innetempen till 22 grader, eller får jag ett så mycket bättre klimat och /eller ekonomi om jag satsar på en givare? Jag kan inte se att jag har något behov av att justera pannan uppåt för att det blir för kallt.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Rumsgivare eller rumstermostat?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2009, 17:39:20 »
Hej
Har du en gammal vp eftersom du måste byta CPU? På de nya 360P är det bara att ansluta.
Är övertygat om att du får en bättre reglering med en RG 10 än med en vanlig termostat med potentialfri kontakt (RT 10). de flesta sådana har en hysteres som är uppemot 1 ºC vilket är mycket. dessutom så får du med RG10 större reglering med större avikelse.
Jag skulle satsa på RG 10. an. Du kan ju alltid löda ihop en själv för 50:-.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare eller rumstermostat?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2009, 22:44:23 »
Timer på vp, som du sätter på när du ska elda, värmepumpen står helt still under tiden! Det blir ändå för varmt inne.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare eller rumstermostat?
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2009, 00:10:09 »
Min panna är 4 år gammal och har inte meny 6 aktiverad, därför måste jag byta CPU om jag ska sätta in en RG10.

Om solen ligger på eller om jag eldar i mitt hus så kan jag egentligen i stort sett alltid stänga av pannan. En tanke med en termostat skulle därför kunna vara att ställa in en kraftig förskjutning av kurvan när den slår till vid t ex 22 grader och sänka kurvan med 3-4 steg. I det temperaturspann som gäller under 95% av en vinter typ -2 till +7 så kommer det innebära att framledningstempen hamnar under eller nära de 23-25 grader som det blir inne vid sol eller eldning.

Frågan är hur pannan skulle reagera av en så plötslig sänkning av framledningstempen och motsvarande höjning när rumstemperaturen sjunkit när solen gått ner eller elden falnat. Blir det någon energivinst att göra så mot pannan eller blir den bara stissig och förbrukar en massa extra energi?

Och hur trögt är egentligen ett vattenburet golvvärmesystem som ligger i träbjälklag? Om det är 22 inne och pannan varit sänkt under ca 10h och det är 22 gradigt vatten i rören och det är nollgradigt ute och termostaten säger att temperaturen är på väg ner och bör-värdet på framledningstemperaturen justeras upp till de 28-29 grader som krävs för att hålla 20 grader i innetemp utan påverkan från andra värmekällor. Kommer golvvärmesystemet hinna igång för att bromsa tempsänkningen vid 20 grader eller tror ni att den kommer att sjunka mer för att sedan stiga igen?
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 00:14:09 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!