Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?  (läst 10658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« skrivet: 25 maj 2006, 13:17:13 »
Hej.

Efter att ha kollat igenom en massa teknisk information om olika luft/luftvärmepumpar så har jag märkt att det finns några saker som sticker ut på Sharp/IVT.

1. Vikten på innerdelen. Sharps innerdel väger 11 kg, De flesta andra väger runt 9. Eftersom plast och elektronik knappast kan utgöra en skillnad på 2 kg så måste det vara storleken (vikten) på värmeväxlaren.

2. Innerdelen är ganska stor med sina 245 mm i djup.

3. Fläktkapaciteten är hög (den är inte tystast).

Om man tittar på lite värmeväxlarteknik så skulle detta räcka till för att ge en avgörande skillnad i COP förutsatt att värmeväxlaren har samma lamelltäthet och utförande som andra ?

Vad tror ni ?
MVH/Gano

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2006, 13:58:57 »
Det kan nog ligga en hel del i detta.
Panasonics He serie har ju också innedelar på 11 kg, kraftig fläkt och ett högt cop.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2006, 14:11:31 »
Hej.
Varför är alla så intresserade av COP när ingen verkar vilja kunna mäta COP själv med enkla medel.
Dessa COP som anges i tester säger väl egentligen nästan inget, en stor ävertro på SP är visst tillräckligt för att vara nöjd.
Min undran är fortfarande finns det verkligen inget sätt att enkelt mäta effekten ut ur en luftvärmepump utan att behöva bygga en testanläggning.

MVH
Messer

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2006, 17:38:52 »
Det kan nog ligga en hel del i detta.
Panasonics He serie har ju också innedelar på 11 kg, kraftig fläkt och ett högt cop.

Touchee ! Väl parerat, min gode Gonzo. OK, Panasonic är kanske lika bra som Sharp vid dellast och lägre temperaturer, vem vet ?

Om det stämmer att vikten (storleken) på innerdelen och fläktens förmåga att kyla denna är avgörande, då borde Mideas 6 kW inverter vara rätt bra, dess innerdel ligger på 12 kg. Mideas utedel väger 42 kg (!), har de bly i botten på den tro? Sanyos nya väger också 12 kg/40kg. Usch, nu generaliserar jag.

Enligt en forskningsrapport som jag plöjde häromdan så ska detta ha ganska stor betydelse. Innerdelen har ca 1/3 av utedelens värmeväxlaryta i en typisk luft/luftare.

Dessutom borde ju golvstående innerdelar ge högre COP. Någon som vet vad de väger ?

MVH/Gano



Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2006, 18:38:49 »
Hittar inte alltför många golvstående modeller, men här kommer några i alla fall:

LG P03AH (8,1 kW värme / 8,1 kW kyla) on/off-maskin: 33 kg inomhusdel (66 kg ute) och en COP på 2,91
LG P05AH (14 kW värme / 13,5 kW kyla) on/off-maskin: 60 kg inomhusdel (104 kg ute) och en COP på 2,81

Inte sÃ¥ imponerande  :-\
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2006, 19:45:35 »
Inte imponerande alls med dessa golvstående modeller.

Ser man till Panasonics widemodeller tex Panasonic CS-E24DKE med 12 kg innedel, så ligger copvärdet bara strax över 3 och utedelen har han vikt på 63,5 kg.

Å andra sidan är väl cop sannolikt mätt vid den nominella uteffekten som i detta fall är 8,6 kw !!!!

Undrar hur cop ser ut på en sådan vid tex 4,8 kw (som min HE 12 har som nominellt värde)
Jag är nästan säker på att det ser väldigt bra ut och sannolikt bättre eller lika bra som de 4,62 som min pump har.

Vilken nominell effekt har dessa golvmodeller?



Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2006, 19:52:39 »
Hej.

Fick gräva lite i siffror från Promotelec. Jag hittade lite:

Hitachi

Utedel                         Innedel                             COP vid -7/-8torrluft

RAC25NH4                    RAK25NH4 (väggmodell)          2,05
RAC25NH4                    RAF25NH4 (stor golvmodell)     2,27

RAC50NH4                    RAK50NH4 (väggmodell)          1,75
RAC50NH4                    RAF50NH4 (stor golvmodell)     2,08

Samma utedel provad mot vägghängd innedel respektive golvmodell.

Tyvärr vet jag inte beteckningarna på Daikins modeller, men samma jämförelse går säkert att göra där också. Man kan ju fundera på den exakta nivån på mätvärdena, men den inbördes skillnaden borde ju vara intakt ?

