Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2010 + VVM240; Inget tryck (0bar) och dÃ¥ligt med värme i radiatorerna  (läst 3467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
Hej
Jag köpte mitt hus för ca 9månader sedan och håller på att lära mig nya saker om det hela tiden. Nu har det kommit till värmen. Lagom till kylan kom kom också behovet att inte frysa inomhus, sambon har ingen förståelse med att en varm tröja ger värme också ;).

Nu till det verkliga problemet, jag har inget tryck i pannan 0 bar. Jag har pratat med Nibe och de tyckte att jag skulle prova att öppna värmesystemets säkerhetesventil och vattenvärmarens säk. vent.. Ur vattenvärmaren säk. vent. kommer det vatten, men det händer ingenting när jag vrider på värmesystemets ventil.

Är det någon som vet vad problemet kan vara?

tacksam för svar
Mvh Janne
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Provat att fylla på värmesystemet lite? Lufta sedan
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
Tack!!!!
Det var ju enklare än vad jag trodde tummenupp.

Jag fyllde på till 2,5 bar som det stod i handboken och vid 2 bar slog en säk tryckventil till och blötte ner golvet :o, sedan sänkte jag till 0,6 bar.

Jag börjar med den och får se vart det bär hän.
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Vad bra. Du ska ha 0,5 och sedan +0,1 för varje meter upp till högsta radiator. De flesta i normala hus klarar sig på 0,7-0,9. Men gå runt och kolla så du inte har någon kall radiator, lufta om nödvändigt.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
På´t igen bara... :(
Det såg ju lovande ut ett tag, gick upp lite sen sjönk det mot noll igen. Fast radiatorerna känns lite varmare.
Du nämde högsta punkt, nu är det så att Niben står som högsta punkt, typ. Den står på 1a våningen, där finns det en radiator. på markplanet 6- 7 st och i källaren en. Varför det är placerat så kan jag inte svara på, just nu. Men, har jag blivit blåst eller är det bara en udda placering?

Jag kan ju testa lufta Radiatorerna. Kan jag ta alla i ett svep eller ska jag ta dem ett och ett och fylla pÃ¥ kärlet där emellan i sÃ¥dana fall?  dontknow
mvh
Janne

NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ta så många du hinner innan trycket är noll igen fyll på , lufta igen osv tills ingen mer luft kommer.
När du kört några dar lufta igen, det frigörs luft när friskt vatten värms.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Radhusidyllen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Flytt Lgh till hus
Alla dessa frÃ¥gor.....  Sc:,h

Okej nu körde jag en andra omgång. Resultatet blev att det blev lite varmare i hela radiatorn, trycket i pannan höll sig runt 0,5 bar som jag ställde in den på. Fast nu när jag kör en andra omgång märker jag att det är olika tryck i radiatorerna (vattnet kommer ut med olika tryck). Betyder det att det fortfarande är luft i dem? eller slog pumpen till då?

Nu när jag satt mig in systemet lite mer väcks frågor; hur funkar det? När det inte fanns något tryck, vad drog runt vattnet i radiatorn då?
Det är ju tre kärl, ett för kranvattnet(?), ett för värmen(?) och ett expansionskärl vad har den för funktion?
Och om jag luftar radiatorn rinner(sprutar) det ut vatten och trycket sjunker, fylls inte ett av kärlen upp med luft då? som jag sen pressar ut genom att fylla på vatten och korrigera trycket?

Eller har jag missuppfattat saker och ting?
Tacksam för svar

Mvh Janne
NIBE Fighter 2010 & VVM 240 - ca 130m2 hus med delar från 3 sekel; 1800, 1900 & 2000- talet

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Expansionskärlets uppgift är att ta upp förändringar i volym när temperaturen i värmesystemet ändras så att man kan ha jämnt tryck oavsett temperatur. När du luftar så tas det vatten från expansionskärlet för att ersätta det du tappar ut (så länge det finns tryck).

VVM 240 innehåller två kärl. En varmvattenberedare för tappvarmvattnet som är omgiven av ett kärl, manteln. Manteln värms av värmepumpen så att varmvattenberedaren värms indirekt och vattnet i den är samma som i värmesystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!