Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Citroen C5..?  (läst 8688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Citroen C5..?
« skrivet: 24 april 2011, 20:16:16 »
Hej hopp..

Är sugen på en nyare C5'a kombi, årsmodell 2010, diesel, tycker den ser riktigt bra ut, nån som har nåt att säga..? Eller är det bara att handla..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Citroen C5..?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2011, 00:14:15 »
Nya Cittror brukar väl gå bra

vad hamnar servicekostnad på?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Citroen C5..?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2011, 07:51:02 »
Den enda erfarenheten av citroen är att en kompis hade en C5 där elsystemet brann 3ggr, Sista gången löste försäkringsbolaget in bilen. Det märkliga är att när man berättar det så säger ALLA "jo jo men det är ju en fransk bil",
om det sen beror på att elsystemen är dåliga eller om det bara är snack vet jag inte
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1161
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5..?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2011, 15:01:40 »
När jag hade en DS 20 -70 "padda" fick jag väldigt ont i armen.!? Sc:,h
Vän av ordning undrar säkert varför !
Att ha en cittra va lite som att va på sjön. Det skulle hälsas på varenda annan cittraägare. Å det va inte bara äldre cittror som vinkade till varandra.
Kanske har en skett en förändring nu 20 år senare.
För övrigt måste jag tillstå att jag inte har haft en bättre bil vad det gäller komforten. Hydralisk fjädring plus vardagsrumsfåtöljer som säten.
Man kunde fara över fartgupp i 40-50 km/h utan att bli halvt ihjälslagen.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1161
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5..?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2011, 15:12:16 »
Glömde skriva att jag antar komforten är minst lika bra på nyare cittror. Apan du kommer garanterat åka skönt!

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Citroen C5..?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2011, 21:51:54 »
Har en vän som lånade en Padda av sin morfar, och woow..! Vilka stolar..! Som du säger Framstolarna känns som den skönaste dyraste soffa, i en gammal bil..! Och bilen rullar så skönt så det känns som ej som den hade hjul, utan svävade fram.

Är väl första året i år man kan välja på Citroen om man vill ha stålfjäder eller hydalisk fjädring..

Tycker det var rätt peng på dessa, fina dieslar och snygga bilar, bra komfort och rymliga...ska bara pruta litet till så är vi hemma, minus ej dragkrok eller motorvärmare..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Citroen C5..?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2011, 15:52:22 »
Den enda erfarenheten av citroen är att en kompis hade en C5 där elsystemet brann 3ggr, Sista gången löste försäkringsbolaget in bilen. Det märkliga är att när man berättar det så säger ALLA "jo jo men det är ju en fransk bil",
om det sen beror på att elsystemen är dåliga eller om det bara är snack vet jag inte

Med tanke på hur många C5:or som trots allt sköter sig bra utan allvarliga elproblem så misstänker jag att man i det där fallet borde skylla på verkstaden som gjorde den första reparationen - eller, för den delen, om det fanns någon klåparmässigt inkopplad extrautrustning i bilen. Svåra elproblem fanns däremot på de första årsmodellerna av Citroën XM (och en del motsvarande Peugeotmodeller, t ex 405 och 605), på grund av att diverse styrenheter och reläcentraler satt i dåligt dränerade boxar i motorrummet som kunde bli vattenfyllda om det ville sig illa.

Numera har väl de flesta glömt att när Volvo 850 var ny en gång i tiden så brann många sådana bilar. Det visade sig att alla de brunna bilarna hade dragkrok, och man hade kopplat in ständig spänningsmatning från batteriet till ett ledigt stift i släpvagnskontakten för att kunna ladda husvagnsbatteri. När nu en verkstad drog en pluskabel längs med bilen på enklast möjliga sätt under golvmattor och baksäte så kom den att ligga an mot en vass plåtkant någonstans i bakre delen av bilen, isoleringen skavdes sönder efter några månader och hade då inte verkstaden kostat på en lagom dimensionerad säkring vid batteriet så brann det bra i inredningen efter en stund.

En hel del BMW 3-serie från mitten av 80-talet brann när de bara var några få år gamla men jag vet inte vad det berodde på. Det var helt klart elbränder, och de startade alltid under instrumentbrädan.

På Opel från 80-talet och kanske även senare brann halvljusautomatiken ofta upp och ibland kunde det sprida sig och bli en värre brasa. Detta berodde också vanligtvis på dragkroksinstallationer - halvljusautomatiken tålde inte belastningen från en släpvagn med många positions- och baklysen och den som gjorde montaget hade inte läst eller brytt sig om Opels anvisning om att bakljussignalen till släpvagnskontakten måste matas via relä och egen säkring.

Liknande saker brukar också hända på Saab NG900 och tidiga 9-3, kanske också 9000 från mitten av 90-talet. Där brinner den elektronikenhet som bl a innehåller glödtrådsvakten upp om en klåpare tar ström till släpvagnskontakten direkt från bilens baklysen istället för att koppla in sig till det förberedda kontaktdon som hänger ut ur kabelstammen under vänster baklykta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Citroen C5..?
« Svar #7 skrivet: 26 april 2011, 16:47:11 »
Aha det visste jag ej om Volvo 850 att orsaken var hittad..men kul och veta..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Citroen C5..?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2011, 18:06:05 »
Fanns åtminstone tre orsaker till att 850 brann

http://volvoonfire.blogspot.com/
sätesvärmare
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?33932
bensinläckage

samt nånting med bränsleledningen vid motorn som var felaktigt utformad
som jag tror var den mest uppmärksammade och kanske vanligaste anledningen?

men då fanns det väl ännu fler orsaker då

I CX Citroen satte man tänddataboxen intill batteriet
hu så den kunde se ut efter några år...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Citroen C5..?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2011, 18:39:05 »
Var det inte Volvo 480 som brann pga en olämpligt dragen bränsleledning? Eller den också kanske?

