Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av grundvatten värmepump  (läst 3345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sibyll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Byte av grundvatten värmepump
« skrivet: 21 augusti 2009, 21:59:33 »
Är det nÃ¥gon som har förslag pÃ¥ vad jag ska byta min gamla grundvatten värmepump Maneurop modele mt100hs4 48889 6.2kw till. Bo ytan är  ca 600km. Har bytt aku-tank och allt annat nu Ã¥terstÃ¥r bara själva värmepumpen.
Tack på förhand... :)

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av grundvatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 19:40:23 »
Det är synd att ingen kunnig har svarat eftersom där nog finns en del här ute som inte har den kunskapen. Är själv snart ochså på gång med ett byte eftersom jag kommer att utföra rätt stora renoveringar i fastigheten.
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byte av grundvatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 20:10:06 »
Alla vätske/vätske värmepumpar fungerar utmärkt som grundvattenvärmepumpar, det är ingen skillnad på en sådan och en berg/jord VP. Skillnaden ligger i att man ska ha en extra pump som pumpar upp grundvattnet och en mellanvärmeväxlare, det kan nog alla fabrikat erbjuda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!