Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?  (läst 7614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Granit999

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« skrivet: 13 september 2010, 18:36:51 »
Julas pump är billig och har 5 Ã¥rs kompressorgaranti. Vad är det som säger att den inte fungerar bra? Har ni nÃ¥gra erfarenheter av denna pump.  studs

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2010, 19:16:43 »
Vet en ägare som tyckte den var för klen, orkade bara värma vattnet till 40 ºC.
Men en hörsägen kan man inte rätta sig efter, tror man måste ha mer kött på bena innan man dömmer ut den.
Samma ägare hade i alla fall inget problem med att få hem servickillen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2010, 20:42:50 »
Ser att Jula nu har totalt 3 st Luft/vatten pumpar. Nackdelen med dom är låg effekt vid kyla. Iofs är två av pumparna utrustade med el-patron men det är ju dyr värme som produceras då. Ett annat problem är att de ansluts med 16 A stickpropp. Vore bättre med trefas så att man får jämnare fördelning av el-lasten. Julas största pump kostar 37000:- och det är i samma prisklass som pumpar från mer kända märken.

Utloggad Granit999

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2010, 21:17:48 »
Ser att Jula nu har totalt 3 st Luft/vatten pumpar. Nackdelen med dom är låg effekt vid kyla. Iofs är två av pumparna utrustade med el-patron men det är ju dyr värme som produceras då. Ett annat problem är att de ansluts med 16 A stickpropp. Vore bättre med trefas så att man får jämnare fördelning av el-lasten. Julas största pump kostar 37000:- och det är i samma prisklass som pumpar från mer kända märken.

För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2010, 22:02:21 »
För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?

Tänk på att dessa 6kW är uppmätta vid en standardpunkt mätpunkt vid + grader (vanligtvis +7°C utomhustemperatur och 35°C framledning)
Detta betyder att du högst skulle kunna få ut ca 2kW vid -20°C och kanske 3kW vid -10°C
Klara du att värma ditt hus med så låg effekt?
Gör du det är det bara att slå till.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2010, 22:09:33 »
Julas priser känns lite för höga. Visserligen har dom rea på pumparna nu. Förmodligen för att dom skall förnya sortimentet senare den här månaden...
Sfinx, t ex, säljer motsvarande 6kW pump för 15 000:-. Går man på den större modellen på 9kW så är man i princip uppe i samma priser som de Svenska märkespumparna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lasse71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2010, 12:59:36 »
För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?

Tänk på att dessa 6kW är uppmätta vid en standardpunkt mätpunkt vid + grader (vanligtvis +7°C utomhustemperatur och 35°C framledning)
Detta betyder att du högst skulle kunna få ut ca 2kW vid -20°C och kanske 3kW vid -10°C
Klara du att värma ditt hus med så låg effekt?
Gör du det är det bara att slå till.

Mäts inte effekten normalt vid -7°C och -15°C också. Enligt vad jag förstår får man ut nästan 4 kW på den stora pumpen hos Jula vid -15°C och 3 kW på den lilla pumpen. Finns det någon översikt över vad andra värmepumpar ger/tar när det blir kallt ute? Har sett t ex sett uppgift på att Panasonic luft vatten ger 3,5 kW vid -15°C. Daikin Altherma och Nibe Split ger givetvis mer och jag har sett uppgift på 4,5-4,6 kW vid -15°C. Det måste väl vara mest intressant att titta på effekter vid lägre temperaturer?





Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2010, 15:38:26 »
Julas anslut pump är och förblir en total katastrof....... en inverterpump utan elektronisk expventil med koaxialväxlare gör att du aldrig får till några värden att tala om och uteffekten är skrämmande låg vid fel driftförhållande.....jag tycker att det är rent bedrägeri att sälja den som värmepump........och det står jag för .....

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #8 skrivet: 14 september 2010, 19:02:23 »
Julas anslut pump är och förblir en total katastrof....... en inverterpump utan elektronisk expventil med koaxialväxlare gör att du aldrig får till några värden att tala om och uteffekten är skrämmande låg vid fel driftförhållande.....jag tycker att det är rent bedrägeri att sälja den som värmepump........och det står jag för .....
Jag kan bara skriva under på Nisse-Gurras inlägg.
 Dessutom, avfrostningen är ett skämt som verkar fungera pÃ¥ ungefär var tionde värmepump....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lasse71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #9 skrivet: 14 september 2010, 20:03:54 »
Varför har då 9 kW pumpen på Jula mer effekt än Panasonic luft/vatten vid -15 och i och bara något lägre effekt ( mindre än 10 % ) jämfört med en Daikin Altherma 8 kW vid -7 till samma verkningsgrad?






Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #10 skrivet: 14 september 2010, 20:25:49 »
Varför har då 9 kW pumpen på Jula mer effekt än Panasonic luft/vatten vid -15 och i och bara något lägre effekt ( mindre än 10 % ) jämfört med en Daikin Altherma 8 kW vid -7 till samma verkningsgrad?


Jag vågar påstå att testerna kan tas med en nypa (läs skopa) salt, dom visar sällan den verkliga verkningsgraden i verkliga förhållanden.
Det vet man bara efter ett Ã¥rs drift med olika driftfall, sommar, blötsnö, kyla,  hög luftfuktighet osv. osv.

Dessutom, bara för att dom skriver att den har mer effekt...... ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #11 skrivet: 14 september 2010, 21:10:32 »
så mycket falsk marknadsföring som det är finns knappt på kartan......mätte upp en av samma tillverkare skulle va på över 6 kw verkligheten sa ca 2,7 kw till ett cop på 1,6........jippi vad glad ägaren va....

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #12 skrivet: 15 september 2010, 20:26:32 »
För mig räcker det med 6KW. Vad finns det för pumpar i Julas prisklass?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=328898

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #13 skrivet: 15 september 2010, 20:28:34 »
Kan man hitta några tabeller på nätet vilken effekt Julapumpen ger vid olika temperaturer? Kunde vara kul att jämföra mot andra pumpar.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Varför skall man undvika Julas Vatten/luft?
« Svar #14 skrivet: 15 september 2010, 21:10:09 »
Kan man hitta några tabeller på nätet vilken effekt Julapumpen ger vid olika temperaturer? Kunde vara kul att jämföra mot andra pumpar.

Nej det finns inga bra tabeller på julas pumpar men det finns lite data att ta del av här
ftp://ftp.jula.se/media_pdf/produktinfoblad/SE/luftvatten_varmepump_Anslut.pdf
alla data verkar var uppmätta med 50°C framledning så man kan göra en grov jämförelse

Som jag har fattat det är Gröna linjen enbart kompressor och röda linjen är kompressor och hjälp elpatron.
Lasse71 det var som jag skrev hur de fått fram sina 6kW nämligen vid +7°C( ok det var 50°C framledning istället för 35°C) och jag skrev vidare att den inte skulle ge mer än 3kW vid -10°C medans Jula/Anslut hävdar att pumpen ger 3kW vid -15°C.

EDIT: gjorde en sökning på forumet och fann denna intressanta tråd om Jula/Anslut 6200W
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27837.0

EDIT2: Hittade mer data på pumpen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=27837.0;attach=18304
« Senast ändrad: 15 september 2010, 21:27:48 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!