Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Co2 eco hög elförbrukning  (läst 2375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Co2 eco hög elförbrukning
« skrivet: 14 mars 2015, 18:58:20 »
Hejsan allesammans! Har precis flyttat till hus och kan i ärlighetens namn inte alls spec mycket om det här med värmesystem! Däremot vet jag när elräkningen blir dyr!

Så vi har bott i huset några månader nu och fått elräkning på ca 2000kr för en månad, på elräkningen kan man se årsförbrukningen som låg på ca 27000kwH vilket jag tycker verkar vara oförskämt högt för ett hus på 80-90kvm. Pannan är då en co2 eco ca8-9 år gammal, den indikerar för fel för tempsensor tank och utegivare om jag minns rätt. Förra ägaren av huset påstod att det var helt normalt...? Men med tanke på elräkningen börjar jag ana att pannan är felande och går på elpatron hela tiden. Vi har även en ute del, kompressordel alltså som jag aldrig hört gått igång, den ska väl brumma och gå emellanåt iaf? Har ringt till en kille som skulle komma och felsöka till veckan men jag vill själv ha lite mer kött på benen tills han kommer. kanske är något jag kan lösa själv rentav?


Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Co2 eco hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2015, 14:16:40 »
Har löst en del av problemet nu. Varningen för sensorerna är borta. Fick gå in och ändra manuellt på VP av och på så försvann den röda lampan. Dock så varnar den fortf för komm error. Har gjort pannan strömlös några sek utan framgång. Det stora vredet på pannan står nu på 50, kan det ha någon betydelse då den endast styr elpatronen som jag förstått ska den normalt stå helt av eller på F. Vågar dock inte testa slå av den för då vaknar vi väl till ett iskallt hem. Tanktemperaturen ligger på 70 och VP är aktiverat sommargräns på 10grader, kan inte aktivera VP manuellt heller.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Co2 eco hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2015, 15:29:24 »
Om vredet står på 50 och pannans temp är 70 °C så kommer inte kompressorn gå igång även om det funkar.
En så hög temperatur på tanken är för hög för att trigga igång kompressorn.
Ställ den på F och se vad som händer är mitt råd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!