Och tändstyrdonet på CX är mycket bekant...men oftast fungerade det faktiskt hur hemskt det än såg ut utanpå. Jag har dock råkat på några trasiga sådana. Fem kända felorsaker finns:
1. Lådan har blivit tillbucklad av någon anledning (t ex krockskada) så det har läckt in vatten.
2. Jord till styrdonet går både via några pinnar i kontakten och, via en tunn ledare på kretskortet, till chassijord. Om det nu blir spänningsfall mellan "motorjord" och chassijord, t ex som följd av en dålig jordfläta, så kommer en del ström som egentligen inte har med styrdonet att göra att gå genom den tunna ledaren varvid den brinner av. Det spelar egentligen ingen roll men kopparflagor som ligger lösa i lådan efteråt kan lägga sig och kortsluta på olämpligt ställe.
3. I styrdonet sitter två stora effekttransistorer som styr primärströmmen genom tändspolarna. De är monterade på en kylplåt på vanligt sätt med glimmerbrickor och värmeledande fett emellan. Ibland har det funnits grader och slagmärken på kylplåten, som med tiden nöter igenom glimmerbrickan så det blir kortslutning mellan transistorns kollektor och jord.
4. De styrdon som sitter på CX med kat är förberedda för kodlås, som dock aldrig fanns monterat på svensksålda bilar. Koden och information om styrdonet är upplåst eller inte ligger i ett litet eeprom-minne. Det har hänt att datat i det där minnet har blivit korrupt, med påföljd att styrdonet tror att bilen är kodlåst och inte ska gå att starta. Vad orsaken är till detta vet jag inte, men man kan gissa på antingen att något (t ex spänningsspikar i samband med svetsning, snabbladdning eller någon grov kortslutning i bilens elsystem) får styrdonets processor att krascha och skriva skräp där, eller att det helt enkelt hänger ihop med att eeprom'ar inte var så pålitliga på 80-talet. Om man råkar ut för detta så får man löda loss eeprom'et och kopiera över datat från ett fungerande styrdon till det. Eller, kanske säkrast, skaffa ett fabriksnytt eeprom och kopiera till det istället.
5. Man har förväxlat styrdon och satt dit ett för fel motorutförande (med/utan kat , med/utan turbo). Kontakten är inte riktigt likadant kopplad på alla styrdon så vissa kombinationer kan leda till att saker går sönder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Citroen C5..?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2011, 18:41:48 »
Tillbaka till sittåträng... nej det gjorde vi inte i vår kombi 2vuxna och 4 barn, hade en CX25 7-sitsig, härlig sak att köra, helt rätt den bara gled över fartguppen i vilken hastighet som helst.
Frugan vart lite putt när den såldes, hon saknar den mycket ännu, hon hade alltid beundrande herrar runt sig när hon hade den.


PS. Jo lite smågrejer fick man ju byta, typ hastighetsmätare, automatlåda och sånt, men det hörde ju till franska charmen DS
« Senast ändrad: 26 april 2011, 18:44:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Citroen C5..?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2011, 19:20:20 »
Alla som körde Citroen på den tiden har väl historier så det räcker...kör du fortfarande CX Torbjörn? Länge, länge sen jag mötte en sån på vägen. Jag har lite delar kvar på hyllan jag tänkte donera till en entusiast.

Köra CX var lite som att köra båt, den flöt över vägen som i mjuk sjögång.

C5 har jag inte kört men den står på listan över tänkbara köp. Men man har lite magont inför att köpa en beggad Cittra.  :-\
Nu är väl C5 rätt normal och inte exotisk som gamla Cittror. Nåt som är roligt är gamla franska filmer, säg Paris början av sextitalet, och alla fantastiska bilar som fyllde gatorna. 
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1161
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Citroen C5..?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2011, 20:40:47 »
Har bara haft 2 franska bilar. Cittran å första bilen en Laban R 4 med paraplykrycka "växelspak" 28 hk...Å fattigmanscab....
Måste säga vad man än tycker om fransk kvalitet men startvev hade dom båda 2 .

Hade problem ett tag med cittran ang starta suveränt med startveven förutom en gång när jag höll på att sumpa tummen.. Mitt fel !

Min värsta mardröm på besiktningen hade jag med cittran. EN TIMMA med en cittra frälst person som kände till alla fallgropar med Paddan.
Den j*veln började till å med å skruva ner innerskärmarna på de bakre hjulhusen.... huvuddunk

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Citroen C5..?
« Svar #13 skrivet: 27 april 2011, 07:03:47 »
Kop du en C5a, vi har flera goda vanner och slaktingar som har sadana och de ar helnojda.
Sjalv ar jag fegis och kor Toyota men ar avundsjuk pa de med C5a.
Nya modellen ar dessutom vacker.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Citroen C5..?
« Svar #14 skrivet: 27 april 2011, 07:20:22 »
Ja, jag tror det blir den, Citroen märket lockar inte riktigt, men riktigt snygg bil med mycket utrustning och bra dieselar och hög komfort..en bra bra början..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!