Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoheat V1  (läst 1646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Ecoheat V1
« skrivet: 12 juli 2017, 12:52:49 »
Är det någon som har ett styrkort till en Ecoheat V1 liggandes? CTC har slutat tillverka dessa tydligen. Kylmodulen byttes förra året, så det känns lite onödigt att byta hela enheten. Att bygga om hela elekroniken kostar typ 15000 enligt uppgift från CTC. Jag har ingen aning.
Symtomen är att den löser på motorskyddet, sominte går att återställa. Om man startar manuellt via menyn, så går den och drar ca 3,5a per fas. Så allt annat verkar vara i ordning. Återstår bara styrkortet som kan fela. Eller?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat V1
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2017, 14:02:00 »
Hej!
Kan styrkortet lösa ut motorskyddet?
Eller larmar den på utlöst motorskydd fastän den är OK?
Prova i så fall att bygla signalen från motorskyddet till styrkortet?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Ecoheat V1
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2017, 15:15:30 »
Motorskyddet är bytt, efter inrådan från ctc. Jag kan för lite om sladdar och snören bakom panelen för att våga laborera med byglingar hit å dit. Men den larmar för att motorskyddet har löst, och det går inte att återställa på panelen. Trycker jag på motorskyddet händer ingenting. Motorskyddet sitter ihop med ett relä. Från den går det 2 kablar till styrkortet vill jag minnas. Är det dom som skall byglas isåfall? Å vad borde hända då? Borde den inte få någon start/stopp signal från styrkortet?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat V1
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2017, 07:40:51 »
Kan det vara detta relä som är trasigt?  Sc:,h
Men det stämmer att du kan testa att bygla detta relä och se om grejerna funkar då?
I så fall är styrkortet OK.

Manualen är lite suddig, men det ser ut så här i elschemat.
Jag har ringat in relät som ska indikera utlöst motorskydd.
Jag är inte 100 på om relät bryter eller sluter då motorskyddet bryter, men genom att testa med reläet byglat eller bara lossa ena tåten så märker du?
Tänk på att det är 230 V delen av styrkortet, så koppla inte när värmepumpen är spänningssatt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Ecoheat V1
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2017, 09:43:56 »
Ok! Tack för hjälpen. Skall kolla vid tillf.  tummenupp
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!