Det pratas ibland om arbetstank för varma sidan men hur skulle det fungera till kalla sidan?
I mitt fall så har jag problem med att borrhålet går lite trögt alternativt cirkpumpen lite klen. Tidigare IVT E11 byttes till Nibe 1145-12, 190m borrhål + c:a 10 meter till pump. Cirkpump går med automatik för tillfället med 100% tills temp stiger tex vid varmvattenkörning då deltat kan närma sig 3 grader och cirkpump kan gå ner till 99%. Borrhål är lite kallt egentligen men har lyckats hålla det skapligt med som lägst -0,7 in denna vinter mot runt -2 förra vinter med hjälp av lite smärre justeringar.
Blir borrhål kallare så sjunker effekten och deltat närmar sig 3 grader snabbare med stigande framledning och runt -15 så kunde den i princip tugga timme efter timme utan att det nämnvärt sjönk i temp i borrhål.
Stiger temp i borrhål och lägre temp på framledning ökar problemet med deltat och det går kallare ut än när det är kallt ute, deltat ökar då cirkpump inte orkar mer.
Man brukar förespråka ett borrhål till lika djupt och dela på flödet men hur fungerar det med arbetstank istället som matas med värmeåtervinning? Har räknat på att pem40 har c:a 1l/m viket då vid c:a 400m totalt borde ge 400l, men med hänsyn taget till tappat delta (c:a 1 grad) så tänker jag mig max tank 200l alternativt 100l och strypa in slingor efter detta. Skulle detta fungera?
Hur många watt får man ut ur en borrhålsladdare typ Nibes?