Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Vilka är det viktigaste frÃ¥gorna att fÃ¥ svar pÃ¥ av leverentörer??  (läst 1066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej!!

Skall slänga ut vår gamla oljepanna och tänker därför träffa 4-5 leverentörer av värmepumpar då vi gärna vill borra efter bergvärme eller kanske luft/vatten kan va ett alternativ.

Skulle väldigt gärna veta vilka de outstanding viktigaste frågorna man bör få besvarade av leverentörerna är. Skulle vara väldigt tacksam för råd & tips då jag inte är speciellt kunnig. Vill ju dessutom gärna kunna jämföra äpplen och äpplen.

Tusen tack

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!!

Skall slänga ut vår gamla oljepanna och tänker därför träffa 4-5 leverentörer av värmepumpar då vi gärna vill borra efter bergvärme eller kanske luft/vatten kan va ett alternativ.

Skulle väldigt gärna veta vilka de outstanding viktigaste frågorna man bör få besvarade av leverentörerna är. Skulle vara väldigt tacksam för råd & tips då jag inte är speciellt kunnig. Vill ju dessutom gärna kunna jämföra äpplen och äpplen.

Tusen tack

Börja med att säga att du vill ha innegivare, skicka inte offertförfrÃ¥gan till de som försöker snacka dig ur det ...   :D

Jag vet, jag raljerar litegrann, men stämmans åsikt på forumet är nog att innegivaren tillför en hel del i komfort för kunden, och huvudskälet till att många installatörer rekommenderar att inte montera en, är att de tror att de riskerar ett större serviceåtagande.
Dvs rekommendationen är för deras skull, inte för din skull.  - Och dÃ¥ är det fel leverantör ...

När det är utsorterat så är det oerhört viktigt att ange nuvarande förbrukning korrekt.
Alla glädjesiffror straffar sig eftersom skillnaden till stora delar blir eltillskott.
Kan du dessutom tala om vilket framlednings temperatur du har i ditt värme system idag, vid dimensionerande ute temp, så är det en stor hjälp att komma rätt.

Alla leverantörer har sedan program som plockar fram rätt pump ur respektive sortiment samt rätt borrhålslängd.

Högst personligt så skulle jag be dem räkna på frikyla med en gång i nästa hus.
Samt beställa 10-20 m extra borrhålslängd. Detta för att vara på säkra sidan samt för att hålet inte är så lätt att göra om,
och nästa pump är effektivare än den du erbjuds idag, och då räcker inte borrhålet till, när det är dags för byte.

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man

Skulle väldigt gärna veta vilka de outstanding viktigaste frågorna man bör få besvarade av leverentörerna är. Skulle vara väldigt tacksam för råd & tips då jag inte är speciellt kunnig. Vill ju dessutom gärna kunna jämföra äpplen och äpplen.

Tusen tack

Det viktigaste är nog vilka frågor leverantörerna får svar på av dig. Hur ser årsförbrukningen av energi för värme och vatten ut i dag. Vilken framledningstemperatur behövs vid olika utetemperaturer, vid 0º, vid -5º, vid -10º etc. Hur mycket varmvatten används, duschar ni eller fyller ni badkaret flera gånger i veckan osv. Det viktigaste är alltså att installatören får så bra underlag som möjligt, för att avgöra vad ni behöver.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!