Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert bergvärmeinstallation frÃ¥gor  (läst 1012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RSGLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Offert bergvärmeinstallation frågor
« skrivet: 21 februari 2021, 16:38:32 »
Hej.
Har fått i uppdrag utav en liten Brf som min pappa bor i att se vad en bergvärmeinstallation landar på.
Har inte så mycket erfarenhet på detta så tänkte dela med mig utav en offert jag fått för installationen.

Lite om huset först:
Byggår är oklart men sent 1700 tal. En mindre tillbyggnad mitten 1900 tal
Byggrätt ovan mark: 465m2
Bostadsyta: 372m2
ligger på en ö utanför Göteborgsområdet
I el har föreningen betalat 18000kr i el 2018 och tänker jag att det ligger på ungefär14500 kwh.
I villaolja har föreningen betalt 2018 83000kr och 2019 har den betalt 63000kr. Tänker att det är runt 7-8 kubik per år?

Har fått en offert som jag lägger med bifogad i detta inlägg.
Känns ok men skulle gärna vilja ha lite input på den då mina kunskaper i detta ämnet är begränsade.

Med vänlig hälsning,

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärmeinstallation frågor
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2021, 17:12:46 »
Ja det blir en rejäl slant för en större anläggning. Är ju som sagt dubbla borrhål. Effekten på värmepumpen matchar angiven energiförbrukning bra. Men planerar föreningen att bygga till resten av byggrätten behöver man tänka till vid valet av bergvärmeanläggning. Är själv inte expert på bergvärme men reagerar ändå på att de refererar till Normbrunn -97 nu när det kommit både Normbrunn -07 och Normbrunn -16? Skulle fråga dem angående detta. Kanske kommunen kräver viss Normbrunn för godkännande av bergvärmetillstånd?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert bergvärmeinstallation frågor
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2021, 20:58:34 »
Jag reagerar lite på priset, visst är det dubbla borror, men värmepumpen är den större villapumpen, inte en fastighetsvärmepump.
Den matchar behovet OK, men detta borde kosta runt 250-270 kkr enligt mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!