Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorfunderingar  (läst 2207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiatorfunderingar
« skrivet: 27 september 2020, 15:52:46 »
Nu när vi äntligen bestämt att vi ska ersätta vÃ¥rat gamla vedsystem med en luft/vatten värmepump, sÃ¥ kommer jag till funderingarna kring stigartemperaturer och därmed  elementstorlekar. Förut kunde man ju bara höja stigartempen till 60-65°C om det behövdes. Nu är det ju sÃ¥ att värmepumpen ger bäst coopvärden vid ungefär 45-50°C i stigartemp. För att nu kunna ha en lägre temperatur till elementen sÃ¥ behöver jag nog byta ut nÃ¥gra av dom. Har läst pÃ¥ forumet om liknande problem och har kommit fram till att jag skulle vilja sätta in typ https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/element-och-radiator/vattenburna-element/vattenburet-element-thermopanel-v4/p-404906-405110
Tänkte då på TP 22, dom finns ju olika storlekar och jag har tittat lite på vilka effekter som behövs. Mitt problem är ju mest att där rören kommer upp ur golvet så är det anpassat till dom gamla radiatorerna med ungefär 40 mm från väggen, elementen som jag tittat på har anslutningen 81 mm ifrån vägg, excenterkoppling på 40 mm finns att köpa, har dock inte tittat på om dom finns med just dom anslutningarna. Jag vill ju helst inte behöva lägga ut kanske en tusenlapp för extra varje element som som kanske kostar strax under 2000kr/ st. Några förslag ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #1 skrivet: 27 september 2020, 17:48:37 »
Ser ut som prisolrör?
Dessa kan böjas till lite för att få ihop det, om du istället väljer TP21 (65 mm) så borde det gå att böja ut dom så pass mycket att det går ihop.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #2 skrivet: 27 september 2020, 19:33:23 »
Funderar på om det finns någon typ av vinkelkopplingar som man skulle kunna sätta ihop?
För en lekman är ju det här med kopplingar och rörgängor så enkelt.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #3 skrivet: 27 september 2020, 20:33:52 »
Nej, det är inte enkelt, inte för mig i alla fall, dom gånger som jag har fixat med rörkopplingar så brukar jag ha dom framför mig och pröva, ungefär som man när man sätter vissa taklister. Mycket enklare om man har några korta bitar framför sig, så man ser hur man ska lägga dom i gersågen.
På dom panelerna jag tittat på så står det inte vad det är för anslutning, självklart är det för dom som jobbar med rör, men inte för mig.
Men man kan ju alltid lära sig något nytt, funderade lite på vad Carl N skrev, och det kan ju vara en möjlighet, men kanske hellre ha en liten överkapacitet vad det gäller värmen, är ju liksom lättare att strypa tillflödet.
Hur kort kan man göra ett s-rör på 40 mm i koppar med kopplingar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #4 skrivet: 27 september 2020, 21:11:57 »
Det blir lite svårt att få in ett bockningsverktyg där, så att försöka sig på en mer avancerad bockning ser inte så lätt ut.
Om man syftar mot golvlisten så ser det ut som att rören sticker upp ca 10 cm?
Att göra ett S på 4 cm i sidled kommer troligen inte funka, risken är stor att rören blir platta.
2,5 cm (från 4 till 6,5 cm) är nog max tror jag, och då måste man böja rören väldigt försiktigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #5 skrivet: 27 september 2020, 22:48:48 »
Du har säkert rätt där att det inte går att bocka rören som sitter där, men om man gör separata s och sätter dit, hur mycket skulle det växa i höjdled?
Det går ju naturligtvis att korta ned befintliga rör till kanske 5 cm ovanför golv och sedan sätta på ett separat s-rör.
Alternativet att sätta ihop ett par vinkelkopplingar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #6 skrivet: 28 september 2020, 07:26:58 »
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-dubbelmutter-krom-15/
Den kanske är värd att ha med i tankarna.

Lite mer att tänka med:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer/radiatorkopplingsdetaljer/mma-radiatorkoppel/

Du behöver inte vara låst till formfaktorn radiatorkoppel. Man kan ha fristående returventil och fristående termostathus om man vill. De är även marknadsfört som en tystare lösning.

https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer/kopplingsdetaljer-thermopanel/
Dessa har ju lite möjligheter också.

Eller strunta i radiatorbyten helt och komplettera med en vattenburen luftkonvektor så sänker du framledningskravet lite.

Du kan ju även köra en vinter och se vad du får för framledningstemperaturkrav utan att göra något. Min bror har tunna radiatorer överallt med bergvärme, verkar fungera fint ändå, tror dock de ventilerar något för lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #7 skrivet: 28 september 2020, 08:01:53 »
Den där excenterkopplingen från Purmo var prisvärd.
https://www.rinkabyror.se/artikel/tp-excenter-26-mm-for-m22-x-1-5/

Det skulle gå att typ förbocka en rörbit och skarva på, ofta kan man justera radiatorn några cm i höjdled?
Med rörbockningsverktyg kan man bocka med radien = 4 x diametern.
Om det är 22 mm rör så går det att få ihop, det krävs ca 90 mm rör för att komma 40 mm i sidled.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #8 skrivet: 28 september 2020, 11:06:02 »
Ok, det gåt att bocka 4* diametern, det här är 12 mm prisolrör som kommer upp ur golvet, det innebär att ca 50 mm högre upp skulle elementet komma?
Om jag då kapar befintliga rör ca 50 mm, då skulle elementet komma i samma höjd men kopplat 40mm längre ut, är det rätt uppfattat?
Sedan finns det ju marginal uppåt också för montering av elementen.

