Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gree U-crown  (läst 8241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gree U-crown
« skrivet: 03 juni 2018, 14:18:59 »
Hallå!

Jag har bestämt mig för att köpa en luftvärmepump. Hade efter att ha läst på lite, kommit fram till att det skulle få bli en Mitsubishi Hero LN35.

Kontaktade en installationsfirma som gjorde ett hembesök inför beställning. Dom hade inget emot Mitsubishi LN35, det var en väldigt fin maskin tyckte dom. Men dom rekommenderade Gree U-crown pga bättre värmeeffekt vid kallare väder etc. Fick även kika på innedelen som var i borstat stål och både såg och kändes väldigt rejäl.

Det blev då så att jag valde bort Heron och beställde en U-Crown istället. Men det skrämmer mig hur lite det finns att läsa om dessa pumpar. Hittar i princip ingenting på detta forum.

Har jag blivit grundlurad? Eller kommer denna pump kunna leverera bra värden i 10+ Ã¥r? Finns det nÃ¥gon som har erfarenhet av U-Crown? Börjar bli lite nervös...  :-\

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gree U-crown
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2018, 19:54:02 »
jag hade en Gree.

Den höll i sex år, sedan blev det nå´t fel hos kretskortet

den var dock mycket bra under de  Ã¥ren den fungerade
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2018, 20:07:32 »
jag hade en Gree.

Den höll i sex år, sedan blev det nå´t fel hos kretskortet

den var dock mycket bra under de  Ã¥ren den fungerade

Tack, det lugnade mig lite i alla fall.

Varför är Gree så anonyma på den svenska marknaden tror du? Det är ju inte jättemånga som har märket till försäljning och att hitta något att läsa om dom, typ tester, recensioner etc verkar helt omöjligt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gree U-crown
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2018, 20:11:29 »
den var snygg, supertyst och superstark......så det var faktiskt med viss sorg, jag bytte ut den i våras.

Kylfunktionen fungerade ej längre, men värmen funkade fint
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2018, 20:37:04 »
Jag känner mig faktiskt lite lugnad av det betyget. Bara att hÃ¥lla tummarna dÃ¥  :) tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gree U-crown
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2018, 08:49:22 »
Cree är en stor tillverkare som nog gör maskiner med många olika namn, s.k "Kinamaskiner".
De kan vara mycket bra, men min bild av det hela är just att livslängden kan vara lite kort, det räcker ju med en enda elektronikkomponent som inte håller måttet så fungerar ju inte maskinen...
Inte sällan så sparas på någon komponent som är vital för någon av funktionerna, och när de går sönder kan det vara svårt att hitta reservdelar, och lika dyrt att få det reparerat som att byta maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gree U-crown
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2018, 10:53:06 »
Hallå!

Jag har bestämt mig för att köpa en luftvärmepump. Hade efter att ha läst på lite, kommit fram till att det skulle få bli en Mitsubishi Hero LN35.

Kontaktade en installationsfirma som gjorde ett hembesök inför beställning. Dom hade inget emot Mitsubishi LN35, det var en väldigt fin maskin tyckte dom. Men dom rekommenderade Gree U-crown pga bättre värmeeffekt vid kallare väder etc. Fick även kika på innedelen som var i borstat stål och både såg och kändes väldigt rejäl.

Det blev då så att jag valde bort Heron och beställde en U-Crown istället. Men det skrämmer mig hur lite det finns att läsa om dessa pumpar. Hittar i princip ingenting på detta forum.

