Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offerter  (läst 1638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZebranZoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med offerter
« skrivet: 22 februari 2021, 23:23:44 »
Hej,

Har tagit in offerter på bergvärme till vårt hus som idag värms med elpanna. Huset är på 120 m2 + biyta (varmgarage + källare) 170 m2. Biytan håller lägre temp än bostadsytan. Har idag ca 42000 kWh i årsförbrukning.

Offert 1 innehåller följande:
IVT Greenline HE C11
11kW

Offert 2 innehåller:
Vaillant Flexco  Compact 11
9 kw

Offert 3 innehåller
Ctc GSI 612
9 kW

Det finns en del skillnader i priset, men det ligger i samma härad. Jag kan välja att gå på den billigaste, men tänkte höra vad ni tycker om de olika alternativen. En av offerterna har en pump på 11kW. Vet inte om det är en fördel eller nackdel.

Med Vaillanten ingår även en appstyrning. Vet inte hur intresserad jag är av det, men värt att beakta.

Är lite osäker på detaljerna. När jag läser offerterna ser det i vissa ut som att elpatronen är på 9kW medan i någon får jag för mig att det är pumpen. Men måste läsa på mer angående detta.

Jag har idag 25A huvudsäkringar och hoppas kunna minska till 20A för att spara ytterligare på de fasta kostnaderna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med offerter
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2021, 08:27:04 »
Hej!
42000 kWh är en hel del, men jag gissar att du gillar elprylar så att värmen är ca 35000 kWh?
Max effektbehov mellan tumme och pekfinger är då ca 11-12 kW vilket låter mycket för denna husstorlek?
Du kan kanske fundera på om det går att isolera vinden lite extra eller nått?

Alla 3 värmepumpar är på 11-12 kW.
IVT C11 = 11 kW
Vaillant Flexco Compact 11 = 11 KW
CTC GSi 612, denna är frekvensstyrd så den kan ge 3-12 kW
Den undre siffran anger elpatronens maxeffekt.

Jag tror alla 3 tillverkare har appar som kan koppla upp sig mot värmepumpen som standard.

Det allmänna rådet är att kolla upp installatörerna, ta referenser och fråga runt.
Du kan även söka på forumet här så kanske du hittar intressant information om själva värmepumparna.
Jag tror ingen av dom är direkt dålig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ZebranZoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offerter
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2021, 15:03:32 »
Tack! Ska be om referenser för installatörerna så får jag ringa runt och kolla vad folk tycker.

Låter bra att alla pumparna är ok.
Enligt energideklarationen skulle vi kunna spara 4000 kWh genom att isolera vinden, så det kan nog bli ett framtida projekt. Det är sågspån där, så det är nog bara att åka till sågverket och köpa några säckar (eller en lastbil ;-).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med offerter
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2021, 16:26:40 »
Cellulosaisolering is da shit i gamla hus.
Vanligt spån packar ihop sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offerter
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2021, 07:47:05 »
Vaillant Bergvärmepumpen har bäst cop av dom 3 offerterna. Så vill du ha låg elförbrukning samt bra garantier, köp vaillant
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offerter
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2021, 08:48:44 »
Hur djupt ska du borra?
Det är ju rätt rejäl förbrukning idag så snåla inte, jag tror du kommer köra dessa maskiner en del på max och då behövs borrmeter. När värmen inte längre är svindyr är det lätt att man vill skruva upp den lite i det där garaget etc. ;)

Har du haft besök av de som lämnat offert? Det brukar vara bra att de kommer och kollar och kanske ser något som man behöver ta hänsyn till.

Några tiondelar COP hit eller dit gör liten skillnad när man kollar på värdena som moderna maskiner har.

Kollat på alternativet med en 12 kW in/off och en rejäl tank att jobba mot? (Om det finns plats) det kan ha sina fördelar också.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ZebranZoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offerter
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2021, 09:18:30 »
Tack för all hjälp! Vi valde att gå på Vaillanten.

Borrdjup blir 250 m (varav ca 20 m till berggrund).
Har inte tittat på något med tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!