Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1100 - normala värden?  (läst 610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel__

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1100 - normala värden?
« skrivet: 06 november 2019, 09:50:36 »
Hej!

Nybliven husägare sedan i sommar och har lite funderingar kring vår bergvärmeinstallation, är nybörjare så jag kanske oroar mig i onödan men ändå :-). Det är en Nibe 1110 8.5 kW från 2003, med bytt kompressor 2013. Första natten med minus 3-5 var inatt och då gick den hela natten, och TS-tiden gick upp under hela natten så den "jobbade hårt" så vitt jag förstår. Har inte upplevt detta tidigare och vill därför stämma av att jag har bra värden och inställningar, då den vid aningen högre temp gått relativt lite och ändå hållit huset varmt. Huset är ett betonghus från 50-talet med väggar i lättbetong/tegel och gjutna betonggolv, med självdrag och jag upplever det som hyggligt välisolerat, tilläggsisolerad vind. En-plan med källare, totalt 270 kvm inkl uppvärmt dubbelgarage i källare. Vattenburna element överallt utom i kök och vardagsrum, där det är vattenburen golvvärme. Alla termostater står på fullt. Innetemp ca 22-23 grader, ligger i Stockholm. Osäker på borrhålet men där det är borrat sitter det en metallbricka som det står "2,2" på. Har fått HP/MS-larm ett par gånger på ca ett halvår men en omstart har alltid hjälpt.

Hade följande värden nu på morgonen, då den fortfarande gick:

-VB-fram 46(44)
-Varmvatten 45
-Utetemp -3
-VB-r 41(51)
-VVstart 45(42)
-Kb-f 0
-kb-r -2(-12)
-Kurvlutning 9
-VP-starter 56782
-VP-tid 64504h
-TS-tid 4818h
-Grundinst 0 02
-VB-fram min 10, max 58
-Grad-min -272
-VB diff VP 13
-Diff VP-TS 3
-XVV stop 65
-XVV interval 14d
-Drift P1, HP/MS 1, LP 1
-KB-pump 0
-EP-drift 0

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1100 - normala värden?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2019, 17:53:46 »
Siffrorna ser OK ut, ett gammalt betonghus på denna storlek kärver en hel del värme.
Kan du typ sänka värmen i källare och garage?
Dessa delar av gamla hus brukar kräva mycket värme om man vill hålla uppe innetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daniel__

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1100 - normala värden?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2019, 12:45:41 »
Tack för svaret, skönt att höra att värdena verkar rimliga. Har skruvat ned temperaturen i garaget en aning och den har inte gått på tillsatsvärme sedan dess, och den går inte hela tiden längre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!