Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljudisolering av Bosch EHP AW  (läst 2651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Ljudisolering av Bosch EHP AW
« skrivet: 16 februari 2010, 10:46:49 »
Jag sitter sedan i höstas med en luft/vatten-anläggning från Bosch. Problemet är att säljaren gav felaktiga uppgifter om ljudnivån och eftersom jag bor i ett radhus (ej gavel) så finns det inte många platser att ställa den. Därför hör jag fläkten lite för bra inomhus. Det förstör helt enkelt vår hemmiljö, vilket är synd eftersom jag frågade säljaren om just ljudnivån inomhus.

Hur som helst. Jag vill hitta en lösning så att jag slipper lämna tillbaks pumpen, för jag vill inte sitta med bara en elpanna. Så till min fråga:

Är det någon som har något tips på hur man på bästa sätt kan ljudisolera utedelen? Att isolera de tre sidor som inte har något insug är inget problem utan frågan är hur man gör med baksidan och ovansidan.

En idé jag har är att dels sänka marken något där den står, kanske cirka 40 cm. Sedan bygga något slag ljuddämpande hus runt fläkten med öppning för utblåset. Men jag har verkligen ingen aning om vad pumpen kräver för att funka bra.
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 10:49:03 av KluddKalle »

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering av Bosch EHP AW
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 18:12:23 »
Det är en EHP AW 6 kW. Men om du menar den fysiska storleken så ligger den runt 120cm hö och sen ungefär 60x80cm.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering av Bosch EHP AW
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2010, 18:34:36 »
Vilket ljud stör du dig på?
Fläkten eller kompressorn?
Vår står i princip under köksfönstret och ända gången den hörs överhuvudtaget är de gånger det blir is på fläkten. Annars hör jag varken fläkt eller kompressor inomhus.
Utomhus kan man höra kompressorn surra och fläkten lite om man är i direkt närhet. En Panasonic L/L pump sitter brevid och den fläkten väsnas betydligt mer.

Är det fläkten som ni stör er på kanske du kan bygga ett tak. Har själv funderat på att göra det för att slippa allt för mycket is när det regnar och är några plusgrader. Blir i så fall ett tak jag kan lätt ta bort när det inte behövs.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering av Bosch EHP AW
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2010, 19:23:00 »
Hmm, det är väl både ljudet från utblåset och kompressorn/insuget. Det handlar inte så mycket om att jag stör mig som att det faktiskt är en väldigt hög ljudnivå - både inomhus och utomhus, som nästan är omöjlig att inte störas av.

Står man ute och lyssnar så låter det inte så mycket framför, men från sidorna låter det desto mer då ljudet från baksidan är exponerat. Jag vet inte om det är något fel på min så den låter extra mycket, men jag tror inte det.

Ett tak skulle inte hjälpa dÃ¥ det är cirka 30cm upp till köksfönstret frÃ¥n ovansidan av pumpen. Men egentligen skulle den stÃ¥ cirka en meter Ã¥t sidan frÃ¥n köksfönstret (installatören som klantade sig men som ska flytta den sÃ¥ fort det töat), men det skulle nog inte göra sÃ¥ värst stor skillnad för ljudnivÃ¥n enligt min uppfattning. Därför tänkte jag att förutom att flytta den sÃ¥ sänker jag ocksÃ¥ marken där den ska stÃ¥, sÃ¥ det blir ett litet utrymme för den. DÃ¥ kommer den bort lite mer frÃ¥n fönstret och ljudet hamnar mer i marknivÃ¥ - OM man nu kan göra sÃ¥.  :-\

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudisolering av Bosch EHP AW
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2010, 22:37:09 »
Ett tak är ingen idè att sätta upp, det ska sitta minst 1.5m över vp:n så utluften kan fara i väg fritt utan att slå tillbaka via taket.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering av Bosch EHP AW
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 09:03:18 »
Ett tak är ingen idè att sätta upp, det ska sitta minst 1.5m över vp:n så utluften kan fara i väg fritt utan att slå tillbaka via taket.
Jo, visst säger manualen det. Men samma mängd luft ska ju in i förångaren och då kan man ställa den 300mm från vägg...
Blir det inget platt tak direkt, utan kommer luta en del. Så tvivlar inte på att luften evakueras obehindrat.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!