Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3  (läst 1696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aero_mike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« skrivet: 27 november 2019, 22:41:11 »
Hej,

Tänkte jag skulle komplettera min Eco el 1550 v3 med en Eco air 107 v3 som jag köpte av en bekant. Problemet är bara att den sex ledaren med plug n play kontakt som normalt sett följer med, är inte är med här. Utan denna har tidigare körts till någon annan panna med en fem ledare.
Tanken är då att montera en DIN-skena och lite plintar i pannan och plinta upp pannans kontaktstycke för att sedan kunna gå in med kablarna ifrån ute delen.

Har grottat ned mig i båda manualerna och jag blir lite konfundersam.

Så här står det i manualen från eco air:
https://imgur.com/a/O7r2q93
https://imgur.com/a/LcRzco0

Lite dålig upplösning tyvärr, men funderar kring detta: (Pol nummer 6 används ej.) Kollar man på trådarnas märkning så har L1-L3 märkning 1-3, 4 går till COM, 5 går till nollan och 6:an är inte uppmärkt men skulle då detta vara jord? Låter väldigt konstigt.

Nåväl vi går vidare med mina funderingar och det är i pannans del och närmre bestämt det här kontaktstycket som jag ska plinta upp, faserna är tydliga vilka de är, även så jorden. Sedan är det två stycken blå kvar, en lite grövre som går till plint 6 "Shunt Nolla" här misstänker jag tråd fem ifrån ute delen ska in och sedan är det en klenare mörkblå denna går upp till reläkortet, ska denna ihop med ute delens COM dvs tråd fyra på den länkade schemat?

Vore tacksam för hjälp.

Mvh Mike




« Senast ändrad: 27 november 2019, 22:47:33 av aero_mike »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #1 skrivet: 27 november 2019, 23:04:57 »
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjQ7NyWsovmAhWOwsQBHV7cDxAQFjADegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ctc.se%2Ffile-download%2F61def7946f2918fa0dbd1d0e37226916.pdf&usg=AOvVaw2Ht_H1ZR-iQgqKBVgx_Ft3

(hoppas länken funkar)

Sid 17, visar hur de 6 kablarna ska in på EcoEl.
Kabel 1-3 = fas 1-3
4 = COM
5 = N
6 = Jord (PE).

Har du inte 6-ledaren klar på din EcoEl eller var denna bortplockad även där?
Står det 6 Shunt nolla så är du på fel plint!!! Detta är inkopplingsplinten, inte utgående till värmepump
Om du kollar kopplingsschemat i mitten av din EcoEl-manual så ser du var kommunikationen från kretskortet är anslutet.
Utgångarna mot värmepumpen ska vara numrerade 1-6 på samma sätt som på EcoAir, och du måste använda dessa eftersom det sitter automatsäkringar på dessa utgångar som skyddar värmepumpen, du kan alltså inte använda inkommande fas 1-3, utan du måste använda plinten för anslutning av värmepumpen.
« Senast ändrad: 27 november 2019, 23:22:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aero_mike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #2 skrivet: 27 november 2019, 23:52:30 »
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjQ7NyWsovmAhWOwsQBHV7cDxAQFjADegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ctc.se%2Ffile-download%2F61def7946f2918fa0dbd1d0e37226916.pdf&usg=AOvVaw2Ht_H1ZR-iQgqKBVgx_Ft3

(hoppas länken funkar)

Sid 17, visar hur de 6 kablarna ska in på EcoEl.
Kabel 1-3 = fas 1-3
4 = COM
5 = N
6 = Jord (PE).

Har du inte 6-ledaren klar på din EcoEl eller var denna bortplockad även där?
Står det 6 Shunt nolla så är du på fel plint!!! Detta är inkopplingsplinten, inte utgående till värmepump
Om du kollar kopplingsschemat i mitten av din EcoEl-manual så ser du var kommunikationen från kretskortet är anslutet.
Utgångarna mot värmepumpen ska vara numrerade 1-6 på samma sätt som på EcoAir, och du måste använda dessa eftersom det sitter automatsäkringar på dessa utgångar som skyddar värmepumpen, du kan alltså inte använda inkommande fas 1-3, utan du måste använda plinten för anslutning av värmepumpen.

Tjena, den där manualen är nog inte till V3, min ute del ser ej ut så i alla fall. Min manual är daterad 2013-02-11.
Hur som helst så visar inte sidan 17 (som du länkade) inkoppling i eco el utan inkoppling i eco air, på ritningen syns endast den färdiga kontakten för eco el.

I Eco el så finns en 6pol kontakt för kabeln som skulle följt med eco airn, ifrån denna kontakten går det 6 trådar. Det är dessa 6 trådar jag följt och de går som beskrivet ovan.

Men du hjälpte mig med att hitta schemat i eco el manualen, vet inte hur jag kan missat de. Där syns även att nollan för shunten och nollan ut för värmepumpen kan dela plint.

Så det jag skrev överst verkar stämma.

Utloggad aero_mike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #3 skrivet: 27 november 2019, 23:55:30 »
Bara för att förtydliga så har jag inte tänkt att lägga någonting på inkommande, faserna har jag följt från kontakten till ut ifrån automatsäkringarna, com går upp till reläkortet, nollan ifrån kontakten till utedelen delar plint med nollan till shunten, och ja jorden gick till dylig jordplint.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #4 skrivet: 28 november 2019, 07:09:18 »
OK, såg bara i manualen på EcoEl att på inkopplingsplinten står det 6 Shunt Nolla.
Nr 1-3 där är för cirkpump mm så det funkar inte att koppla in sig där.

Men om kabeln är kvar i EcoEl så ser du väl hur den är ansluten?
Då är det bara att se till att du kopplar in ledarna på motsvarande i EcoAir.
Kolla bara att kabelarean är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aero_mike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #5 skrivet: 28 november 2019, 14:32:11 »
Men om kabeln är kvar i EcoEl så ser du väl hur den är ansluten?
Då är det bara att se till att du kopplar in ledarna på motsvarande i EcoAir.
Kolla bara att kabelarean är OK.

Precis så jag gjort och med schemat som jag inte tidigare hittade på eco elen så känns det rätt självklart. Men jag är fortfarande konfundersam gällande denna texten ifrån eco air manualen: (Pol nummer 6 används ej.)

Jag förstår inte vilken tråd de syftar på och vilken de är som inte används.

Jag har dragit 5x2,5 till matningen och en 3x1,5 där jag bara använder en tråd för com.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #6 skrivet: 28 november 2019, 15:03:35 »
Ja, nu ser jag att det stÃ¥r sÃ¥.  Sc:,h
Men det ser ju ut som att jordningen använder det 6:e kontaktstiftet på bilden så jag skulle nog gå efter detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aero_mike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling utav Ecoair 107 v3 till Ecoel 1550 v3
« Svar #7 skrivet: 28 november 2019, 17:19:41 »
Ja, nu ser jag att det stÃ¥r sÃ¥.  Sc:,h
Men det ser ju ut som att jordningen använder det 6:e kontaktstiftet på bilden så jag skulle nog gå efter detta.
Frågade en kollega som är mer inriktad på elservice han sa att 6:e polen är den tomma noll plinten till vänster om COM. Han menar på att i med att de skriver att den kommunicerar med 230V så skulle man ju haft en nolla till COM, som är en styrd fas. Men den hämtar nolla från matningen och därför krävs ingen extra tråd där.

Aja men nu går jag ut och kopplar in skrället tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!