Har jag blivit grundlurad? Eller kommer denna pump kunna leverera bra värden i 10+ Ã¥r? Finns det nÃ¥gon som har erfarenhet av U-Crown? Börjar bli lite nervös...  :-\

Om jag förstod rätt så ger u-crown 3,6kW vid -15 och jämfört med LN35 som ger 4kW vid -15 inkl avfrostningar så kan väl då inte LN35 vara sämre eller missuppfattade jag grees produktblad!!
Framgår inte om u-crowns effekt var inklusive avdrag för avfrostning eller inte.
Snabbt koll så är LN lite effektivare.
Prismässigt däremot sÃ¥ antar jag att u-crown är betydligt billigare,  glömde kolla men antar att dom ocksÃ¥ kör med den numera vanliga 5Ã¥rs garantin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2018, 14:23:18 »
Om jag förstod rätt så ger u-crown 3,6kW vid -15 och jämfört med LN35 som ger 4kW vid -15 inkl avfrostningar så kan väl då inte LN35 vara sämre eller missuppfattade jag grees produktblad!!
Framgår inte om u-crowns effekt var inklusive avdrag för avfrostning eller inte.
Snabbt koll så är LN lite effektivare.
Prismässigt däremot sÃ¥ antar jag att u-crown är betydligt billigare,  glömde kolla men antar att dom ocksÃ¥ kör med den numera vanliga 5Ã¥rs garantin.


Jag tror att du har tolkat det helt rätt. Det som installatören framhävde hos Gree var dess värmeutvinning(vet ej om det heter så) vid riktigt kalla temperaturer, typ -20 och nedåt. Vilket jag såklart tyckte lät bra då vi har väldigt kallt. Tittar man på deras kurva över hur mycket "nominell effekt" som pumpen bibehåller vid kallare temperaturer så låter det ju bra med 80% bibehållen effekt vid 30-, 93% vid 25- etc. Men jag har ju inte räknat på det och jämfört med LN35:an. Kan ju mycket väl vara så att LN35:an även där har bättre värden på papperet.


Jag känner mig så jävla dum som läst på och kommit fram till LN35:an och sedan ändå väljer något helt annat. Inget illa mot installatören, valet är ju i slutändan mitt. Prismässigt så blev det typ 3000:- billigare med Gree:n kontra Mitsubishin, inte så stor skillnad med andra ord.


Men Gree verkar ju ha fungerat bra för en del, så jag hoppas att så även blir fallet för mig. Blir också undersam över den här "tvåstegs-kompressorn" och vad allt det innebär.
 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gree U-crown
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2018, 15:22:51 »
Trodde det var större prisskillnad.
Ska inte säga att det är sÃ¥ i det här fallet dÃ¥ jag inte vet nÃ¥gra prisbilder men det är inte helt ovanligt att en modell med högre förtjänst gärna pÃ¥talas  ;)

Kanske kommer fler synpunkter från ägare av u-crown i den riktigt kalla regionen som kan ge lite synpunkter som hjälper dig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2018, 18:05:44 »
Trodde det var större prisskillnad.
Ska inte säga att det är sÃ¥ i det här fallet dÃ¥ jag inte vet nÃ¥gra prisbilder men det är inte helt ovanligt att en modell med högre förtjänst gärna pÃ¥talas  ;)

Kanske kommer fler synpunkter från ägare av u-crown i den riktigt kalla regionen som kan ge lite synpunkter som hjälper dig

Ja den tanken har absolut slagit mig, att dom rekommenderar den enbart för att dom tjänar en extra slant på att sälja en sån pump.

Skulle vara roligt om nÃ¥gon med en U-Crown ville lämna ett omdöme. Men det verkar inte finnas mÃ¥nga ägare till en sÃ¥dan här i Sverige. Eller sÃ¥ är det ingen som vÃ¥gar berätta hur de verkligen fungerar, haha.  :-\ :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Gree U-crown
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2018, 20:28:22 »
Har inte hört nÃ¥got ont om u-crown om det gläder dig  :)
Hade det varit en problemmaskin så hade det garanterat funnits en del inlägg om det

Oavsett vilket märke och modell en nybliven värmepumpsägare har fått monterat som ger värme så brukar det bli positiva tillbud.
Sen om den fungerar bra är en annan sak jämfört med något som kanske hade varit ett mycket bättre val över tid kan ju inte ägaren veta då man inte har något att jämföra med.

