Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga värmepump med Alfa-Laval CB75-120A värmeväxlare.  (läst 4885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrcaspian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag har fått en Alfa-Laval värmeväxlare av modell CB75-120A.
Den tål ett tryck på 30/27 bar
Max temp 225 grader och innehÃ¥ller 10,8 / 14,8 liter. SÃ¥ det är en stor rackare. 
Kopplingarna är 1 1/2" .
Min fråga är om någon vet. Kan man köra klorerat poolvatten på sekundärsidan och sen ta en luft/luft värmepump och slänga bort innedelen och köra hetgaserna på primärsidan. Håller värmeväxlaren för detta samt tror Ni det blir någon effekt i det ?
Jag har tillgång till kyltekniker, så jag får nog ihopa det.
Frågan är om man kan använda en sådan här värmeväxlare.
Tacksam för svar.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga värmepump med Alfa-Laval CB75-120A värmeväxlare.
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2006, 20:50:41 »
Jag har en kompressor på jobbet som skulle kunna passa, 55kW in !!! ;D
Kanske något för ett solvärmesystem, eller i stället för v-vattenberedare mot vedpanna, jag vet faktiskt inte, (så varför i he...skriver jag då?) men det är en stoor rackare. :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
Ja de är ju klart att de går att avända den, den är ju onödigt stor, men den kommer ju att göra sitt
jobb.

Utloggad mrcaspian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Anledningen att jag letade upp en sån stor vvx var att jag ville åt anslutningarna på sekundärsidan. Jag skall ha den och värma en pool. Då kan jag förhoppningsvis köra hela flödet igenom växlaren och slipper köra lite by-pass.
Det beror på vad mottrycket i växlaren är

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga värmepump med Alfa-Laval CB75-120A värmeväxlare.
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2006, 23:05:07 »
Men hur fÃ¥r man upp kondenseringstryck i en burk pÃ¥ 10,8 L volym, med en sÃ¥n liten kompressor utan att strypa mot förÃ¥ngaren sÃ¥ att flödet minskar sÃ¥ att det inte ger nÃ¥gon enegi att tala om alls?  Sc:,h
För du bör väl upp i 12-13 bar om det ska ge nåt? ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mrcaspian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Om jag byter den stora vvx mot en mindre som rymmer ca 2 lit på primärsidan.
Vad tror Du då HPLP.
Jag behöver inte köra hela flödet genom vvx. Jag kan bara köra ett delföde. Det räcker
enligt dom som provat.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bygga värmepump med Alfa-Laval CB75-120A värmeväxlare.
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2006, 17:58:06 »
Om jag byter den stora vvx mot en mindre som rymmer ca 2 lit på primärsidan.
Vad tror Du då HPLP.
Jag behöver inte köra hela flödet genom vvx. Jag kan bara köra ett delföde. Det räcker
enligt dom som provat.
Jag byter gärna din VVX mot en mindre....  *vinkar*   *roflmao*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga värmepump med Alfa-Laval CB75-120A värmeväxlare.
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2006, 18:39:32 »
Om jag byter den stora vvx mot en mindre som rymmer ca 2 lit på primärsidan.
Vad tror Du då HPLP.
Jag behöver inte köra hela flödet genom vvx. Jag kan bara köra ett delföde. Det räcker
enligt dom som provat.
Om vi tänker så här, för att göra det enkelt. En L-L ger en temperatur som mest 30-40 grader, (har jag fel, har ingen själv) och om du skall värma vatten upp till 25 ºC till nån reda, bör du nog ligga där med plattväxlare med. Så kolla hur stor innedelen är (meter rör x arean) och utgå från den så finns det kanske en möjlighet att du kommer i närheten av det optimala. Du skrev att du har tillgång till kyltekniker. Du kan ju kanske välja att bygga en polvärmare med en större kompressor och en större förångare som ger betydligt större effekt. En enkel on-off som styrs av en termostat i badvattnet. Dimesioneringen kan kylteknikern säkert hjälpa dig med, annars har kyltillbehörsåterförsäljarna dataprogram till hjälp. Plattväxlarna står för en stor bit av kostnaden i en kylanläggning, och den har du ju redan. Jag tror inte en lågpris L-L vp klarar att värma en pol.
För varj grad du vill värma en liter av vattnet Ã¥tgÃ¥r det 1,16w, sÃ¥ multiplicera det med antal liter och  ÂºC sÃ¥ ser du vilken mängd energi du behöver tillsätta. Ta till lite extra för värmeavgÃ¥ngen frÃ¥n poolen.
« Senast ändrad: 17 oktober 2006, 20:06:51 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!