Jag överväger att byta ner mig på mätarsäkringen, från 20 till 16 A. Det vore en besparing på ett antal tusenlappar per år, så det är rätt lockande. Frågan är nu om min Nibe F1245-12 skulle bli ledsen över det. Eller jag själv, för den delen...
Så här tänker jag: Som jag använder huset så är pumpen något överdimensionerad, den behöver ingen tillsats alls förrän ungefär vid DVUT och så kallt har det inte blivit på flera år. Kompressorn drar väl som mest runt 6 A per fas, och startströmmar och liknande borde inte knäcka tröga mätarsäkringar, så det borde finnas en hel del kvar att använda till annat. Dessutom ska jag inom kort utöka batterikapaciteten till solcellerna, och få till någon styrning som kapar effekttopparna inför att elbolaget så småningom inför effekttariffer. Inte för att det helt kommer balansera enskilda faser, men det dämpar i alla fall strömbehovet generellt.
Jag vet att det ändå är lite gränsfall, för att inte säga rätt tveksamt; drar man igång en massa matlagning och dessutom varmvatten på det så går ju en del ström. (Fast det vill man ju ändå undvika pga dessa effekttariffer...) Men några andra regelbundna storförbrukare kommer jag inte att tänka på, någon elbil finns inte till exempel. Så därför är frågan: Vad har jag inte tänkt på, som jag borde ta i beaktande?