Ha det gött/Gano


Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2006, 19:59:19 »
Inte imponerande alls med dessa golvstående modeller.

Ser man till Panasonics widemodeller tex Panasonic CS-E24DKE med 12 kg innedel, så ligger copvärdet bara strax över 3 och utedelen har han vikt på 63,5 kg.

Å andra sidan är väl cop sannolikt mätt vid den nominella uteffekten som i detta fall är 8,6 kw !!!!

Undrar hur cop ser ut på en sådan vid tex 4,8 kw (som min HE 12 har som nominellt värde)
Jag är nästan säker på att det ser väldigt bra ut och sannolikt bättre eller lika bra som de 4,62 som min pump har.

Vilken nominell effekt har dessa golvmodeller?





Man mÃ¥ste nog se pÃ¥ effektuttaget per ytenhet i innedelen (eller kW per kg för att uttrycka sig lite slarvigt).  :)

PÃ¥ en sÃ¥ enorm maskin som en 24:a sÃ¥ är nog 12 kg innedel i minsta laget, skulle nog behövas tvÃ¥ innedelar!  :o  I det fallet är det nog innedelen som sänker COP till denna lÃ¥ga nivÃ¥.

MVH/Gano


Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2006, 20:05:19 »
Dessutom använder väl en del tillverkare samma innedel till flertalet storlekar ? Då får man nog fallande COP ju större de blir. I bästa fall speedar de upp fläkten...

Ett nytt mätvärde kanske har fötts: kW/kg innedel.  ;D

MVH/Gano

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2006, 20:27:33 »
Kanske fabrikanterna räknar en del på huruvida anläggningen får "hustruacceptans" eller ej.

Kan tänka mig att min fru skulle ta ett djuplodande samtal med mig om jag ville hänga upp en 25 kg klump på väggen hemma.

Men, visst verkar 12 kg klent till den bjässen och Panasonic tenderar ju att växla upp sina maskiner utan att ändra så mycket i övrigt när effekten skall ökas.

En större innedel borde ju vara att föredra i värmepumpssammanhang, men nu är det ju tyvärr luftkonditioneringsaggregat vi har och ingenting annat.

Det borde ju rimligtvis finnas ett förhållande mellan utedelens och innedelens värmeväxlare i relation till kompressorn som är optimalt i värmepumpssamanhang.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2006, 08:13:50 »
Inte imponerande alls med dessa golvstående modeller.

Ser man till Panasonics widemodeller tex Panasonic CS-E24DKE med 12 kg innedel, så ligger copvärdet bara strax över 3 och utedelen har han vikt på 63,5 kg.

Å andra sidan är väl cop sannolikt mätt vid den nominella uteffekten som i detta fall är 8,6 kw !!!!

Undrar hur cop ser ut på en sådan vid tex 4,8 kw (som min HE 12 har som nominellt värde)
Jag är nästan säker på att det ser väldigt bra ut och sannolikt bättre eller lika bra som de 4,62 som min pump har.

Vilken nominell effekt har dessa golvmodeller?

Det är on/off-maskiner, så endast maxeffekten står specificerad.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2006, 08:16:01 »
Kanske fabrikanterna räknar en del på huruvida anläggningen får "hustruacceptans" eller ej.

Det tror jag ocksÃ¥ att det är frÃ¥gan om. Wife acceptancy rating  :-* :-* :-* :-* :-*
Fem fruar betyder högsta betyg.  ;D :o

MVH/Gano

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #12 skrivet: 26 maj 2006, 08:20:20 »
Det tror jag ocksÃ¥ att det är frÃ¥gan om. Wife acceptancy rating  :-* :-* :-* :-* :-*
Fem fruar betyder högsta betyg.  ;D :o

Ajaj, gillar inte förkortningen Wife Acceptancy Rating fÃ¥r...  ;D
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2006, 08:40:08 »
Det tror jag ocksÃ¥ att det är frÃ¥gan om. Wife acceptancy rating  :-* :-* :-* :-* :-*
Fem fruar betyder högsta betyg.  ;D :o

Ajaj, gillar inte förkortningen Wife Acceptancy Rating fÃ¥r...  ;D

Jag tror nog att den förkortningen är med sanningen överensstämmande om jag ger mig till att hänga upp en 25 kg klump i vardagsrummet ;) ;D

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Vad är det som ger den höga COP:n i Sharp ?
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2006, 09:03:01 »
 ;D ;D ;D
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!