Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läkage Tws diplomat 8  (läst 3061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läkage Tws diplomat 8
« skrivet: 29 juni 2017, 20:27:22 »
Nu är goda råd dyra!
Sambon skulle ner i pannrummet o hänga tvätten när hon möttes av en mindre sjö.

Hängde av frontkåpan och displaypanelen och lyckas se att det rinner vatten ut ur glasfiberisoleringen ner på värmeväxlaren(?). skar sedan ett litet hål i plasten som täcker isoleringen i överkant för att kolla dom tre rör som ansluter där men kunde inte lokalisera något vatten.

svårt att uppfatta hur mycket det läcker men rinner mer än droppar!

Finns det fler anslutningar som man kan kolla eller är det mer troligt med någon typ av brusten svetsfog?

Pumpen är från 2006, är varmvattenberedaren något man byter på så gammal pump eller får man bita i sura äpplet o köpa pump en ny?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2017, 20:44:04 »
Nu är goda råd dyra!
Sambon skulle ner i pannrummet o hänga tvätten när hon möttes av en mindre sjö.

Hängde av frontkåpan och displaypanelen och lyckas se att det rinner vatten ut ur glasfiberisoleringen ner på värmeväxlaren(?). skar sedan ett litet hål i plasten som täcker isoleringen i överkant för att kolla dom tre rör som ansluter där men kunde inte lokalisera något vatten.

svårt att uppfatta hur mycket det läcker men rinner mer än droppar!

Finns det fler anslutningar som man kan kolla eller är det mer troligt med någon typ av brusten svetsfog?

Pumpen är från 2006, är varmvattenberedaren något man byter på så gammal pump eller får man bita i sura äpplet o köpa pump en ny?
Bara att riva mer , det kan läcka varsomhelst bakom isoleringen , men troligtvis uppifrån i någon svets

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2017, 21:14:39 »
min läckte uppe, men om jag inte missminner mig "mest" då den hade varmt vatten. Då vi kopplade in den för enbart värme läckte inget, men då jag skulle börja värma vv då flödade det. Jag fick en helt ny pump då den var ny. Så troligen en del arbete att byta den.

Inget alternativ att lägga en skild beredare bredvid?

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Eddsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2017, 21:54:59 »

Inget alternativ att lägga en skild beredare bredvid?

och låta Otiman bara värma huset o koppla bort vvbn? Ja det kanske man skulle kunna göra, utrymme finns.

Strippade pumpen lite mer nu. Lyckats att hitta läckan med fingertopparna.
Det sprutar en liten strÃ¥le i bak, mÃ¥ste vara en svetskarv som inte är helt 100. va gör man du dÃ¥?  kanske gÃ¥r att sätta en liten svetsloppa med MIGen där det sprutar men man kommer nog inte Ã¥t utan att koppla loss hela värmepumpen..

jäkla surt

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2017, 22:10:50 »
och låta Otiman bara värma huset o koppla bort vvbn? Ja det kanske man skulle kunna göra, utrymme finns.

Strippade pumpen lite mer nu. Lyckats att hitta läckan med fingertopparna.
Det sprutar en liten strÃ¥le i bak, mÃ¥ste vara en svetskarv som inte är helt 100. va gör man du dÃ¥?  kanske gÃ¥r att sätta en liten svetsloppa med MIGen där det sprutar men man kommer nog inte Ã¥t utan att koppla loss hela värmepumpen..

jäkla surt
Stäng av inkommande vatten t ill beredaren och stäng av VP lyft pÃ¥ säkerhetsventilen  bort med allt tryck

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2017, 23:06:18 »
Läcker det upptill sÃ¥ är det nog VVB  , stänger du vattnet för VV  och det slutar spruta  läcka VVB , om det är  VVB som läcker , dÃ¥ har du tvÃ¥ alternativ  , tror du kan stänga VV produktion i menyn  ,  1  kasta ut den , det brukar var lite knepigt att svetsa läckan ( kan finnas fler misstag )  sätta in en ny VP  eller koppla bort  alla rör som har med VV att göra , dra om lite rör , ställa en 80L eller större pÃ¥ sidan som VVB  ( billigast , kostar inte mÃ¥nga kronor  , i start nu  kanske en liten  50L sÃ¥ ni fÃ¥r VV ) dÃ¥ gÃ¥r det ha värme via VP och VV frÃ¥n annat hÃ¥ll beror pÃ¥ hur du tänker valet är ditt 
Vet inte om försäkringsbolaget tar något , ide att fråga

Utloggad Eddsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2017, 23:27:53 »
Okej, mycket att fundera på. Ringer nog försäkringsbolaget o kollar imorgon men har ju svårt att tro att de skulle ge något,men man kan ju alltid kolla!
Sen höra med någon servicegubbe på Thermia va ny vvb kostar till pumpen.

Vad kostar en ny pump ungefär?  mÃ¥ste man ju ha med i ekvationen helt klart..

Har iaf stängt av KV till pumpen och stängt av säkerhetsbrytaren, hittade tyvärr inget val i menyn att endast göra värme dock varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2017, 23:32:16 »
Okej, mycket att fundera på. Ringer nog försäkringsbolaget o kollar imorgon men har ju svårt att tro att de skulle ge något,men man kan ju alltid kolla!
Sen höra med någon servicegubbe på Thermia va ny vvb kostar till pumpen.

Vad kostar en ny pump ungefär?  mÃ¥ste man ju ha med i ekvationen helt klart..

