Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem att fylla pÃ¥ klimatsystemet  (läst 1146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Hedlund

  • Gäst
Christian Hedlund
Problem att fylla på klimatsystemet
« skrivet: 26 december 2021, 16:56:42 »
Jag har Nibe F750 med golvvärme i nedre plan och vattenburna element på övervåningen. Då elementen var kalla på övervåningen så luftade jag systemet. Detta resulterade att trycket i systemet föll och när jag försöker fylla på med vatten så går det inte. När jag öppnar ventilen för påfyllning så händer ingenting. Någon som vet om man behöver göra något ytterligare än att öppna ventilen för att fylla på vatten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem att fylla på klimatsystemet
« Svar #1 skrivet: 26 december 2021, 20:22:58 »
Det finns 2 påfyllnadsventiler, en för VVB som alltid ska vara öppen, och en för värmesystemet som man använder för att öka trycket med.
QM11 för värmesystemet (i installationsmanualen) sitter lite nedanför ventilen för VVB.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25974/531385-1.pdf
sid 10
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Christian Hedlund

  • Gäst
Christian Hedlund
SV: Problem att fylla på klimatsystemet
« Svar #2 skrivet: 27 december 2021, 08:59:56 »
Jag har öppnat QM11 ventilen men inget vatten fylls på i klimatsystemet. Någon som vet vad det kan bero på?

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att fylla på klimatsystemet
« Svar #3 skrivet: 27 december 2021, 09:31:09 »
Har själv en f730 men där har jag för mig att det är två ventiler som samverkar när man fyller klimatsystemet.
Där måste den ena ventilen vara öppen och sedan öppnar man den andra så fylls det på.
Kan det vara samma på din?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!