För dina förutsättningar sÃ¥ kanske det är helt rätt modell och dom 3 tusenlapparna pÃ¥ en LN varit bortkastade  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2018, 11:25:06 »
Har inte hört nÃ¥got ont om u-crown om det gläder dig  :)
Hade det varit en problemmaskin så hade det garanterat funnits en del inlägg om det

Oavsett vilket märke och modell en nybliven värmepumpsägare har fått monterat som ger värme så brukar det bli positiva tillbud.
Sen om den fungerar bra är en annan sak jämfört med något som kanske hade varit ett mycket bättre val över tid kan ju inte ägaren veta då man inte har något att jämföra med.

För dina förutsättningar sÃ¥ kanske det är helt rätt modell och dom 3 tusenlapparna pÃ¥ en LN varit bortkastade  tummenupp

Hoppas att det är sÃ¥, om inte annat sÃ¥ känner jag lugnare. Man har ju i alla fall garantitiden att stötta sig mot. Det är bara att hÃ¥lla tummarna   :)

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Gree U-crown
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2018, 14:31:21 »
Jag har satt upp ett antal av dom där maskinerna, dom äldsta installationerna börjar ha några år på nacken. Dom flesta visserligen med Vivax sticker men är samma maskin i grunden. Ingen av dom här har krävt nåt återbesök eller efterservice så känns som relativt hyggliga maskiner trots allt. Softan har uppdaterats under åren och smärre förbättringar men grunden har bestått så här långt. Gränssnittet för wifin är väl ingen direkt höjdare och har i etapper varit problem att logga in där men pumparna i sig har fungerat klanderfritt.

Så tycker du kan vara väl till mods över ditt val. Mitsun hade säkert också varit ett bra val men tror ärligt sagt inte du ska behöva ångra dig.

Har satt upp olika Gree kloner då dessa har varit lätt åtkomliga även för en månskensinstallatör, av dessa är det lustigt nog endast en som hade just Grees egen sticker (en Gree Hansol 25:a) som krävt service i efterhand, då hade magnetspolen på fyrvägaren kortslutit och brännt upp styrkortet. Nytt styr och ny spole på garanti utan problem även om det tidsmässigt tog lite tid.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Herrnorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2018, 16:09:08 »
Jag har satt upp ett antal av dom där maskinerna, dom äldsta installationerna börjar ha några år på nacken. Dom flesta visserligen med Vivax sticker men är samma maskin i grunden. Ingen av dom här har krävt nåt återbesök eller efterservice så känns som relativt hyggliga maskiner trots allt. Softan har uppdaterats under åren och smärre förbättringar men grunden har bestått så här långt. Gränssnittet för wifin är väl ingen direkt höjdare och har i etapper varit problem att logga in där men pumparna i sig har fungerat klanderfritt.

Så tycker du kan vara väl till mods över ditt val. Mitsun hade säkert också varit ett bra val men tror ärligt sagt inte du ska behöva ångra dig.

Har satt upp olika Gree kloner då dessa har varit lätt åtkomliga även för en månskensinstallatör, av dessa är det lustigt nog endast en som hade just Grees egen sticker (en Gree Hansol 25:a) som krävt service i efterhand, då hade magnetspolen på fyrvägaren kortslutit och brännt upp styrkortet. Nytt styr och ny spole på garanti utan problem även om det tidsmässigt tog lite tid.

Tack! Verkligen roligt att få input från någon som varit i direktkontakt och arbetat med maskiner av detta märke. Just denna modell som jag köpt "U-Crown", har du någon erfarenhet av den? Eller hört av någon annan som arbetat med den? Det verkar ju som att den ska vara Gree:s flagskeppsmodell, om jag förstått det rätt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gree U-crown
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2018, 22:34:15 »
GREE har hur många modeller som helst
under skalet är de alla lika det är ju kosmetik som är viktigast där borta.
electrolux har klistrat sina märken på GREE.
byggkvaliten är näst intill usel
monteringen är väldigt pipplig och tar längre tid än typ mitsubishi.
men de som sitter uppe funkar nog alla än.
självklart så tjänar man mycket mer på en kina pump jmf med märkes. för det är inte så många tusen man ger för en.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!