Har iaf stängt av KV till pumpen och stängt av säkerhetsbrytaren, hittade tyvärr inget val i menyn att endast göra värme dock varmvatten.
Otur det går inte att byta VVB allt måste ut , går att koppla ur för att inte göra VV , men du får ta en sak i taget nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2017, 06:22:14 »
Det du skulle kunna göra är att köpa en ny vvb anpassad för värmepump, och så styr du om flödena/rördragningen från den inbyggda till den fristående beredaren.
På detta sätt kanske du kan köra värmepumpen i 10 år till, och när det är dags för byte av värmepumpen kan du köpa en modell med enbart kompressor och fortsätta köra med din externa VVB, på detta sätt så blir det totalt sett inte så mycket dyrare.
Kan du kröka rören själv behöver det inte bli dyrt alls.

En Nibe VPA 200/70 kostar drygt 10 000 kr, och så några hundra för rör och kopplingar som krävs för att dra om rören från befintlig värmepump/beredare till nya beredaren.
http://vvsbutiken.nu/product.html/nibe-vpa-200/70?category_id=1335
(Finns säkert andra beredare som fungerar också, från andra tillverkare till ungefär samma pris)
Så skulle nog jag göra om min beredare läckte om jag enbart fokuserade på ekonomin.
Sen kan man ju VILJA ha en helt ny värmepump, men det är en annan sak.

Räkna med minst det dubbla om du bara ringer en rörmokare och beställer att du vill ha den lösningen.

Att prova svetsa är annars en rätt enkel lösning som ju faktiskt kan fungera.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 06:24:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Eddsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2017, 16:01:45 »
Nu har jag snackat med en Thermia ÅF (Kgk) och dom sa att byte av VVBn med material och arbete skulle kosta cirka 30,000, ny pump 85,000. Tycker det var dyrt när man med en snabb googling får fram lite Nibepumpar för runt 45,000. Så stort ingrepp borde det ju inte vara att installera ny pump när allt finns draget någorlunda i närheten iaf.

Har en bekant som är rörpulare men tror inte han har så mycket erfarenhet av bergvärmeanläggningar...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2017, 16:15:03 »
VVB;en en del i det hela , tanken , tar väl en stund att plocka ut den och sätta in en ny , är det värt det , den är inte ingen
ungdom pÃ¥ kompressorn och cirkpumpar , byta tanken vad kan komma sen , det vet man inte , kanske en ny är bättre , garantin finns pÃ¥ nya grejer , är inte mÃ¥nga  kopplingar 6 - 8 st som ska lossas + nÃ¥gra kablar , och kopplas in pÃ¥ samma sätt  om det är samma mÃ¥tt pÃ¥ anslutningarna , det grejar alla rörisar , det är som att byta  El-panna 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2017, 06:46:05 »
Nu har jag snackat med en Thermia ÅF (Kgk) och dom sa att byte av VVBn med material och arbete skulle kosta cirka 30,000, ny pump 85,000. Tycker det var dyrt när man med en snabb googling får fram lite Nibepumpar för runt 45,000. Så stort ingrepp borde det ju inte vara att installera ny pump när allt finns draget någorlunda i närheten iaf.

Har en bekant som är rörpulare men tror inte han har så mycket erfarenhet av bergvärmeanläggningar...

Syns inte det jag skriver i forumet?
En ny separat beredare kostar runt 10 000 kr, sen behöver du dra om 4 rör från värmepumpen till beredaren (inkommande kallvatten, utgående varmvatten, samt värmebärare fram och retur från kompressorn - det bör vilken rörkrökare som helst klara, du skulle troligen klara det själv om du inte är totalt novis med skiftnyckel och röravskärare.
Att byta ut den interna beredaren innebär att man får demontera stora delar av befintlig värmepump, vilket är ett mycket större jobb, dessutom så skall Thermia skinna försäkringsbolagen, därav det höga priset på beredaren i sig. (Normalt byter ingen annan än försäkringsbolagen ut en intern beredare).

När det gäller ekonomin på att fortsätta köra en äldre värmepump eller köpa ny när det "krånglar" har vi räknat på rätt många gånger här i forumet, och det visar sig att det alltid är billigare/bättre affär att köra vidare med en gammal värmepump även om COP är lite sämre - än att köpa en ny så snart det blir nåt fel på prylarna.
Köper du en ny separat beredare nu för 10 000 till 15 000 kr så kommer du att spara ungefär lika mycket på den nya värmepumpen när du måste byta ut den, totalt sett blir det alltså knappast någon nämnvärd fördyring när "allt är bytt" och det bör därför vara den ekonomiskt vettigaste lösningen.
Har du inte plats för en ny beredare, eller tycker det blir för rörigt i pannrummet, och är beredd att betala 35 000 till 50 000 mer för att få in en helt ny värmepump så är det självklart en möjlig lösning, men det är den dyraste lösningen.

För egen del resonerar jag lite som CarlN gett uttryck för tidigare, nu är min värmepump 15 år gammal, och om den går sönder så det kostar mer än ett par tusen att reparera den så kommer jag troligen att köpa en helt ny värmepump - dels för att jag är intresserad av ämnet som sådant, och dels för att jag i samma veva kan koppla på mer utrustning för att logga värmepumpens drift.
Men ekonomiskt, i ditt fall, så tror jag att den vettigaste lösningen är en ny separat beredare som den jag länkat till tidigare (eller liknande av annat fabrikat) är den vettigaste lösningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läkage Tws diplomat 8
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2017, 12:24:56 »
Hur gör du i dag för att ha VV  Eddson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!