Naturligtvis kan jag köra en vinter och se var jag hamnar i stigartemperaturer och förbrukning, har redan haft detta i åtanke.
Jag insåg att ska jag kunna ha en behaglig temperatur i alla rummen, behöver jag nog byta några element ( på övervåningen är det 3 st mindre rum på ca 12 m2), visserligen används dessa rum inte på samma sätt idag, tanken var väl mer att när ändå systemet är urtappat fixa detta samtidigt.
Klara värmen i huset kan jag göra ändå om det skulle bli riktigt kallt då jag kan elda i den insatta spiskassetten Det blir naturligtvis lite ojämt fördelat med värmen i huset, men det skulle fungera.
Ska prata lite med installatörerna av pumpen och höra om deras åsikter, tackar för förslagen jag fått hitintills.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #9 skrivet: 28 september 2020, 13:37:29 »
Aha, 12 mm, de ser lite grövre ut?
Då tror jag att det går att göra ett kortare S.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #10 skrivet: 28 september 2020, 14:18:28 »
Ska pröva, har nog en bock någonstans och något halvhårt eller glödgat rör får införskaffas. Lite skoj att testa, vad kan det vara för koppling i elementen, har inte sett det någonstans?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #11 skrivet: 28 september 2020, 21:05:46 »
Vad är det för märke på kopplet eller termostaten?

Här är lite mer inspiration:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/
Dessa kan man löda med gasolbrännare, flussmedel, in- och utvändig stålborstning samt VVS-tenn ifall man kräver en specialadapter för att bli nöjd. Valfri höjd, valfritt djup. Med lite vit färg så kan det bli stilrent också.
De minsta 90 gradarna är otroligt smidiga.

Om du handlar nya radiatorer, glöm inte beställa i maximal höjd som passar per specifikt ställe. (Jag har 20 cm för låga på 80% av ställena)...

Om du har ojämn fördelning idag/till vintern. Glöm inte att det finns strypskruvar i radiatorkopplen. Stryp det varmaste så får man mer värme i de kallare. Det leder till varmare inomhus per framledningstemperatur och bättre verkningsgrad om allt är som det ska.

« Senast ändrad: 28 september 2020, 21:09:41 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #12 skrivet: 29 september 2020, 07:56:08 »
Tackar för inputen, ja det finns ju en del möjligheter som jag inte tänkt på från början, löda har jag gjort en del förut, så det kan jag fixa, och kopplingspaket behöver man ju egentligen inte heller utan man kan gå på på det "gamla" sättet.
Dom som sitter där idag ansluts på baksidan av elementen, så där skulle det behövas lite ombyggnad i så fall. Det är ju inte säkert det blir billigare än att köpa nya. Verkar som om ett kopplingspaket ligger på närmare 600 kr.
Försöka fixa ihop separata delar till dom gamla, sånt brukar ju "springa" iväg vad det gäller pengar och så ska man ju veta exakt vad man ska ha.
Får ta mig en funderare på vilken arbetsinsats att bygga ihop någonting själv gentemot kostnaden att skaffa nytt. Komma ut ifrån väggen med anslutningarna måste jag i alla fall.
Funderar då på med att ansluta på det "gamla" sättet med separat avstängningsventil och termostat, borde ju ge lite mer möjligheter vad det gäller bocka rören för anslutningarna vid golvet.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #13 skrivet: 29 september 2020, 08:06:23 »
Varför inte se över husets isolering i stället? Om den är dålig så lönar det sig kanske att sänka framledningstempen den vägen och slippa radiatorbyten. Funkade för mig när jag skaffade värmepump.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #14 skrivet: 29 september 2020, 09:06:27 »
Huset är byggt 1949, plankkåk 1 och 1/2 plan, i princip noll isolering i väggarna, sitter väl en typ av mjuk board ca 1 cm tjock mellan dom liggande och stående plankorna.
Utvändigt vass, hönsnät och puts och sedan eternitplattor påspikade förmodligen på 60-talet.
Jag har  tagit bort allt ända in till träväggen och sedan lagt pÃ¥ 2*45 isolering, träfordrat och 3-glas fönster.
Känns ju som det mesta är gjort där, har kvar vinden, där ligger sågspån mellan hanbjälkarna.
Rätt nytt yttertak, bytte för ca 10 år sedan, dränerat också för ca 8 år sedan, tycker jag gjort rätt mycket, sista gaveln på huset fixade jag i våras.
Vet dock inte hur mycket det kommer att påverka värmen i huset till vintern.
Så det är väl 2 större projekt kvar, värmen i huset och komplettera isoleringen på vinden ( måste "röja" bort allt som samlats där först),
sedan är det väl till att börja om igen ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!